منابع خبری استعفا و کناره‌گیری دسته‌جمعی شمار زیادی از کارمندان سیاه‌پوست و آفریقایی‌تبار کاخ‌سفید را رسانه‌ای کردند.

جدایی سیاهان از کاخ سفید

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از نشریه پولیتیکو علت این استعفاها را احساس ناتوانی از ایجاد هرگونه تغییر در حل مشکلاتی که این قشر از جامعه آمریکایی هر روز با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، عنوان کرد. پولیتیکو از تبعیض شغلی و اهمال و بی‌توجهی مسئولان به موضوعات مربوط به این کارکنان به عنوان علل دیگر این استعفاها اشاره کرد و افزود: از پایان سال گذشته (۲۰۲۱ میلادی) ۲۱ نفر از کارکنان سیاه‌پوست، کاخ‌سفید را ترک کرده‌اند.
اولین خروج دسته‌جمعی و قابل توجه کارمندان سیاه‌پوست کاخ‌سفید در ماه دسامبر گذشته روی داد زمانی که خانم «سیمون سندرز» مشاور ارشد و سخنگوی «کاملا هریس» معاون رئیس جمهور آمریکا کناره‌گیری خود را اعلام کرد. «تینا فلورنوی»، «اشلی اتین» و «وینسنت اوانز» از مشاوران ارشد هریس و «سدریک ریچموند» رئیس مشارکت عمومی کاخ سفید از دیگر افرادی هستند که از پست‌های خود کناره‌گیری کردند. پولیتیکو در گزارش خود آورده است: این تحرک بسیار برجسته و پررنگ بوده تا جایی که برخی از کارکنان بر آن نام «بلکزیت» نهادند که مشابه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) است.
انتشار این گزارش از باب تأثیرگذاری بر پایگاه آرای انتخاباتی جو بایدن حائز اهمیت است. همان‌گونه که پولیتکو هم اذعان کرده این استعفاها تلاش‌های رئیس‌جمهور را که مدعی تکثرگرایی و اعطای فرصت به اقلیت‌هاست، با پیچیدگی مواجه خواهد کرد. نباید از یاد برد در انتخابات سال ۲۰۲۰، میزان ۲۲درصد از آرایی که به بایدن داده شد توسط سیاه‌پوستان بوده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور پیشین جمهوری‌خواه با شعار نخست آمریکا از بیان این نکته ابایی نداشت که ایالات متحده را سرزمین سفیدپوستان نامیده و اخراج رنگین‌پوستان را مطرح کند. در سوی مقابل اما جو بایدن دموکرات این‌گونه اندیشه‌ها را بر شکاف جامعه آمریکا مهم دانسته و تلاش داشت با استفاده از ظرفیت‌های متکثر، این ضعف را پوشش دهد. هم اکنون هم کاملا هریس و لوید آستین به ترتیب نخستین معاون اول و وزیر دفاع سیاه‌پوست در تاریخ آمریکا هستند. با وجود این، تحرکات جدید که از افزایش بی‌اعتمادی جامعه رنگین‌پوستان در قبال اقدامات دولت بایدن حکایت دارد قطعاً می‌تواند بر آینده سبد آرای وی تأثیرگذاشته و او را در انتخابات بعدی با چالش مواجه سازد.
البته استعفای این افراد مهر تأییدی هم بر وجود تبعیض گسترده و سازمان‌یافته در جامعه آمریکایی است؛ تبعیضی که حتی در بخش بهداشتی هم مشهود است. در این راستا روز گذشته نتیجه تحقیقات مجله انجمن پزشکی آمریکا (جاما) ثابت کرد تبعیض برای درمان سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها عاملی مهم در تعداد بالای کشته‌های کرونایی بوده است. پیش از این تعداد بالای قربانی شدن اقلیت نژادی در ایالات متحده در قیاس با سفیدپوستان در نتیجه همه‌گیری ویروس کرونا خبرساز شده بود و حالا نتیجه تحقیقات جدید بر تبعیض نژادی در بیمارستان‌های این کشور در قبال بیماران کرونایی صحه گذاشته است. بنا بر گزارش وبگاه «هیل»، براساس این تحقیق، درمان بیماران کرونایی گروه‌های اقلیت نژادی و قومی با تأخیر مواجه شده چرا که اقداماتی از قبیل سنجیدن سطح اکسیژن آن‌ها انجام نشده و اگر شده، بسیار دیرهنگام انجام گرفته و همین مسئله عامل افزایش مرگ و میر بوده است. 
براساس گزارشی که این نهاد بهداشتی و پزشکی آمریکا شهریورماه سال ۱۳۹۹ در اوج همه‌گیری ویروس کرونا منتشر کرد، ۷۸درصد از میزان فوتی‌های ناشی از شیوع کرونا در ایالات متحده، در میان اقلیت‌های نژادی کمتر از ۲۱سال به ثبت رسیده بود. واقعیت‌های ذکر شده نشان می‌دهد ایالات متحده بیش از پیش با شکاف‌های اجتماعی حاصل از تبعیض نژادی دست و پنجه نرم می‌کند، گسل‌هایی که می‌تواند روز به روز بزرگ‌تر شده و این کشور را در خود فرو برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.