چند سالی است که به‌دلیل افزایش آمار تلفات جانی و مالی و استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا، چهارشنبه سوری به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده است.

در چهارشنبه‌سوری فرزندانمان را با خطر تنها نگذاریم / ایمن شادی کنیم

به گزارش قدس آنلاین، چهارشنبه آخر سال که به سنت دیرینه ما به چهارشنبه‌سوری معروف است، چند سالی است که به‌دلیل افزایش آمار تلفات جانی و مالی و استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا به چهارشنبه‌سوزی تبدیل شده است. عمده افرادی که سانحه می‌بینند، نوجوانان و گاهی جوانان هستند. به‌گفته کارشناسان، خانواده‌ها در آگاه‌سازی فرزندان در آستانه چهارشنبه آخر سال که ممکن است عواقب و خسارات مالی و جانی جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد، نقش بسزایی دارند.

یکی از باورهای نادرست این است که «حادثه برای دیگران اتفاق می‌افتد و برای من اتفاق نمی‌افتد، چون من همیشه مراقب هستم». باید بدانیم که وقوع حادثه برای هرکسی ممکن است، ولی می‌توان با رعایت نکات ایمنی از بروز بیشتر حوادث ازجمله حوادث چهارشنبه‌سوری جلوگیری کرد.

چندی پیش سخنگوی کمیته چهارشنبه سوری اورژانس تهران توصیه کرد: از پریدن روی آتش به خصوص با چادر، مانتو و یا لباس‌های گشاد اجتناب کنیم. حضور والدین شاغل در این روز در منزل زودتر از زمان همیشگی به منظور کنترل و نظارت بر فرزندان توصیه می‌شود و کودکان اغلب کبریت، ترقه و مواد آتش‌زا را در نقاط غیرقابل دید مثل انباری، زیرزمین، داخل کمد، کیف و وسایل شخصی خود مخفی می‌کنند؛ در این ایام، این محل‌ها را توسط والدین بررسی شود. در چهارشنبه سوری از قرار دادن لوازم کهنه و اضافی در سطل‌های جمع‌آوری زباله در خیابان خودداری کنیم.

او افزود: وجود یک کپسول آتش‌نشانی و جعبه کمک‌های اولیه در نزدیک محوطه آتش ضروری است. در پایان شب، بقایای مواد آتش بازی را به سرعت جمع نکنیم و حتماً برای این کار، لااقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنیم و بعد از این مدت، روی آن یک سطل آب بریزیم و دور بیندازیم و قبل از ترک محل، حتماً از خاموش شدن آتش مطمئن شویم.

مهرسروش گفت: در صورت بروز هرگونه حریق و حادثه، خونسردی خود را حفظ کنیم و در صورت گسترده بودن حریق، سریع افراد مسن و کودکان و دیگر افراد را از محل حریق به جای امن انتقال دهیم و با تلفن ۱۲۵ آتش نشانی تماس بگیریم. در صورت مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده است، ضمن حفظ خونسردی از مالیدن مواد غیربهداشتی مثل خمیردندان و سیب زمینی بر روی محل سوختگی خودداری و مصدوم را هرچه سریعتر به مرکز درمانی منتقل و در صورت شدت مصدومیت با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته شود.

او تاکید کرد: در چهارشنبه‌سوری فرزندانمان را با خطر تنها نگذاریم و ایمن شادی کنیم. کبریت و مواد آتش‌زا مانند بنزین و الکل را از دسترس کودکان دور کنیم.

او افزود: برای روشن کردن آتش از محل‌هایی استفاده کنیم که امکان سرایت آتش به جاهای دیگر را نداشته باشد. در نزدیکی پمپ بنزین‌ها و وسایل نقلیه حامل بنزین و مواد سوختنی، آتش بازی نکنیم و از نزدیک شدن به افرادی که مسائل ایمنی را رعایت نمی‌کنند جدا بپرهیزیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.