قلدری‌ها و خواسته‌های منفعت‌طلبانه و خارج از منطق کابوی‌های آمریکایی که خود را آقای جهان می‌پندارند امروز حتی دیگر در حیاط خلوت و میان همسایگان این کشور هم خریداری نداشته و با مخالفت‌هایی روبه‌رو است.

مکزیک علیه گاوچران‌ها

بر این اساس در آخرین مورد به دنبال اعلام دعوت نشدن از کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا در اجلاس سران قاره آمریکا از سوی واشنگتن، رئیس‌جمهور مکزیک دعوت دولت بایدن برای حضور در نشست «سران قاره آمریکا» را رد کرد. «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» در این خصوص گفت: همه کشورهای آمریکایی به این نشست دعوت نشده‌اند. اگر همه کشورها دعوت نشوند، نمی‌توان جلسه‌ای را برگزار کرد. وی افزود: برگزاری نشستی به این شکل، نشان‌دهنده ادامه سیاست‌های مداخله‌جویانه خواهد بود. در پی این تصمیم، رئیس جمهور ونزوئلا از شجاعت و موضع شفاف همتای مکزیکی خود برای شرکت نکردن در اجلاس سران قاره آمریکا، قدردانی کرد. «نیکلاس مادورو» تأکید کرد: تصمیم واشنگتن برای دعوت نکردن از وی و یا رهبران کوبا و نیکاراگوئه اقدامی تبعیض‌آمیز بوده و دولت آمریکا با این کار خود ناکامی این اجلاس را تضمین کرده است. «خورخه کاستاندا» وزیرخارجه پیشین مکزیک که اکنون در «دانشگاه نیویورک» تدریس می‌کند هم در این باره گفت: در حالی که دولت بایدن اصرار دارد رئیس‌جمهور در لس‌آنجلس چشم‌انداز خود را برای آینده‌ای پایدار، انعطاف‌پذیر و عادلانه برای نیمکره ترسیم کند، اما از دعوای لحظه آخری بر سر فهرست میهمانان مشخص است آمریکای لاتین در اولویت رئیس‌جمهور آمریکا نیست.
ماجرای این اختلاف از آنجا آغاز شد که دولت «جو بایدن» تصمیم نهایی خود را در حذف کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه از اجلاس سران قاره آمریکا نهایی کرد. یک منبع آگاه مستقر در واشنگتن در این باره گفته: تصمیم آمریکا در این زمینه به بهانه مسائل حقوق بشری و نبود دموکراسی در کشورهای یاد شده است. به گزارش «آسوشیتدپرس» در پی این اقدام، رئیس‌جمهور مکزیک تأیید کرد در این مراسم حاضر نخواهد شد. لوپز اوبرادور گفته این نگرانی در مورد فهرست میهمانان بود که سبب شده او از حضور در این مراسم صرف‌نظر کند. خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به این موضوع تأکید کرد: اقدام مکزیک به منزله ضربه‌ای به تلاش‌های ایالات متحده است که قصد دارد دولت‌های قاره را برای رایزنی در خصوص بحران مهاجرت گرد هم بیاورد. این در حالی است که سران برخی کشورهای دیگر از جمله گواتمالا، هندوراس و السالوادور نیز در این اجلاس شرکت نخواهند کرد. برخی رسانه‌ها معتقدند این عدم حضور، خطر بایکوت شرم‌آور این گردهمایی را به دنبال خواهد داشت.
اجلاس یاد شده تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. جو بایدن قرار است امروز برای شرکت در این نشست به شهر لس‌آنجلس برود. رهبرانی از آمریکای شمالی، جنوبی و مرکزی و همچنین حوزه دریای کارائیب در این اجلاس شرکت می‌کنند و قرار است درباره مسائلی مانند همه‌گیری ویروس کرونا، تغییرات اقلیمی و راه‌های تقویت رشد اقتصادی با یکدیگر گفت‌وگو کنند. این دومین بار است که آمریکا میزبان این اجلاس از سال ۱۹۹۴ میلادی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.