حجت‌الاسلام علی سعیدیان، کارشناس و خطیب مذهبی معتقد است زیارت امام رضا(ع) می‌تواند آغاز یک مرحله و فصل نو در زندگی زائران باشد.

آغاز فصل جدید زندگی در سایه‌ زیارت امام رضا (ع)

به گزارش قدس انلاین ، در گفتگویی با حجت الاسلام علی سعیدیان اثار زیارت امام رضا (ع) در زندگی فردی زائران مورد بررسی قرار گرفت که این گفتگو را به شرح زیر می توانید مشاهده نمایید.

زیارت امام رضا(ع) از راه دور و نزدیک به ویژه در چهارشنبه‌ها که در میان روزهای هفته به ایشان و سه امام معصوم(ع) دیگر اختصاص دارد، چه ارمغانی برای ما دارد؟
آنچه در زیارت امام رضا(ع) اهمیت دارد و باید به آن توجه کنیم، آن است که زیارت فقط زیارت ضریح و مضجع شریف نیست بلکه قرار است سرفصل جدیدی در زندگی ما باز و برایمان الگوسازی شود و در نتیجه ما در زندگی فردی و اجتماعی خود به سمت نور حرکت کنیم. با این نگاه علاوه بر آثار معنوی تصریح شده در روایت‌ها، زیارت امام رضا(ع) برکات بسیاری دارد ... اگر از حضرت علی ‌بن موسی الرضا(ع) به عنوان امام مهربانی‌ها مهر بیاموزیم، این مهر در بدنه جامعه تسری می‌یابد و چنین زیارتی در ابعاد فردی و اجتماعی اثرات مطلوب بر جای می‌گذارد. از این رو، مهم‌ترین اتفاق آن است که باید با زیارت امام رضا(ع) فصلی جدید در زندگی ما گشوده شود.

پویش‌هایی مثل چهارشنبه‌های امام رضایی و تلنگری که به احساس و عاطفه انسان می‌زند چقدر در گشودن ابواب جدید ارتباط و انس با حضرت(ع) مؤثر است؟
همه روزها متعلق به امام رضا(ع) است اما اینکه روزی را مختص زیارت ایشان کنیم زمینه‌های غفلت را در ما کم می‌کند، اینکه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مجازی در چهارشنبه‌ها زیارت امام رضا(ع) را به ما یادآوری می‌کنند از باب غفلت‌زدایی و ایجاد فرصت توجه به 
حجت خدا تأثیر بسیار دارد.

برای گشایش فصل جدید در سبک زندگی فردی و اجتماعی خود در پرتو زیارت امام رضا(ع) بیشتر نیازمند الگوگیری و عمل به کدام اوصاف و توصیه‌های رضوی به تناسب شرایط امروز جامعه هستیم؟
خداوند در قرآن به پیامبر(ص) می‌فرماید: «قُلْ إِنْ کُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللهَ فَاتَّبِعُونِی یُحْبِبْکُمُ اللهُ» ... یعنی آنچه موجب می‌شود صداقت در محبت شما را باور کنم تبعیت از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان است. پس اگر زائر امام رضا(ع) می‌شویم و یا مجاور حضرت(ع) هستیم فقط به زیارت صرف بسنده نکنیم بلکه بدانیم خواسته امام رضا(ع) از ما چیست؟ نمی‌شود یک عمر حرم کسی برویم که ۱۰ جمله کلیدی ایشان را نمی‌دانیم! همین که باور کنیم زیارت صرف ما را به مقصود نمی‌رساند بلکه زیارت پل است برای رسیدن به حقیقت کلام و عمل حجت خدا، در زندگی فردی و اجتماعی ما تأثیری شگرف بر جای می‌گذارد.

برای ورود به جرگه خادمان امام رضا(ع) و مزین شدن به این وصف فارغ از قید مکان چه باید کرد؟
امام رضا(ع) فرمودند: خدا رحمت کند کسی را که امر ما را احیا کند؛ خادمی حضرت ثامن‌الحجج(ع) به احیای امر و کلام و عمل امام(ع) است، هر جا که به آموزه‌های ایشان توجه و نامشان را در جامعه زنده کنیم، در زمره خادمان ثامن‌الائمه(ع) قرار می‌گیریم.

الگوگیری از رأفت و کرامت امام رضا(ع) که حضرت(ع) به آن‌ها شناخته می‌شوند، چقدر به گره‌گشایی از مشکلات امروز جامعه کمک می‌کند؟
از نیازهای اصلی امروز جامعه ما حفظ کرامت انسانی و حرمت مؤمن است، وقتی به بیانات امام رضا(ع) و پدرشان حضرت موسی ‌بن جعفر(ع) مراجعه می‌کنیم هر دو آن حضرات فرموده‌اند: ملعون است کسی که حرمت زن و مرد مؤمن را خدشه‌دار کند (مؤمن در نگاه فقهی کسی است که به خدا اعتقاد دارد) اگر همین حرمت را حفظ کنیم، اتفاقات مبارکی در جامعه رخ می‌دهد. اگر بدانیم از اوصاف بهشتیان آن است که اهل قناعت به حداقل‌ها هستند و طماع نبوده‌اند آرامش به ذهن ما بازمی‌گردد حتی اگر آن را از دست داده باشیم!
این توجه و تأسی، آرامش را در همه زمینه‌ها برای ما به ارمغان می‌آورد. همچنین است در بُعد مهربانی امام رضا(ع)؛ مرحوم حاج مرتضی تهرانی می‌گفت: زمانی فردی سرشناس را در حرم امام رضا(ع) دیدم، او با عشق و حرارت به سمت من آمد، برای آنکه حواسم از زیارت پرت نشود خیلی گرم برخورد نکردم ... در راه یکی از اولیاءالله را دیدم، ایشان به من گفت: امام رضا(ع) فرمودند: به حرم نیا! وقتی فکر کردم دیدم با آن شخص مهربان نبودم و او را تحویل نگرفتم که امام(ع) چنین فرموده‌اند؛ بازگشتم و کسب حلالیت کردم اما رویم نشد به حرم بروم؛ چند روزی گذشت تا دوباره آن عالم را که می‌دانستم از اولیای حقیقی خداست، دیدم و گفت: امام(ع) فرمودند: منتظرت هستیم، بیا!
امامی که بر سلام و علیک انسان با مهر و محبت تأکید دارد، اگر در شئون زندگی دستوراتش را عملی کنیم و باور داشته باشیم این‌ها مطلوب امام(ع) است، زندگی‌هایمان دستخوش تحولات مثبت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.