بی‌گمان هیچ کدام از شاخه‌های اندیشه خبیث وهابیت به اندازه تخریب بناها و آثار ساخته شده بر روی قبور مشاهیر مسلمین چهره ضدتمدنی و ضدفرهنگی وهابیت را عریان نکرده است.

برخورد دوگانه وهابیون با عقیده تخریب قبور

به گزارش قدس انلاین، چرا که وهابیان با این کار خبیثانه و به دور از انسانیت خویش نه تنها شیعیان بلکه بسیاری از فرق صوفیه اهل سنت را بیش از پیش از خود متنفر ساخته‌اند. اما داستان وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم برخورد وهابیان و به خصوص نوسلفیان که از دل آنها جریاناتی مانند داعش  و شاخه خراسان آن بیرون آمده‌اند با مفهوم تخریب قبور جریانهای اسلامی برخوردی دوگانه و کاملاً سلیقه‌ای داشته‌اند. با در نظر داشتن این واقعیت عینی علی رحمانی کارشناس مسائل تروریسم در گفتگویی  با حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمد محسن طبسی کارشناس وهابیت سعی در واکاوی زوایای پنهان و نوظهور تخریب قبور مسلمین به دست نسل جدید سلفی‌ها دارد.

قدس آنلاین: بسم الله الرحمن الرحیم استاد عزیز خیلی ممنونم که به ویژه نامه وهابیت پژوهی جهل مقدس فرصت دادید تا در خدمت شما باشیم و از حضورتان استفاده کنیم. به عنوان سؤال نخستین می‌خواستم یک نمای کلی  از عقیده وهابیت نسبت به چگونگی ایجاد بنا بر روی قبور برای ما ترسیم کنید؟

طبسی: بسم الله الرحمن الرحیم ببینید من همین ابتدای کار عرض بکنم که وهابیان نسبت به قبور دیدگاه دوگانه دارند. یعنی نسبت به قبور اهل ببت(ع) یا کسانی که ندای توحید می‌دادند نگاه منفی دارند و مفتیان وهابی دستور تخریب قبور این عزیزان را صادر می‌کنند. اما نسبت به قبور مشرکین یا کسانی که در فتنه‌ها بر علیه اسلام دستی برآتش داشته‌اند تواضع دارد  و حتی قبور آنها را تعظیم می‌کنند و وهابیان نه تنها قبور اینها را خراب نمی کنند بلکه آنها را توسعه می‌دهند. لذا من حرفم این است که برخورد وهابیت نسبت به مسئله قبور یک برخورد دوگانه و متناقض است و اتفاقاً شما هر چه بیشتر جلو می‌روید می‌بینید نگاه اینها نسبت به قبور انبیاء و صلحا منفی‌تر می‌شود. و نسبت به قبور این بزرگواران نگاه تخریبی دارند. این که برخی تصور می‌کنند که وهابیت فقط بر اساس یکسری احادیث جلو می‌رود و قبور را تخریب می‌کند تفکر درستی نیست. وهابیت معمولاً در پوشش حدیث اعمال ننگین خود را انجام می‌دهد. حالا اگر حدیثی هم پیدا کند که مطابق نظر خودش باشد بدون هیچ گونه اجتهاد و بررسی آن حدیث را قبول می‌کند و به عنوان مجوز کار خودش از آن استفاده می‌کند. من اصلاً با طرح مسئله به این صورت موافق نیستم که گویا وهابیت کاری را با مبنای علمی به پیش می‌برد. وهابیت یک فرقه دست ساز یهود و استعمار است. اینها می‌گردند و یکسری احادیث ضعیف، متشابه و ناقص را به عنوان ویترین کار خود برای توجیه اعمال ننگین و شرم آمیز خود استفاده می‌کنند تا خود را به نوعی پشت این مسئله پنهان کنند. وگرنه وهابیت ریشه علمی ندارد که کار خود را نسبت به زیارت قبور عالمانه انجام دهد. اینها یک فرقه دست ساز استعمار هستند که به منظور تلاش برای مقابله با اسلام ناب در پوشش اسلام و مسلمین خود را پنهان کرده‌اند و راجع به تخریب قبور و زیارت قبور سخنانی متناقض را مطرح می‌کنند.

قدس آنلاین: لطفاً کمی بیشتر راجع به این تناقضات برای ما توضیح دهید؟

طبسی: مثلاً یکی از این تناقضات در مسئله زیارت قبور است. وهابیان در این خصوص می‌گویند تمامی قبور باید خراب شود. سؤال من این است که اینها چرا قبر خالد ابن ولید را در حمص سوریه خراب نکردند جایی که اصلاً مرکز داعشی‌ها بود ولی از آن طرف قبر عمار یاسر(ره) را در حمص سوریه خراب کردند. منطقه حسکه با حمص فاصله‌ چندانی ندارد. ببینید چطور گنبد و بارگاه خالد ابن ولید دست نخورده باقی مانده و در اتفاقات سوریه حتی یک ترکش و تیر هم به آن نخورد اما قبر مطهر جناب حجر ابن عدی(ره) را در اطراف دمشق خراب کردند. داعشی‌ها قبر بسیاری از انبیاء و صلحا را نیز در موصل و کرکوک عراق تخریب کردند اما از آن طرف می‌بینید قبر برخی از افراد در اعظمیه بغداد را تخریب نکردند. این تناقضات توجه ما را به این مسئله جلب می‌کند که چرا اینها این تناقضات رفتاری را دارند. وهابیان همچنین نسبت به قبور بنی‌امیه و قبور طرفداران فکری خود احترام می‌کنند اما نسبت به پیامبر اکرم(ص)، اهل بیت (ع) و منادیان توحید این رفتار متناقض را از خود بروز می‌دهند.

قدس آنلاین: از فرمایشات شما متوجه می‌شویم که رویکرد وهابیان نسبت به مقوله تخریب قبور یک رویکرد کاملاً سیاسی است و با توجه به این رفتار وهابیان اگر ما بگوییم که اینها ایجاد بنا بر روی قبور را کاملاً حرام می‌دانند شاید سخن چندان درستی نباشد. به نظر شما علت اساسی این رویکرد سیاسی و تناقض آمیز چیست؟

طبسی: برخی زود دست خود را رو می‌کنند و زود از دایره بازی خارج می‌شوند. وقتی یک فرقه‌ای دست‌ساز استعمار باشد و با حمایت استکبار و استعمار به حیات خود ادامه دهد هیج وقت نباید زود دست خود را رو کند لذا می‌بینید که اینها با پوشش‌های حدیث‌گرایانه و به ظاهر دینی دارند همان نقش جاده صاف کن استعمار را با رنگ و قیافه دینی بازی می‌کنند. بنابراین شرط بقا در این بازی این است که اینها این رنگ و پوشش را داشته باشند. البته این نکته را هم عرض بکنم که یکسری از طرفداران اینها واقعاً جاهل هستند و نمی‌دانند در چه بازی کثیفی قرار گرفته‌اند اما سردمداران اینها به خوبی می‌دانند که چطور بازی را دنبال کنند.

قدس آنلاین: در فحوای کلامتان فرمودید اینها نسبتی با یهود دارند. بر اساس تحقیقات اندک بنده وهابیان بقایای قلعه خیبر و تأسیسات متعلق به یهود در عربستان سعودی  را به اسم آثار باستانی تعمیر می‌کنند در صورتی که داعشی‌ها بقایای شهر باستانی پالمیرا در منطقه تدمر سوریه را از بین بردند و آثار تاریخی و باستانی عراق را به اسم مبارزه با بت‌پرستی و نابودی مظاهر کفر و شرک از تخریب نمودند. بهانه آل سعود و وهابیان حجاز  برای حفظ بقایای قلعه خیبرمسائلی مانند گردشگری است. الان به دلیل بهبود روابط عربستان و رژیم صهیونیستی وهابیان به یهود بسیار نزدیک شده‌اند از نگاه شما با توجه به این نزدیکی وهابیان به یهود و این تناقضات رفتاری کار این جریان منحرف در آینده به کجا خواهد انجامید؟

طبسی: خدمت شما عرض کنم که آینده را با یک شرط می‌توان تبیین کرد اگر این تناقضات رفتاری و اعتقادی وهابیت بیان شده و به تصویر کشیده شود آینده‌ای که می‌توان برای وهابیت ترسیم کرد شامل نابودی این فرقه ضاله خواهد بود اگر با همین منوال به جلو برویم. چون اکنون عصر عصر ارتباطات است و وهابیان دیگر نمی‌توانند بسیاری از جنایات خودشان را مخفی کنند. اگر الان این اتفاق بیافتد و خیلی از تناقضات اینها به تصویر کشیده شود ما در آینده شاهد این هستیم که دیگر از وهابیت اسم و رسمی باقی نخواهد ماند.

قدس آنلاین: آیا فرمایش دیگر در مورد نسبت وهابیت و عقیده ضاله تخریب بنا بر روی قبور ندارید که استفاده کنیم؟

طبسی: من تنها حرفی که دارم این است که وقتی ما رفتار وهابیت را نسبت به تخریب قبور مطالعه می‌کنیم به این نکته می‌رسیم که اینها صدر درصد با اندیشه توحید ناب مخالف هستند که قبور اولیاء خدا را تخریب می‌کنند. زیرا ممکن نیست که جریانی منادی توحید باشد  و قبور منادیان توحید را تخریب کند.  

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.