کامران شرفشاهی، شاعر و منتقد ادبی تاکید دارد که شاعران علوی باید به جای کلی‌گویی و مدح و ثنای صرف مولا علی (ع) با مطالعه عمیق گفتار و سیره آن حضرت به تحقق اندیشه و رسالت ایشان در جامعه امروز کمک کنند.

ضرورت پرداختن شاعران به زوایای مختلف سیره و گفتار مولای متقیان/ عطار، فردوسی، رودکی و حافظ از پیشگامان شعر علوی محسوب می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، کامران شرفشاهی،  با بیان اینکه شعر علوی از شاخه‌های شعر آیینی محسوب می‌شود و قدمت طولانی دارد،  عنوان کرد: در طول تاریخ شخصیت‌های بزرگی ظهور کرده و منشا آثار بسیار بزرگی بوده‌اند. در عین حال برخی از آنها برای مدت طولانی مورد توجه سخنوران قرار نگرفته‌اند یا هیچ‌گاه مورد عنایت و توجه شاعران و نویسندگان نشده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه شعر علوی از زمان حیات حضرت علی (ع) آغاز شده و همچنان در طول تاریخ شاعران زیادی به آن پیوسته‌اند، گفت: اگرچه در آغاز شاعران عرب به مدح مولا علی (ع) پرداختند، به مرور شاعران دیگر از جمله ایرانیان، شاعر علوی شدند. در زبان فارسی شاعران بلندمرتبه‌ای از جمله عطار، فردوسی، رودکی و حافظ از پیشگامان شعر علوی محسوب می‌شوند و این جریان بدون وقفه ادامه یافته است.
شرفشاهی با بیان اینکه در طول تاریخ، شاعران علوی هر یک از زاویه‌ای به بیان فضایل مولا علی (ع) پرداخته‌اند، افزود: در روزگار ما نیز شاعران کوشیده‌اند با مراجعه به سیره حضرت علی (ع) و سخنان گهربار ایشان دریچه‌های تازه‌ای را در باب معرفت نسبت به ساحت مولا بگشایند و می‌توان گفت امروز شعر علوی، حرکت‌آفرین، بالنده، ستم‌ستیز و انسان‌ساز است.
وی ادامه داد: هنوز هم بسیاری از شاعران علوی در اشعار خود بیشتر به مدح و ثنای صرف مولا علی (ع) می‌پردازند، درحالی که پیروان ایشان به شناخت اعمال و گفتار آن حضرت نیاز بیشتری دارند. این گفته جرج جرداق مسیحی در وصف علی(ع) که «ای دنیا! چه می‌شد که همه توان خود را گرد می‌آوردی و در هر روزگاری یک علی با آن قلب و زبان و امتیازاتش عنایت می‌کردی» نشان می‌دهد که شاعران باید به جای کلی‌گویی به مطالعه سیره و گفتار حضرت علی (ع) بپردازند تا بتوانند زوایای مختلف شخصیت ایشان را منعکس کنند.
شرفشاهی تاکید کرد: حضرت علی (ع) با جهل، جمود و تنگ‌نظری مبارزه می‌کردند و مطالعه اندیشه ایشان می‌تواند در برقراری عدالت و ایجاد جامعه‌ای خالی از ستم موثر باشد. تنها مطالعه و به کارگیری نامه مولا علی (ع) به مالک اشتر در باب چگونگی حکمرانی بر مصریان برای برقراری عدالت و آرامش کافی است.
این منتقد ادبی همچنین با بیان اینکه آینده شعر علوی روشن است، گفت: در سال‌های اخیر به دلایل متعدد از جمله پررنگ‌تر شدن حضور بانوان شاعر که نگاهی لطیف‌تر دارند، در عرصه شعر علوی و نیز رشد کمی و کیفی شعر حوزه کودک و نوجوان با موضوع مولا علی (ع) شاهد تحولات مثبتی در این حوزه شده‌ایم.

منبع: ایبنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.