فرقه ضاله وهابیت افکار و عقاید بدعت آمیزی در خصوص مقوله مهم و اساسی معاد و آخرت دارند.

وهابیت و تناقضاتی در باب معاد

به گزارش قدس انلاین، همه فرق و مذاهب مسلمان به اهمیت مسئله معاد در منظومه فکری اندیشه اسامی وقوف دارند. این اصل عقیدتی چنان در علم کلام اسلامی و متون اساسی دین مبین اسلام ریشه دوانده که به گواهی تمام شواهد و قرائن عینی پس از مقوله توحید که رکن رکین اسلام محسوب می‌شود آیات قرآن مجید بیش از تمامی اصول و فروع دینی در مورد معاد و لزوم اعتقاد یک مسلمان موحد به زندگانی پس از مرگ و حساب و متعلقات مربوط به آن سخن گفته‌اند. از منظر دانشمندان علوم اسلامی نیز ارزش فقهی و کلامی بحث معاد به حدی است که پس از  اصل توحید سنگ محک درستی یا نادرستی و اسلامی یا غیر اسلامی بودن باورهای هر فرقه‌ای قرار می‌گیرد. گفتگوی علی رحمانی با حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی موسوی تلاشی است برای کاوش در افکار و عقاید بدعت آمیز فرقه ضاله وهابیت در خصوص مقوله مهم و اساسی معاد و آخرت امید است که چراغی باشد فراروی پژوهشگران خوش فکر و جوان برای بررسی هر چه بیشتر و دقیق‌تر این میراث شوم استعمار در سرزمینهای اسلامی.

قدس آنلاین: بسم الله الرحمن الرحیم با سلام و عرض احترام خدمت شما آقای موسوی عزیز با شماره نهم از پرونده ویژه جهل مقدس در خدمت شما هستیم. خیلی ممنونم که به ما اجازه دادید از محضرتان استفاده کنیم می خواهم به عنوان سؤال نخست به صوزرت اجمالی مسئله معاد را برای ما تبیین کنید؟

موسوی: بسم الله الرحمن الرحیم الحمد الله رب العالمین و صل الله علی محمد و آله الطاهرین. عرض سلام و ادب احترام دارم خدمت شما و دوستان دست اندرکارتان با موضع حیات برزخی و معاد در تفکر وهابیت خدمت شما هستم. آنچه که در بدو امر در خصوص مسئله معاد و حیات برزخی باید به آن توجه داشت این است که مقصود از حیات در اینجا زنده بودن یا جذب و دفع و... نیست. بلکه منظور از حیات توانایی ادراک و شعور آدمی در دوران پس از مرگ است. بنابر اعتقاد جمیع مسلمانان در روزی به نام روز بازپسین یا روز معاد ما انسانها برای رسیدگی به اعمالمان زنده می‌شویم و به حساب و کتاب و اعمال ما رسیدگی می‌شود. این یک تعریف ابتدایی و معاد است که پیش از آن ما حیات برزخی را داریم.

قدس آنلاین: نگاه وهابیان به مقوله حیات برزخی چگونه است؟

موسوی: در اینجا ما با دو نظریه مهم روبه‌رو هستیم مهم‌ترین نظریه‌ای که اهل تسنن نیز از آن پیروی می‌کنند نظریه عدم ارتباط است. اینها می‌گویند زمانی که انسان از دنیا می‌رود تا زمانی که خداوند او را در روز قبامت زنده می‌کند هیچ ارتباطی با نمی‌توان با او داشت. بعضاً می‌گویند برزخ مانند یک عالم خواب است و کسانی که آنجا هستند هیچ ارتباطی با دنیای اطراف خودشان ندارند. عموم سلفی‌ها نیز بر این باور هستند که پس از مرگ ما ارتباطی با ارواح مردگان نداریم. نظریه دوم که به نظریه ارتباط مشهور است. شامل نظریه شیعه امامیه در این خصوص است. طبق این نظریه عالم برزخ یک عالم حی و دارای درک، فهم و شعور است که ما هم می‌توانیم با آن ارتباط بگیریم اما نکته کلیدی که برای ما در اینجا اهمیت دارد این است که چرا وهابیت برخلاف آیات قرآن حیات برزخی را نمی‌پذیرد. باید گفت که اینها به دلیل انکار مقوله توسل این کار را می‌کنند. ما وقتی با وهابیان در خصوص توسل به مباحثه می‌پردازیم اول می‌گویند شرک است اما پس از این که آیات قرآن را ملاحظه می‌کنند می‌گویند این مسئله متعلق به زمان زنده بودن این بزرگواران است. ولی الان این  بزرگان  از دنیا رفته‌اند و به جهت این که از دنیا رفته‌اند توانایی شنیدن را بعد از مرگ ندارند. تمام هم و غم اینها در حوزه انکار حیات برزخی بر روی عدم پذیرش مقوله توسل متمرکز است.

قدس آنلاین: با این حساب وهابیان نباید عقیده محکمی به باور معاد داشته باشند. پاسخ اینها به کسانی که در مقام بحثهای کلامی از وهابیان در خصوص مسئله معاد می‌پرسند چیست؟

موسوی: ببینید صورت مسئله را نمی‌توان پاک کرد چون ایات قرآن به این مسئله اشاره کرده‌اند و این نکته یک مسئله عقلی است که انسان باید به آن فکر کند. بنابراین وهابیان به هیچ عنوان نمی‌توانند صورت مسئله را پاک کنند و برزخ را قبول دارند اما می‌گویند ارواح مردگان دیگر با ما ارتباطی ندارند و حیاتی مناسب با وضعیت خود دارند.

قدس آنلاین: نگرش وهابیت به مسئله قیامت چگونه است؟

موسوی: قیامت بین فرقه‌های مختلف یک مسئله اتفاقی است و این گونه نیست که با توجه به آیات قرآن و تأکید نبی اکرم(ص) کسی بتواند آن را انکار کند.

قدس آنلاین: ما وقتی آثار وهابی را مطالع می‌کنیم متوجه می‌شویم اینها به چیزی به اسم رؤیت و تجسد خداوند معتقد هستند. مرحوم علامه عسگری(ره) در یکی از آثار خویش به این مسله اشاره کرده‌اند و مطالبی را در این خصوص دارند. با توجه به این مسئله از منظر شما اعتقاد به تجسد خداوند چه تأثیری بر عقیده وهابیان به معاد داشته و به علاوه اعتقاد اینها به امکان یا عدم امکان رؤیت خداوند در روز قیامت و واکنش علمای شیعه و سنی به این مسئله به چه صورت است؟

موسوی: ببینید در طول تاریخ اسلام ما همواره با دو نظریه مهم را در رابطه با آیات قرآن روبه‌رو بوده‌ایم. یکی نظریه ظاهرگرایی که وهابیان از آن پیروی می‌کنند. پیروان این نظریه تمام ظاهر قرآن را حجت می‌دانند و طبق همان ظاهر حکم می‌کنند بنابر برخی آیات متشابه اینها برای خداوند دست و پا قائل هستند و به رؤیت خداوند متعال باور دارند. مرحوم آقای محمد صادق نجمی در کتابی به اسم سیری در صحصحین اعتقاد اینها  را به برخی از روایات نادر شرح داده است. اینها به یک خدای جسمانی باور دارند که بر روی کرسی خود نشسته و سنگینی خداوند بر روی این کرسی صدای غژغژ می‌دهد. اینها خزعبلاتی است که به دلیل دور شدن برخی از جریانهای اسلامی از مکتب اهل بیت(ع) شاهد آن هستیم و تمام اینها به بحث ظاهرگرایی وهابیت باز می‌گردد و همین مسئله باعث می‌شود که این فرقه خبیث و شوم به جسمانیت و تجسد خداوند در عرصه قیامت هم باور داشته باشد. در صورتی که آیه قرآن می‌فرماید:« الذی لیس کمثله شیء»  هیچ کسی شبیه خداوند نیست و هرگز محدود به جسم نخواهد بود.

قدس آنلاین: با توجه به وجود چنین عقایدی در بین پیروان مکتب انحرافی وهابیت آیا علمای فریقین اثری در خصوص این مسئله تولید کرده‌اند یا نه؟

موسوی: در رابطه با اثبات حیات برزخی تحقیقاتی به صورت متفرق صورت گرفته است اما در رابطه با خود معاد جالب است بدانید که برخی از دانشمندان مورد اعتماد و اعتقاد وهابیت مانند ابن جوزی کتبی در خصوص روح نوشته‌اند. ابن جوزی بر خلاف استاد خودش ابن‌تیمیه در این خصوص به آیات قرآن استناد می‌کند. ما می‌دانیم که اولین گام برای ورود به بحث عالم برزخ شناخت و اثبات روح است که مرحوم علامه مجلسی آن را جزو ضروری مذهب می‌دانند ما برای اثبات روح یکسری ادله  حسی و تجربی داریم علمی هست به نام علم فرا روانشناسی که به این موضوع می‌پردازد رؤیاهای صادقه‌ای که بسیاری می‌بینند دلیل دیگری برای اثبات روح است. تجربه عالم پس از مرگ که اخیراً صدا و سیما نیز برنامه‌ای به نام زندگی پس از زندگی در مورد آن ساخته است. یا کتابی هست به نام«بازگشت به زندگی» برای دکتر ریمون موری آمریکایی که به این بحث پرداخته است. ما می‌ بینیم که  طبق ادله حسی و تجربی و همچنین آیات و ادله شرعی که بیش از علوم تجربی مورد اعتماد  است وجود انسان از دو عنصر تشکیل شده است. انکار حیات برزخی خلاف آیات شریفه قرآن است و در تفاسیر شیعی بزرگان امامیه نیز به این مسئله پرداخته‌اند.

قدس آنلاین: نگاه مفسران اهل تسنن در این خصوص چیست؟

موسوی: مفسران عامه ذیل آیات مربوط به حیات برزخی به حیات و شعور  انسان در این بخش از زندگی خود اذعان کرده‌اند. اما فرقه منحوس وهابیت این نظریه مطرح کرده است.

قدس آنلاین: آیا با توجه به موج عقل‌گرایی و توجه به عقل که حتی در بین نوسلفی‌ها هم راه افتاده این گونه افکار منجر به ریزش اعضای فرقه ضاله وهابیت نخواهد شد با عنایت به این مسئله نگاه شما به آینده این جریان شوم چیست؟

موسوی: استاد عصام العماد کتابی دارند که در رابطه با شیوه مبارزه با وهابیت نکاتی را در آنجا بیان می‌کنند. ایشان در آخر این کتاب اشاره می‌کنند که موقعی که من در عربستان بودم دیدم که جوانان وهابی و فرزندان علمای آنها از تفکرات وهابی خسته شده و به مذهب حقه اهل بیت(ع) روی می‌آورند.» ایشان به صورت کلی این مسئله را بیان می‌کند و مسلماً یکی از نکاتی که دست وهابیان در آن حوزه بسته است و آنها توانایی پاسخ گویی ندارند همین مسئله حیات برزخی است. ما قائل به این هستیم که نه تنها شهدا و صالحان زنده هستند بلکه کفار و مشرکان نیز در حیات برزخی زنده هستند. در آیه ۴۵ و ۴۶ سوره غافر خداوند داستان قوم فرعون را در این دو آیه بیان می‌فرماید:« خداوند از عواقب سوء نیرنگهایی که آنها انجام دادند مؤمنان را حفظ کرد. و عذاب سختی اینها را درگرفت. آتش شب روز بر آنها عرضه می‌شود. در هنگام فرارسیدن روز قیامت اینها وارد سخت ترین عذاب می‌شوند. خداوند در آیه ۲۵ سوره نور می‌فرماید:«اٌغرقوا و اٌدخلوا ناراً» قوم نوح(ع) غرق شدند و اینها داخل آتش شد. از این دست آیا زیاد است که به وضوح ظاهر آیه نشان دهنده حیات برزخی است. اگر کسی چشمش را به حقایق نبندد با مشاهده این آیات برایش سؤال ایجاد می‌شود و می‌فهمد که اینها خوراکهای داخلی وهابیت است که دیگر جوابی برای آن ندارند.

قدس آنلاین: با توجه به فرمایشات جناب عالی وهابیان به معاد جسمانی قائل هستند یا معاد جسمانی؟

موسوی: ببینید آنچه ما به آن معتقد هستیم  حیات روحانی و جسمانی به صورت توأمان است. اما از آنجایی که اهل تسنن و به خصوص وهابیت ظاهرگرا هستند. قائل به معاد جسمانی هستند و حتی قائل هستند که جسم خدا را در آخرت رؤیت می‌کنند.

قدس آنلاین: می‌توانید برخی خصوصیات خداوند از نظر وهابیت را برشمارید؟

موسوی: کتابچه‌ای به نام خدا در نزد وهابیت نگاشته شده است. در این جزوه مبنای ظاهر گرایانه وهابیت به خوبی روشن شده است. بد نیست مخاطبان عزیز شما به این کتاب مراجعه کنند.

قدس آنلاین: اگر فرمایش دیگری در خصوص مبحث معاد از نظر وهابیت دارید بفرمایید تا استفاده کنیم؟

موسوی: نکته آخری که می‌خواهم خدمت مخاطبان عزیز عرض کنم این است که ما از قرآن غافل نباشیم. قرآن به عنوان مهمترین سند و پشتوانه عقاید شیعی است. ما حاضر هستیم در اثبات عقاید خویش با خود آیات قرآن بحث کنیم. به علاوه جالب است بدانید فریقین این نکته را ذکر کرده‌اند که وقتی یک فرد مسلمان از دنیا می‌رود بایستی به او عقایدش را تلقین کرد. آیا تلقین به جنازه‌ای که فهم و شعور ندارد کار لغوی نیست! این مسئله در مصادر عامه و خاصه ذکر شده است. همان طور که عرض کردم قرآن کریم نیز حیات برزخی را حتی برای کفار نیز قائل است. جالب است بدانید که حتی در تاریخ اسلام ذکر شده که پیامبر اکرم(ص) با کشتگان بدر سخن گفتند که مورد اعتراض برخی از اصحاب واقع شد که حضرت فرمودند:« اینها شنواتر از ما هستند اما در پاسخ گفتن توانا نیستند.» حتی در آیه ۹۰ سوره اعراف آمده که حضرت صالح(ع) با قوم خویش سخن می‌گوید. بنابراین نکته کلیدی این است که وهابیان به دلیل مخالفت با بحث توسل به انکار حیات برزخی می‌پردازند. و هدف آنها از این کار قطع کردن شاهرگ حیاتی شیعیان یا همان توسل و ارتباط با ائمه اطهار(ع) است.   

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.