۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۶
کد خبر: 792049

عربستان روی خط باستان گرایی افراطی

سیدعلی بطحایی؛ پژوهشگر جهان اسلام
عربستان روی خط باستان گرایی افراطی

در چندسال اخیر، زمزمه هایی از پیوند باستان گرایی افراطی با سکولاریسم در سیاست های فرهنگی عربستان به گوش می رسد.

تفاوت مهم ناسیونالیسم افراطی در عربستان، با سایر کشورهای جهان اسلام در مهد اسلام بودن این کشور و وجود نصوص معتبر وحیانی و گزارشات معتبر تاریخی از فرهنگ جاهلی این سرزمین، در دوران پیش از اسلام است.

نقطه حساس این جریان فرهنگی، در ماه مبارک رمضان و سخنان جنجالی بن سلمان در مواجه با سنت های حدیثی و عدم پذیرش آنها بود.

حذف عبارت لااله الا اللّه از پرچم، تغییر نماد عربستان به اِلِمانهای بومی در همین راستا اتفاق افتاد. 

در آخرین حلقه این سیاست فرهنگی، در چند روز گذشته مرزوق بن تنباک مؤلف کتاب «لوأد عند العرب بین الوهم والحقیقه» ادعا کرد که زنده به گور کردن دختران از نظر تاریخی اثبات نشده است و از افسانه های مورخان است!!! این کتاب هجده سال پیش منتشر شد و تنباک مفاد آن را تا امروز به صورت علنی مطرح نکرده بود وابتداً در مجامع خصوصی و بعدها در جلسات دانشگاهی آن را ترویج می کرد، تا اینکه روز گذشته به صورت علنی آن را عمومی کرد.

امروزه این ادعا و ادعاهای مشابه دیگر در عربستان همگام با سیاست های آرام فرهنگی عربستان در حال ترویج است و غایت آن اعادهٔ حیثیت قوم عرب به دوران پیش از اسلام است. تقریبا عربستان آخرین کشوری است که به کاروان ناسیونالیسم افراطی رسیده است.

هرچند مورخان بر آنند که سنت جاهلانه زنده به گور کردن دختران فراگیر نبوده و در صورت شیوع گسترده آن، نسل عرب جزیره العرب کاملا  از بین می‌رفت؛ ولی اینکه فردی با زبان رد و لحن انکار گزارشات موثق تاریخی و قرآنی را افسانه بداند؛ همان شیوه نخ نمای سیاسی ناسیونالیست‌های ترک، فارس و کرد است. 

باید منتظر بود و رصد کرد که ناسیونالیست‌های عربستان تا چه مرحله ای به تفوّق عربیت بر اسلام خواهند رسید و واکنش علمای سلفی در این موضوع جنجالی چه خواهدبود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.