نمونه بارز یک جوان بی‌ادعاست که با تجربه و تلاش توانسته عناوین و افتخارات زیادی برای خودش و شهرستان درگز کسب کند.

به شیرینی عسل «خودباوری»

مسلم خدادوست متولد ۱۳۶۲، دیپلم دارد و پرورش‌دهنده زنبور عسل، تولیدکننده
 ژل رویال، زهر عسل و تمام محصولات مربوط به زنبور عسل است. او مخترع دو دستگاه در زمینه کنه‌کشی زنبور و پولک تراشی موم عسل است. قصه تلاش‌های او روایت افراد بی‌ادعایی است که ناشناخته‌اند و به قول خودش از کارگری ساده در زنبورداری دماوند آغاز شد. او می‌گوید: شروع فعالیتم از سال ۸۷ بود. کارم را از کارگری زنبورداری در دماوند آغاز کردم. شنیدم کمیته امداد وام خوداشتغالی می‌دهد به زادگاهم درگز بازگشتم و از سال ۸۷ کارم را با گرفتن وام ۶ میلیونی از کمیته امداد آغاز کردم. سال ۹۱ از جهاد کشاورزی ۱۸میلیون تومان و در سال۹۷ که زنبوردار نمونه استان شدم مبلغ ۷۰ میلیون تومان وام به من تعلق گرفت. 

این جوان پرتلاش می‌افزاید: با ۵۰ کندو کارم را شروع کردم و درحال حاضر ۷۰۰ کندو دارم و میزان سرمایه‌ام با کندوها و تجهیزات و دستگاه‌های مختلف بیش از ۳ میلیارد تومان است و توانستم ازدواج کنم، خانه و ماشین هم خریدم.

مخترع دو دستگاه در زنبورداری
او که مخترع دو دستگاه در بحث زنبورداری است، توضیح می‌دهد: در حال طی مراحل ثبت اختراع دو دستگاهم هستم که نمونه این دو دستگاه در ایران نیست. ابتدا دستگاه پولک‌تراشی مربوط به موم زنبور است که در کشور این دستگاه موجود نیست و درحال حاضر با دست انجام می‌شود. این دستگاه را به صورت کاملاً تمام اتوماتیک طراحی و ساخته‌ام.  او با اشاره به اینکه این دستگاه در روز می‌تواند به میزان ۵ تن عسل استحصال کند و کار چهار کارگر را انجام بدهد، بیان می‌کند: دستگاه بعدی مربوط به بحث آفتی است که زنبور عسل به‌نام کنه دارد که بسیار ریز است و همیشه همراه زنبور است و سبب تلفات آن‌ها می‌شود؛ لازم به ذکر است این دستگاه دوم را از روی نمونه آمریکایی آن ساخته‌ام که کنه روی بدن زنبور را از بین می‌برد.
او تأکید می‌کند: تاکنون از داروهای شیمیایی برای از بین بردن کنه استفاده می‌شده است که مقداری از این داروها روی عسل باقی می‌ماند و مرغوبیت عسل را کم می‌کند.  مدل برقی آن که با برق ۲۲۰ کار می‌کند، حدود ۳ میلیون تومان قیمت دارد اما مدل دیگری از آن که با گاز مایع کار می‌کند قیمت آن حدود ۲ میلیون تومان است و این در حالی است که نمونه آمریکایی این دستگاه باتوجه به نرخ دلار حدود ۵۴ میلیون تومان قیمت دارد. وی درادامه درخصوص دستگاه پولک‌تراشی موم عسل خاطرنشان می‌کند: قیمت تمام شده ساخت آن، حدود ۱۲میلیون تومان است که نمونه آمریکایی آن ۱۸۰ میلیون تومان قیمت دارد. 

از زنبورداری سنتی تا علمی 
لازم به یادآوری است زمانی که من کارم را در درگز آغاز کردم حدود ۲۰ نفر به زنبورداری مشغول بودند و بیشتر آن‌ها سن و سالی داشتند و به همان روش سنتی کار می‌کردند. اما من زنبورداری را در درگز با ایجاد یک گروه به صورت پیشرو آغاز کردم و همکاری‌ام را با کارشناسان زنبورداری و کشاورزی ادامه دادم و شرکت تعاونی زنبورداران را تشکیل و ثبت کردم. خوشبختانه این تعداد از ۲۰ نفر به
۱۴۰ نفر افزایش یافته و درحال حاضر رئیس اتحادیه زنبورداران درگز هستم.
او ادامه می‌دهد: در شروع تعداد کندوهای شهرستان حدود یک هزار و ۷۰۰ کندو بود اما درحال حاضر این رقم به بیش از ۸هزار کندو رسیده است.
بحث صادرات را داشتیم اما متأسفانه بزرگ‌ترین مشکل ما مجوزهایی است که دامپزشکی همکاری‌های لازم را با ما ندارد. همچنین شیوع بیماری کرونا در بحث عدم امکان صادرات عسل بسیار مؤثر بود، زیرا تا پیش از دوران کرونا به کشورهای انگلیس، کویت و... در حجم بالا صادرات داشته‌ایم.
این کارآفرین خاطرنشان می‌کند: در دوران کرونا چون تقاضای مصرف عسل افزایش داشت، قیمت عسل بسیار بالا رفت و حتی در دوران کرونا صادرات عسلمان قطع شد. 
این زنبوردار نمونه درخصوص مشکلات کارش می‌گوید: درحال حاضر خرید دستگاه‌های بسته‌بندی اتومات در اولویت کار من است و اگر امکان اعطای وام فراهم شود در این صورت می‌توانم مجوزهایی که دامپزشکی و بهداشت می‌خواهد را بگیرم. قیمت این دستگاه حدود
 ۸۰۰ میلیون تومان است تا بتوانیم عسل این منطقه را صادر کنیم.
متأسفانه در درگز کارگاه بسته‌بندی عسل نداریم و با خرید دستگاهی برای بسته‌بندی می‌توانیم تمام عسل‌هایی که در شهرستان درگز تولید می‌شود و رقمی معادل ۵۰ تن است را بسته‌بندی کنیم و موجب اشتغال‌زایی افراد بیشتری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.