سه طرح فناورانه مرتبط با صنعت با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور در پژوهشکده علوم و فناوری انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف رونمایی شد.

رونمایی از سه طرح فناورانه مرتبط با صنعت در دانشگاه صنعتی شریف

به گزارش قدس آنلاین، در این مراسم همچنین از لایسنس یا بسته‌های دانش فنی شامل مدارک و محاسبات راه اندازی واحدهای  پروپیلن و پلی اتیلن رونمایی شد.

این بسته‌ها با همکاری متخصصان داخلی طراحی شده است که با کمک آنها می‌توان واحدهای یادشده را در کشور به صورت خودکفا راه اندازی کرد.

واحد کاندیشن مانیتورینگ تجهیزات رفت و برگشتی نفت و گاز، طرح فناورانه دیگری بود که رونمایی شد. این مجموعه شامل یک سخت افزار و ۲ نرم افزار صنعتی است که سخت افزار، داده را از حسگر نصب شده در کمپرسور دریافت و برای تحلیل های لازم به نرم افزار ارسال می‌کند

سومین طرح فناورانه، پایلوت واحد تصفیه پساب به روش الکترواکسیداسیون است که پایلوت آن، قابلیت تصفیه ۲۰ مترمکعب پساب در ساعت را دارد.

در تصفیه پساب های صنعتی سه روش فیزیکی شیمسایی و بیولوژیکی کاربرد دارد اما در پساب های صنعتی از تلفیق روش های الکتریکی و شیمیایی استفاده می شود تا ترکیب شیمیایی پساب هایی که با میکروارگانیسم ها امکان تجزیه‌شان وجود ندارد بشکند و به ترکیبات قابل دفع شکسته شود.

این طرح در صنایع شیمیایی، رنگرزی، کاغذ، پلیمر و پتروشیمی قابلیت استفاده دارد و با انجام حمایت ها پایلوت نیمه صنعتی آن به اجرا می رسد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور در آیین رونمایی از طرح‌های ملی پژوهشکده علوم و فناوری انرژی، آب و محیط زیست با بیان این‌که کاربردی شدن پژوهش‌ها و رفع نیازی از اقتصاد، نیاز به اصلاح فرهنگ دارد، گفت: توسعه یک مفهوم فرهنگی است و اگر فرهنگ توسعه اصلاح شود، بخش های سخت افزار و نرم افزار نیز در پی آن اصلاح می‌شود.

ستاری افزود: برخلاف گذشته، امروز نقش دانشگاه در صنعت پررنگ است. در تمامی دانشگاه های معتبر  دنیا نیز عدد قابل توجهی از بودجه دانشگاه ها، از محل ارتباط با صنعت تامین می‌شود.

به گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، وی ادامه داد: فرهنگ امروز دانشگاه ها با روزهای گذشته متفاوت شده است، در حالی که محیط پیرامونی دانشگاه در روزهای نخست، ارتباطی با محتوای دانشگاه نداشت، امروز بیش از ۶۰۰ شرکت دانش بنیان و خلاق در اطراف دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفته است.

رییس بنیاد ملی نخبگان، یکی از اشتباهات سال های قبل را تکیه به بودجه دولتی برای توسعه پژوهش های کاربردی و مساله محور دانست و گفت: از آن‌جایی‌که ساختار دولت، برای پژوهش کاربردی مناسب نیست، مجری‌گری دولت در پژوهش کاربردی و تجاری، نتیجه مطلوبی ندارد و این امر با سرمایه گذاری بخش خصوصی ممکن می‌شود.

ستاری در ادامه این مراسم به محل شرکت طراحی شبیه سازی هوشمند شریف رفت و با فعالان فناور این شرکت دانش‌بنیان به گفت و گو نشست.

این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تجهیزات هوشمند، رصد و تحلیل بازارهای مالی و پایش فعالیت می‌کند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.