۳۹۵ تُن سیب و ۱۰۳۸ تُن پرتقال تنظیم بازاری در سردخانه های خراسان رضوی باقی مانده که منتظر طی شدن فرآیند مزایده و تحویل آن به خریداران است!

چوب حراج به ۱۴۰۰ تُن میوه شب عید خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین،  با گذشت یک ماه از نوروز، اخباری شگفت از میوه های تنظیم بازار به گوش رسید. سازمان تعاون روستایی به عنوان متولی توزیع میوه تنظیم بازار، آگهی را منتشر کرد که بر اساس آن، بیش از ۱۲ هزار و پانصد تُن میوه مازاد تنظیم بازاری به مزایده گذاشته شد. بر اساس اطلاعات موجود در این آگهی مزایده، فقط در استان خراسان رضوی ۳۹۵ تُن سیب و ۱۰۳۸ تُن پرتقال تنظیم بازاری در سردخانه ها باقی مانده که منتظر طی شدن فرآیند مزایده و تحویل آن به خریداران است!

سازمان مرکزی تعاون روستایی متولی تامین و توزیع میوه در بازار است

اما محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره جزئیات تامین این میوه ها  می گوید: بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، سازمان مرکزی تعاون روستایی مسئولیت تامین و توزیع میوه را در کل کشور عهده دار شد و این سازمان نیز این کار را به صورت متمرکز انجام داد. به گونه ای که میوه به صورت متمرکز خریداری شد و بر اساس سهمیه بین استان ها توزیع شد. دلیل این تمرکز نیز این موضوع عنوان شد که با خرید متمرکز، هزینه های خرید کاهش پیدا می کند. بر اساس آنچه که به ما اعلام شد، قیمت خرید سیب از قرار هر کیلو ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید پرتقال نیز ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان بود. ما هم به این موضوع ورود پیدا نکردیم که این میوه از کجا خریداری شده است.

وی افزود: بر اساس عملکرد استان در سنوات گذشته، حدود هزار و ۲۰۰ تُن پرتقال و حدود ۶۰۰ تُن سیب به استان خراسان رضوی اختصاص داده شد و میوه ها برای ذخیره سازی به ۲ سردخانه در مشهد و یک سردخانه در نیشابور منتقل شد.

از کشف قیمت میوه تا توزیع میوه

اورانی خاطرنشان کرد: در دهه آخر اسفندماه به استانها اعلام شد که کشف قیمت صورت پذیرد تا قیمت توزیع میوه در بازار مشخص شود. کارشناسان جهاد کشاورزی استان نیز این کار را در مشهد و شهرستان ها انجام دادند و در نهایت، در اقلام ارسال شده برای استان، برای سیب قرمز ۷ هزار تومان، برای سیب زرد ۱۰ هزار تومان و برای پرتقال نیز ۸ هزار و پانصد تومان قیمت بازار به دست آمد. این کشف از همه استان ها و از جمله استان خراسان رضوی قیمت به سازمان مرکزی تعاون روستایی ارائه شد. این سازمان نیز به دلیل مغایرت کشف قیمت انجام گرفته در استان های مختلف، اعلام کرد در مورد قیمت میوه در ستاد تنظیم بازار کشور تصمیم گیری انجام می گیرد. در نهایت تصمیم اتخاذ شده برای قیمت سیب زرد، سیب قرمز و پرتقال به ترتیب ۱۲، ۱۱ و ۱۰ هزار تومان بود. در نامه ارسالی برای ما نیز این نکته بیان شد که بازار رصد شود و هر زمان تشخیص داده شد که نیاز به دخالت در بازار وجود دارد، این کار صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: پیش از اسفندماه و بر اساس رصد صورت گرفته، قیمت میوه موجود در بازار از قیمت میوه مشخص شده در تنظیم بازار کمتر بود. لذا ما نمی توانستیم آن زمان و با این قیمت به بازار ورود پیدا کنیم. چون خود این موضوع باعث افزایش قیمت می شد. اما در روز اول فروردین در جلسه ستاد تنظیم بازار اعلام شد که قیمت ها قرار است جهش پیدا کند. لذا صبح ۲ فروردین تعاون روستایی ورود پیدا کرد و سیب و پرتقال به بازار عرضه شد و این عرضه تا ۲۳ فروردین هم ادامه پیدا کرد. ۸۰ محل عرضه منتخب نیز در مشهد مسئولیت عرضه این محصولات را عهده دار شدند.

طرح تنظیم بازار میوه برای مردم هیچ خاصیتی ندارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی پاسخ به انتقاد از نحوه توزیع میوه تنظیم بازار در استان گفت: در وقتی میزان مصرف میوه در حالت عادی در استان در اسفندماه حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ تُن است و در ایام پیک و اوج مصرف نیز این میزان به حدود ۷۰۰ تُن می رسد و این ارقام را می شود به کل کشور نیز تعمیم داد، این میوه تنظیم بازار که هر سال به بازار عرضه می شود، در ۲ مرحله به مردم خسارت وارد می کند. نخست در زمان خرید میوه که این کار موجب افزایش قیمت میوه می شود و دوم در اجرا  و توزیع میوه که باز موجب افزایش قیمت می شود.

وی تاکید کرد: اصحاب رسانه باید بررسی کنند که پشت پرده این تنظیم بازار چه کسانی سود می برند. اصلا با این نحوه توزیع میوه می توان بازار را تنظیم کرد؟ ضمن این که مصرف میوه خانوار در ایام مختلف سال مشخص است. و حتی اگر این میوه با اختلاف ۲ برابری از بازار تهیه شود نیز این خسارت به مردم وارد نمی شود. به لحاظ کارشناسی این طرح هیچ خاصیتی برای مردم ندارد. همه این صحبت ها هم می شود. این موضوع اصلا مربوط به امسال نیست. سالها است که یک مسیر غلط آغاز شده و تکرار می شود. اصحاب رسانه کمک کنند تا این موضوعات به صورت ریشه ای برطرف شود. در حال حاضر منابع موجود پای طرحی هزینه می شود که در شروع باعث افزایش قیمت می شود و در اجرا هم اینگونه می شود که می بینید.

اورانی افزود: اجرای این طرح نه تنها ضروری نیست، بلکه مخل وضعیت موجود بازار نیز هست. با هزینه ای که برای کود و سم و باغداری و آبیاری و جمع آوری و توزیع میوه می شود، هدررفت حتی یک کیلو میوه هم اشتباه است.

طفره رفتن تعاون روستایی از پاسخگویی صریح

اما آرش آوان مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی نیز  گفت: برنامه‌ریزی‌های مربوط به میوه‌های تنظیم بازار شب عید سال ۱۴۰۱، به صورت متمرکز توسط کار گروه راهبردی کشوری انجام گرفته و برای اجرا به همه استان‌ها ابلاغ می‌شود.

وی افزود: از حدود هزار و ۲۰۰ تُن پرتقال و ۶۰۰ تُن سیب تحویل داده شده به تعاون روستایی خراسان رضوی، ۲۰۰ تُن پرتقال و و  ۲۰۱ تُن سیب در سطح استان توزیع شد و مابقی در سردخانه‌ها باقی‌ماند. پس از پایان این طرح نیز باقیمانده میوه‌ها طبق قانون در همه استان‌های کشور از جمله خراسان رضوی به مزایده گذاشته شد.

اما آوان از پاسخ صریح  درباره این که چرا این میزان میوه در سردخانه باقی ماند و در بازار توزیع نشد، خودداری کرد و در نهایت به بهانه شرکت در جلسه و ضیق وقت، دیگر پاسخگوی تماس خبرنگار فارس نبود.

ضرورت ورود دستگاه قضایی به موضوع میوه شب عید

اما آنچه مسلم است، لااقل در استان خراسان رضوی بیش از هزار و ۴۰۰ تُن میوه شب عید در سردخانه باقی ماند و به دست مردم نرسید. این در حالی بود که  مردم از قیمت میوه در بازار گلایه داشته و ضمن انتقاد به رها شدگی بازار میوه خواستار نظارت‌های بیشتر و دقیق تر بر ارائه میوه بودند. در همان ایام، هر کیلو پرتقال تامسون از ۱۲ هزارتا ۱۸ هزار تومان، پرتقال جنوب ۱۸ تا ۲۵ هزار تومان، سیب زرد ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان، سیب قرمز ۱۰ هزارتا ۱۸ هزار تومان، در بازار شب عید مشهد عرضه شد و هیچ کس هم پیگیر موضوع نشد. نظارت های میدانی استاندار خراسان رضوی هم کاری از پیش نبرد و حتی رضایت نسبی هم از تامین ارزاق شب عید مردم وجود داشت.

اما در این میان چند نکته وجود دارد که ضرورت دارد مقامات قضایی استان از باب پیگیری حقوق عامه و مقامات استانی اعم از استانداری و حوزه تنظیم بازار نسبت به آن ورود پیدا کنند و پاسخگو باشند:

۱- اگر طرح تنظیم بازار میوه به لحاظ کارشناسی تا این اندازه مخل وضعیت بازار است و خود به عاملی برای گرانی تبدیل می شود، چرا باید همچنان ادامه پیدا کند؟

۲- اگر میوه تنظیم بازار واقعا برای تنظیم بازار اختصاص داده شده بود، چرا توزیع آن به درستی انجام نگرفت و در نهایت هزار و ۴۰۰ تُن میوه مازاد در استان بر زمین ماند؟

۳- سود حاصل از تامین و توزیع و مزایده میوه تنظیم بازار به جیب چه کسانی می رود؟

۴- اگر آنچنان که از سوی مدیر تعاون روستایی استان مطرح می شود، مدیران استانی تا این اندازه بی اختیار هستند که نمی توانند برای توزیع مایحتاج مردم که تامین هم شده تصمیم بگیرند و صرفا باید منتظر دستور مرکز باشند، چه نیازی به مدیریت این بزرگواران وجود دارد؟ این نحوه کار دیگر به دستگاه مدیریت عریض و طویل نیاز ندارد! ضمن این که مدیرانی که مجری این طرح بوده اند، باید نسبت به افکار عمومی و رسانه ها به عنوان نمایندگان مردم پاسخگو باشند و طفره رفتن از پاسخگویی صریح و شفاف، چیزی بر عملکرد آنها نمی افزاید.

۵- اگر آنگونه که به سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام شده، میوه با قیمتی بیش از قیمت بازار از باغداران خریداری شده، چه ضرورتی به اینگونه تنظیم بازار وجود داشته است؟ به نظر می رسد مسئولان تعاون روستایی نسبت به اعلام قیمت خرید میوه نیز صادقانه عمل نکرده اند. چون اگر میوه با قیمت بازار از باغدار خریداری می شد، این همه گلایه باغداران از ورود واسطه ها و عدم حمایت مسئولان و ... چه معنایی می توانست داشته باشد؟ مگر این که در خرید میوه نیز رانت و رابطه دخیل باشد و این میوه از افرادی مشخص خریداری شود که باز هم در این میان تخلف بزرگی رخ داده که نیاز به رسیدگی دارد.

۶- امیدواریم که لااقل نتیجه مزایده به گونه ای باشد که این میوه تا قبل از خروج از سردخانه امکان مصرف داشته باشد. چون بر اساس شنیده های غیررسمی، میوه های تنظیم بازار حدود ۱۰ روز زیر آفتاب ماندند تا مقدمات ورود آن به سردخانه طی شود و عملا بخش از میوه ها قبل از رسیدن به سردخانه دچار فساد شده است. اگر اینگونه باشد، این میوه حتی دیگر قابلیت مصرف برای خوراک دام را هم نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.