پارلمان عراق در حال آماده‌سازی طرحی به منظور اخراج نیروهای ترکیه‌ای مستقر در شمال این کشور است.

طرد اشغالگر

نیروهای نظامی ترکیه به بهانه تعقیب حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) در شمال عراق حضور دارند. این در حالی است که مقامات عراقی به طور مداوم «تخلفات مستمر ارتش ترکیه» را محکوم می‌کنند. 
در همین زمینه، مهدی تقی، عضو ائتلاف الفتح از تشکیل فراکسیون پارلمانی از نمایندگان جناح‌های مختلف سیاسی با هدف بیرون راندن نیروهای ترکیه از خاک عراق خبر داد. از سوی دیگر، کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق از درخواست خود از دولت برای برگزاری نشستی امنیتی برای بحث در مورد «تجاوزات ترکیه» خبر داده است. احمد الموسوی، عضو کمیته امنیت و دفاع در بیانیه‌ای توضیح داد: ارتش ترکیه بیش از ۵۰ کیلومتر به عمق خاک عراق نفوذ و چندین پایگاه نظامی ایجاد کرده؛ این یک اشغال آشکار و نقض آشکار حاکمیت عراق است. در همین حال، ثامر ذیبان، یکی از اعضای ائتلاف پارلمانی «الصادقون» تأکید کرد: دولت موقت به ریاست مصطفی الکاظمی قادر به پاسخگویی به حملات پی در پی ترکیه نیست. ذیبان در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: جاه‌طلبی‌های ترکیه در عراق ریشه در قدیم دارد.
همزمان با آغاز تحرکات عراق برای طرد اشغالگران، روز گذشته مردم قامشلی در شمال سوریه نیز با برپایی تجمع اعتراض‌آمیز، تجاوزات ترکیه به حومه شمالی استان حسکه را محکوم و مخالفت خود را با حضور نیروهای اشغالگر آمریکا و ترکیه اعلام کردند. این در حالی است که هم اکنون نیز در رسانه‌ها و محافل سیاسی آنکارا، دوباره زمزمه‌هایی از عملیات نظامی به گوش می‌رسد و شواهد نشان می‌دهد دولت اردوغان قصد دارد به بهانه ایجاد منطقه امن در عمق ۳۰ کیلومتری، بخش دیگری از سوریه را اشغال کند، اقدامی که فعلاً به دلیل مخالفت روسیه و جدیت سوریه در مخالفت با آن به در بسته خورده است. ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) و دیگر نیروهای کردی در حال نقض تمامیت سرزمینی عراق و سوریه است. آنکارا از آوریل گذشته، عملیات زمینی و هوایی جدیدی را به بهانه مقابله با پ.ک.ک در شمال عراق با استفاده از نیروهای ویژه و پهپادهای جنگی خود آغاز کرده است. این عملیات که با عنوان «قفل پنجه» آغاز شده، پس از دو عملیات دیگر به نام‌های «پنجه ببر» و «پنجه عقاب» صورت می‌گیرد که در سال ۲۰۲۰ در این منطقه انجام داد.
 برخی از تحلیلگران معتقدند می‌توان ارتباط مستقیمی میان ماجراجویی‌های اردوغان در شمال عراق و سوریه با وضعیت کنونی حزب حاکم عدالت و توسعه یافت. در حالی که قرار است انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۳ میلادی انجام شود، آنان می‌گویند از آنجایی که ناکارآمدی سیاست‌های اقتصادی دولت، ترکیه را دچار بحران اقتصادی کرده، لازم است اقداماتی صورت گیرد تا یک بار دیگر افکار عمومی را از ناکارمدی داخلی منحرف کرده و در یک حال و هوای حماسی و ملی، نام اردوغان به عنوان یک رهبر منجی و قدرتمند، بر سر زبان‌ها بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.