ستاد ملی مقابله با کرونا در حالی تصمیم به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌های کشور گرفته است که دیروز سید احمد طباطبایی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا از احتمال آغاز موج هفتم شیوع کرونا از اواخر فروردین ماه و ادامه آن تا اواخر اردیبهشت خبر داده بود.

بی‌خبری کمیته علمی از تصمیم مهم ستاد مقابله با کرونا

حال پرسش مهم این است آیا تصمیم مهمی همچون بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها آن هم با این شتاب و عجله، با رأی و نظر کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گرفته شده و آیا زمان بازگشت به آموزش حضوری از ۱۴ فروردین، زمانی مناسب بوده است؟ 

با کمیته علمی کرونا مشورت نشده است!
مسعود یونسیان، عضو کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا در پاسخ به قدس می‌گوید: وضعیت حال حاضر تفاوت زیادی با پیش از سال ندارد. یعنی آمار مبتلایان جدید به کرونا تا یکم فروردین رو به کاهش بود و از یکم تا پنجم فروردین بین هزار تا هزارو۵۰۰ مریض کرونایی جدید داشتیم. در هفته دوم فروردین نیز این آمار، کمی رو به افزایش گذاشت و موارد مبتلایان جدید نزدیک به ۳هزار نفر رسید و پس از آن در روزهای سیزدهم و چهاردهم فروردین شاهد کاهش مبتلایان بودیم؛ به نظر من دلیل این موضوع حضور بیشتر مردم در سفر و مراجعه نکردن به مراکز درمانی بوده است، چون آمار مبتلایان جدید در روزهای شانزدهم و هفدهم دوباره افزایش یافته و حتی به بالای ۴هزار نفر رسیده است. البته در هجدهم فروردین این رقم به ۳هزارو۸۰۰ نفر رسید. بنابراین الان هم شاهد افزایش ابتلا به کرونا در کشور هستیم. البته در حال حاضر نمی‌توان گفت شاهد پیک جدید کرونا در کشوریم اما تعداد موارد مبتلایان به کرونا نه تنها نسبت به ایام عید افزایش پیدا کرده بلکه نسبت به پیش از تعطیلات هم بیشتر شده است.
وی با اشاره به اینکه بیماری کرونا در کودکان اغلب خفیف است، می‌گوید: مگر در آن‌هایی که بیماری‌های زمینه‌ای شدیدی داشته باشند. به همین دلیل ما بر خلاف اولیای دانش‌آموزان، بیشتر این نگرانی را داریم که دانش‌آموزان عفونت را به داخل خانه‌ها ببرند و افراد دیگر به‌ویژه سالمندان را درگیر کنند و اگر موارد ابتلا به کرونا در هفته‌های آینده افزایش یابد آن‌وقت ممکن است برای ما دردسر ایجاد کند. 
وی در پاسخ به این پرسش که افزایش آمار مبتلایان جدید کرونا با توجه به سفرهای نوروزی و دید و بازدیدهای مردم در این ایام قابل پیش‌بینی بوده است با وجود این چرا بلافاصله پس از تعطیلات عید مدارس کاملاً حضوری شده، می‌گوید: نمی‌دانم. این سؤال برای بنده هم مطرح است. چون معمولاً هیچ توضیحی برای تصمیمات داده نمی‌شود و نمی‌گویند چه منطقی پشت تصمیماتشان بوده تا مردم بهتر از آن‌ها تبعیت کنند. 
یونسیان می‌گوید: در صحن کمیته علمی کرونا موضوع حضوری شدن کلاس‌های درس مورد بحث و بررسی قرار نگرفته است؛ چون این کمیته در چند هفته گذشته اصلاً جلسه‌ای نداشته است. البته شاید از رئیس و یا دبیر کمیته علمی ستاد مشورت گرفته باشند اما این تصمیم در کمیته گرفته نشده است. ضمن اینکه جایگاه کمیته علمی، مشورتی است یعنی کمیته درباره موضوعی نظر علمی‌اش را می‌دهد و ستاد کرونا با توجه به سایر جوانب مثل اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی درباره آن تصمیم‌گیری می‌کند. 
وی در واکنش به اظهارات محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش که نهم فروردین ماه در گفت‌وگو با شبکه خبر گفته بود «هیچ محدودیتی برای حضور در مدرسه از حیث واکسیناسیون نیست و در آخرین جلسه ستاد کرونا نکته‌ای درباره فاصله فیزیکی دانش‌آموزان مطرح نشد و آنچه مدنظر است برخورداری کلاس‌ها از تهویه هوا و استفاده دانش‌آموزان و پرسنل آموزشی از ماسک است» هم می‌گوید: در حوزه آکادمیک هر حرفی که می‌زنیم باید مستند به یک منبع مثل یک تحقیق، یک کتاب یا مقاله مورد تأیید و معتبر باشد. بنابراین اگر فردی در وزارت آموزش و پرورش عنوان می‌کند الزامی به زدن واکسن توسط دانش‌آموزان نیست و... بهتر است مستندات خود را هم در این زمینه ارائه دهد مثلاً بگوید مستند بر کدام تحقیق علمی به این نتیجه رسیده‌اند. شاید این ادعا درست باشد اما تا زمانی که مستندی نداشته باشیم واقعاً نمی‌توانیم این حرف را تأیید کنیم. 

معلم بیمار سر کلاس درس می‌رفت!
مسعود مردانی، عضو دیگر کمیته علمی نیز در پاسخ به قدس می‌گوید: بعد از عید موارد بیماری کرونا تغییر کرد. در واقع زمانی آمار ابتلا ۲۰هزار،۴۰هزار و ۶۰هزار بود ولی الان به‌شدت کاهش یافته یا شمار فوتی‌های کرونایی ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر در روز بود الان دو رقمی شده است؛ یعنی ان‌شاءالله بیماری کرونا دارد 
جمع وجور می‌شود و به همین دلیل ستاد ملی کرونا تصمیم به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها گرفته است. 
وی فراهم نبودن زیرساخت‌های رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس را مهم‌ترین دلیل ترس و نگرانی والدین برای آموزش حضوری می‌داند و می‌گوید: هنوز در بسیاری از سرویس‌های بهداشتی مدارس مایع دستشویی و دستمال کاغذی وجود ندارد حتی برخی از آن‌ها آب بهداشتی ندارند. فاصله فیزیکی چندان رعایت نمی‌شود. جداسازی دانش‌آموزانی که دارای علائم کرونا هستند در ابتدای ورود به مدرسه چندان انجام نمی‌شود. حتی بنده معلمی را دیدم که بیمار بود ولی می‌گفت مشکلی ندارد و سر کلاس درس می‌رفت. این موضوع نشان می‌دهد هنوز عده‌ای فهم درستی از کنترل همه‌گیری ندارند و این موضوع این تشویش را در بعضی از اولیا ایجاد می‌کند که نکند فرزندش را به مدرسه بفرستد و خدایی ناکرده با کرونا برگردد.
مردانی ادامه می‌دهد: البته بعضی از مسئولان حرفی از الزامی بودن واکسن کرونا برای حضور در کلاس‌ها نمی‌زنند چون می‌خواهند شرایط را تسهیل ‌کنند تا دانش‌آموزان حتماً به مدرسه بروند، ولی اگر فرزند خودم باشد حتماً می‌گویم واکسن بزند، از ماسک استفاده کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی را هم رعایت نماید تا گرفتار کرونا نشود.
 
باید دوراندیشی ثابت می‌شد 
علیرضا ناجی، عضو سابق کمیته علمی ستاد ملی مبارزه با کرونا هم نگاهی مشابه دکتر یونسیان دارد. او می‌گوید: احتمالاً اعضای ستاد مقابله با کرونا به خاطر کاهش مبتلایان به کرونا و آمار فوتی در پیک ششم فکر کردند بهتر است آموزش‌ها از حالت دوگانه مجازی و حضوری خارج و صرفاً حضوری شود. اما در مجموع با توجه به اینکه آموزش آنلاین تأثیر چندان مثبتی نداشته و بعضی از دانش‌آموزان هم بستر آموزش آنلاین را ندارند و از سوی دیگر رشد اجتماعی کودکان هم خیلی مهم است بر حضوری شدن آموزش با آغاز سال جدید تأکید شده؛ این درحالی است که در هفته اخیر آمار کرونایی‌ها افزایش یافته و تعداد شهرهای قرمز بیشتر شده است به همین خاطر بهتر بود تا پایان فروردین هم صبر می‌کردند تا وضعیت شیوع کرونا در پی مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای عید مشخص شود و سپس برای بازگشایی مدارس و آموزش حضوری تصمیم‌گیری می‌کردند. چون در این صورت ثابت می‌شد برای همه چیز دوراندیشی شده است اما اگر خدای ناکرده در هفته‌های آینده کرونا صعودی شود انگشت اتهام به سوی ستاد و آموزش حضوری می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ابراهیم ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۱
    0 0
    سلام به خدا قسم من عید به خاطر کرونا مسافرت نرفتم الان باید چوب کسایی که مسابرت رفتن و خوش گذروند را بچه های ما بدن با این تصمیم هایی که اصلا منتقی نیستن و بدون فکر انجام میشن