نیروی دریایی دانمارک پیشرفته‌ترین موشک دوربرد ساخت آمریکا با نام «اس‌اِم-۲» را برای نخستین بار آزمایش و آن را از روی یک ناوچه جنگی پرتاب کرد.

دانمارک پیشرفته‌ترین موشک خود را آزمایش کرد

به گزارش قدس آنلاین، ناوچه دانمارکی «نیلز جوئل» اولین پرتاب موشک دوربرد SM-۲ را انجام داد. این موشک قادر است هواپیماها و موشک‌های دشمن را ساقط کند.

به گزارش اسپوتنیک، این موشک ساخت آمریکا، پیشرفته‌ترین موشکی است که تا کنون به زرادخانه دانمارک وارد شده است. یوهانس کیدموس، رئیس مرکز عملیات دریایی درباره اهمیت این آزمایش موشکی گفت: این پیشرفته‌ترین موشکی است که تاکنون دانمارک در نیروهای مسلح داشته است.  این موشک از نظر ظرفیت قابل مقایسه با تسلیحات دیگر کشورهای ناتو است، بنابراین دانمارک را به یک «شریک معتبر» در ائتلاف ناتو تبدیل می‌کند.

توربن میکلسن، رئیس فرماندهی نیروی دریایی دانمارک نیز پرتاب موفقیت‌آمیز این موشک را «نقطه عطف مهمی» خواند.

 دانمارک دارای سه ناوچه مشابه «نیلز جوئل» است و قصد دارد بر همه آن‌ها موشک‌های SM-۲ نصب کند. یکی از مقامات نیروی دریایی دانمارک هرگونه ارتباط بین پرتاب موشک و حمله روسیه به اوکراین را رد کرده و آن را تصادفی خواند. به ادعای او، برای این پرتاب «سال‌ها» برنامه ریزی شده بود.

با این حال، اوایل این هفته، نیروهای مسلح نروژ نیز اولین آزمایش پرتابگر جدید موسوم به NASAMS با تحرک بالا را با موشک‌های ضد هوایی انجام دادند و آن را به عنوان نخستین واحد دفاع هوایی متحرک در تاریخ ارتش جشن گرفتند.

 در ادبیات سیاسی جهان، بسیاری اروپا را «غول اقتصادی، کوتوله سیاسی و کرم نظامی» توصیف می‌کنند. این توصیف بدین جهت است که کشورهای اروپایی همواره بودجه کمی را به حوزه دفاعی و تسلیحات نظامی اختصاص داده اند. حمله نظامی روسیه به اوکراین در ماه‌های اخیر معادله را تا اندازه‌ای تغییر داده است به صورتی که کشورهای اروپایی در حال تجهیز نظامی و افزایش بودجه دفاعی خود هستند. همچنین سوئد و فنلاند اخیرا درخواستی برای عضویت در ائتلاف نظامی ناتو مطرح کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.