کارشناس برنامه‌های معارفی رسانه ملی گفت: آنچه در حافظه تاریخی ملت ما ثبت و ضبط شده، مهربانی امام رضا(ع) است، تا می‌گوییم امام رضایی‌ها اشک در چشمان مردم جمع می‌شود، خوب است الهام بگیریم که ما هم مهربان باشیم دل‌ها را شاد و به ضعفا و بیچارگان توجه کنیم.

امام رضایی‌ها برای تقویت ایمان و معرفت مردم جهاد کنند/ از حضرت مهربانی را یاد بگیریم

به گزارش قدس آنلاین، به مناسبت فرا رسیدن سالروز ولادت باسعادت امام رضا(ع) و به منظور آموزه‌هایی که از سیره آن حضرت(ع) در مسئله خدمت کریمانه و جهاد عالمانه تبیین می‌توان گرفت با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد بهشتی، خطیب مذهبی و کارشناس برنامه تلویزیونی و پرمخاطب سمت خدا گفتگویی داشته‌ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می‌شود:
حجت‌الاسلام بهشتی درباره فلسفه بزرگداشت دهه کرامت و جشن‌های سالروز ولادت حضرت علی‌بن موسی‌الرضا(ع)، اظهار کرد: با نگاه به آیات قرآن درمی‌یابیم نیمی از آیات نورانی وحی درباره انسان‌های گذشته است که تجربیاتی از خود بر جای گذاشته‌اند، شاید حدود سه هزار آیه مربوط به گذشته است این یعنی ما نسبت به گذشته مسئولیت داریم.
کارشناس برنامه‌های معارفی رسانه ملی ادامه داد: یکی از این مسئولیت‌ها بزرگداشت روزهای طلایی است که قرآن از آنها تعبیر به ایام الله کرده است. مسئولیت دیگر یاد قهرمانان گذشته است چنان که قرآن می‌فرماید: «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ إِسْماعِیلَ»، «وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مَرْیَمَ»، اینها بودند که تحولات علمی، اجتماعی و فرهنگی را رقم زدند.
وی تصریح کرد: سومین وظیفه ما نسبت به گذشته شناخت سنت‌های خدای متعال در طول تاریخ گذشته است که تغییر نمی‌کند: «لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا». لذا بخشی از بزرگداشت دهه کرامت از این تاریخ الهام می‌گیرد، یاد کردن از پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) فرصتی است برای ادامه راه و آرمان‌های آن حضرات(ع)، لذا گرامیداشت دهه کرامت و سالروز ولادت حضرت امام رضا(ع) ریشه قرآنی دارد.
حجت‌الاسلام بهشتی تاکید کرد: آنچه در حافظه تاریخی ملت ما ثبت و ضبط شده، مهربانی امام رضا(ع) است، تا می‌گوییم امام رضایی‌ها اشک در چشمان مردم جمع می‌شود، خوب است الهام بگیریم که ما هم مهربان باشیم دل‌ها را شاد و به ضعفا و بیچارگان توجه کنیم. 
این کارشناس مذهبی در ادامه ابراز کرد: بُعد دیگر حیات بابرکت امام رضا(ع) که کمتر به آن توجه می‌شود، ورود در مسائل معرفتی است، امام رضا(ع) در روزگاری زندگی می‌کردند که تهاجم فرهنگی غرب مشهود بود یک وجه مهم شباهت دوران حضرت ثامن الائمه(ع) با ما این است که در آن دوران نیز کتاب‌های بسیاری از غرب ترجمه شده و در اختیار جوانان قرار گرفت و شبهات و پرسش‌های جدید مطرح و لازم بود، فردی پاسخگو باشد و مردم را سیراب و قانع کند؛ کاری که امام رضا(ع) به خوبی انجام دادند.
وی اضافه کرد: کتاب دوجلدی عیون اخبارالرضا(ع) که توسط شیخ صدوق(ره) در اختیار ما قرار گرفته بسیاری از بخش‌هایش پاسخ به پرسش‌ها است.
کارشناس برنامه‌های معارفی رسانه ملی بیان کرد: تا می‌گوییم امام رضایی‌ها ذهن سمت مهربانی و دستگیری و کرامت می‌رود اما لازم است علما، طلاب، استادان حوزه و دانشگاه و صاحبان قلم که اطلاعات خوبی دارند باید در عرصه پاسخ به شبهات ورود کنند، دشمنانی هستند که قرآن از نقشه آنها پرده‌برداری کرده، پس خوب است امام رضایی‌ها برای تقویت ایمان و معرفت مردم تلاش کنند.
وی در ادامه تصریح کرد: مسئله آگاهی‌دهی و معرفت بخشی بسیار مهم است امروز فضای مجازی هم تهدید دارد و هم فرصت، امام رضایی‌ها باید از فرصت آن استفاده و محتوای خوب و جذاب تولید کنند، این محتوا در دوردست‌ترین نقاط این عالم هم مخاطب پیدا می‌کند. باید فکر کرد و علاوه بر الهام گرفتن از مهربانی امام رضا(ع)، در آگاهی بخشی هم از ایشان درس و آموزه گرفت.
حجت‌الاسلام بهشتی درباره جهاد تبیین و درسی که از سیره امام رضا(ع) در این باره می‌توان گرفت، تاکید کرد: فلسفه احکامی که از جانب خدای علیم و حکیم وضع شده باید با استناد به قرآن و آموزه‌های اهل بیت(ع) به ویژه امام صادق(ع) و امام رضا(ع) تبیین شود و در اختیار پرسش کنندگان قرار بگیرد تا بدانند این احکام سرّ و فلسفه دارند؛ همت‌هایی لازم است تا از این ذخایر استفاده کنیم.
این کارشناس مذهبی خاطرنشان کرد: جوان ما امروز نیازمند این دانستی‌ها است همانطور که استخراج از معادن به کاوش و اقدام نیاز دارد، باید معارف دین هم استخراج شود و در اختیار بشریت قرار بگیرد. 

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.