قاضی درودی گفت: راه و شهرسازی استان باید هر چه سریع‌تر وضعیت دریافت عوارض در محل و حتی قرارداد بهره‌بردار در این محدوده را بررسی و اعلام کند قرارداد منعقد شده تا چه زمان معتبر بوده و یا هست و باید پایان آن را مشخص کنند.

عوارضی مشهد - باغچه به خط پایان نزدیک می‌شود؟

پای درآمد در میان است

وی بیان کرد: برای ما حفظ جان و مال مردم در اولویت قرار دارد و این موضوع بر درآمدهای حاکمیتی ارجحیت دارد. تا به امروز در محل افرادی کشته شده‌اند، نباید جان کسی گرفته شود سپس برای برداشت گیت و... فکر کنیم. پس زدن ترافیک در خروجی و ورودی‌های اتوبان مشهد-باغچه در ایام خاص ساعت ها مردم را گرفتار ترافیک می‌کند، بنده شاهد بوده‌ام که گاهی ترافیک از خروجی شهر (گیت عوارضی) تا میدان جهاد ادامه پیدا می‌کند. در این ترافیک چه میزان سوخت از بین می‌رود و چه زیانی به مردم و حتی بیت‌المال وارد می‌شود، جای تأمل دارد. حالا بماند که این رویه موجب پایین آمدن آستانه تحمل شهروندان شده و بر سر یک انحراف به چپ و راست نزاعی ایجاد و پرونده‌ها در دستگاه قضایی تشکیل می‌شود. تمامی این گرفتاری‌ها بر سر درآمدی است که می‌خواهد کسب شود. برای ما اولویت مردم هستند. چرا تاکنون برای این مشکل فکری نشده و این بی‌توجهی سبب تضییع حق مردم شده است.

دادستان مشهد ادامه داد: شهرداری حتی برای دسترسی مردم به بهشت رضا(ع) و... میلیاردها تومان هزینه کرده اما چه فایده‌ای داشت، زیرا راه دسترسی برای مردم به محل باز نشده؛ چرا که مشکل دریافت هزینه عوارض آزادراهی بود. بنده خودم را نخواهم بخشید به آن دلیل که پیگیری‌هایم در این زمینه کافی نبود تا حق مردم تضییع نشود. مسئولان سازمان ترافیک موظف هستند در ایام پایانی سال که شهروندان برای رفتن به بهشت رضا(ع) برنامه دارند رفت و آمد آن‌ها تسهیل شود، حتی اگر مسیر دیگری هم برای دسترسی به محل نیاز است برای آن تدبیر شود. مسیرهای خروجی از اتوبان برای این کار ایجاد شود. اگر مشکل گیت دریافت عوارض است همین جا می‌خواهم هیچ وجهی از مردم برای رفتن به سمت بهشت رضا(ع) در هنگام ورود به اتوبان مشهد- باغچه دریافت نشود.

قاضی درودی گفت: حق مردم در این ایام دسترسی آسان و بدون دردسر به بهشت رضا(ع) است. شورای ترافیک هر چه سریع‌تر محل را بررسی و اقدام‌هایی نظیر نصب تابلو و... در محل صورت بگیرد که شاهد بروز حادثه‌ای در این پیک زمانی که صدها هزار خودرو در مسیر تردد خواهند کرد نباشیم. شهرداری هم برای پارکینگ‌های موقت در منطقه تمهیدی بیندیشد، نباید شاهد پس زدن ترافیک در هیچ کجای مسیر باشیم. نظر بنده بر حذف گیت‌های دریافت عوارض است، اگر شورای ترافیک نظر دیگری دارد حتماً به سمت الکترونیکی کردن کار پیش برود. تمامی اقدام‌ها ظرف چند روز پایانی سال صورت بگیرد.

دسترسی مردم به بهشت رضا(ع) از باغچه

این مقام قضایی گفت: در ایام چراغ برات که برای مردم مشهد اهمیت خاصی دارد حتماً از ظرفیت بزرگراه مشهد- باغچه استفاده شود. علائم هشداری و هر چه نیاز است چه در مسیر رفت و چه در برگشت نصب شود تا مردم دچار حادثه‌ای نشوند. اگر سیستم دریافت عوارض در محل به صورت الکترونیکی باشد، دقیق برنامه‌ریزی شود از افرادی که به بهشت رضا(ع) می‌روند هیچ هزینه‌ای دریافت نشود. چرا باید در زمانی که همه مردم گرفتاری مالی دارند و ایام کرونایی است هزینه ۲هزار و ۵۰۰ تومانی عوارض اتوبان را ۴ هزار تومان (خودروهای سواری) کنیم. مردم تحت فشار اقتصادی و مدیران مربوط به فکر افزایش درآمد! پشیمان هستم که چرا آن زمان به موضوع ورود نکردم و به حق مردم اجحاف شد. اگر در آن زمان این هزینه افزایش پیدا نمی‌کرد چه می‌شد؟

اتوبان باغچه و تضییع حقوق ملت

در ادامه این جلسه سیدامیر مرتضوی، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی هم گفت: یکی از مصادیق تضییع حقوق عامه همین بزرگراه (مشهد- باغچه) است. قراردادی برای آن بسته شده که اگر همین طور ادامه پیدا کند پایان آن‌ها مشخص نیست. باید فکری برای ماجرا کرد. جالب است تاکنون قرارداد موجود را هیچ کس نشان نداده است. مردم چه گناهی دارند که دیگر نهادها سهمشان را پرداخت نمی‌کنند.

وی ادامه داد: در یک بازه زمانی ماجرای دریافت عوارض را پیگیری کردم و مشخص شد پنج سال از مردم اضافه دریافتی داشته‌اند، به سرعت ماجرا را اصلاح کردند اما هیچ وقت پول مردم برگشت داده نشد. بنابراین ما مخالف وجود گیت‌ها هستیم و باید تا پیش از سال جدید برچیده شوند. مردمی که در اطراف اتوبان زندگی می‌کنند و در محدوده شهری هستند عذاب می‌کشند مسیر طولانی را باید دور بزنند تا به مرکز شهر بیایند. باید در قالب تحقیق و تفحص قرارداد بهره‌بردار بررسی شود. دریافت وجه عوارض را در این یک ماه پیش رو تعلیق کنید.

از سوی دیگر قاضی سیدهادی شریعت‌یار، معاون دادستان مشهد هم گفت: مصوبات این کارگروه براساس ابلاغیه دادستان کل کشور بر همه دستگاه‌ها لازم‌الاجراست. وجود گیت دریافت عوارض در خروجی شهر مشهد مشکلات فراوانی مانند ایجاد ترافیک زیاد، تجمع متکدیان و بروز تصادفات را متصور می‌کند. مسلماً تضییع حقوق بیت‌المال صورت گرفته است. نظر ما حذف شیوه دریافت عوارض دستی در محل است. حتی مصوباتی برای جابه‌جایی گیت‌ها و نصب در ۱۸ کیلومتر آن طرف‌تر داشته‌ایم که انجام نشد. از سوی دیگر شهرداری اعلام می‌کند تا طرق محدوده شهر است پس با این اوصاف نباید از مردم برای تردد در این مسیر عوارض دریافت شود. همچنین در این جلسه مدیرعامل آزادراه مشهد- باغچه هم موضوعاتی مانند اینکه در قرارداد بندهایی وجود دارد که اگر هر کدام از آن‌ها محقق نشود به مدت قرارداد افزوده خواهد شد را مطرح کرد که مورد انتقاد دادستان مشهد قرار گرفت. وی ادامه داد: در حال انجام مراحل نصب دوربین در محل هستیم که اخذ عوارض به صورت الکترونیکی انجام شود که این ماجرا حدود سه ماه زمان می‌برد و یک ماه هم برای اتصال به سیستم پلیس راهور به آن افزوده می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.