دارنده دو مدال طلای وزنه‌برداری قهرمانی جهان گفت: از مسئولان ورزش کشور عاجزانه تقاضا دارم که نگاه ویژه به وزنه‌برداری داشته باشند زیرا کمبود امکانات کارد را به استخوان ملی‌پوشان رسانده به گونه‌ای که شخصیت وزنه‌بردارن در اردوهای تیم ملی تخریب می‌شد.

هاشمی: شخصیت وزنه‌برداران در اردوها تخریب می‌شد/ قهرمان جهان از نبود آب معدنی گلایه دارد

به گزارش قدس آنلاین، شرایط این روزهای وزنه‌برداری ایران به یکی از مهمترین سوژه‌های خبری کشور تبدیل شده است؛ شرایطی که ملی‌پوشان را مجبور کرد تا به دلیل کمبود امکانات، اردو را ترک کنند. اقدامی که با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو و در نهایت علی مرادی، رئیس فدراسیون برای به حاشیه بردن این اعتراضات در نخستین اقدام محمدحسین برخواه، سرمربی تیم ملی را برکنار کرد. البته ملی‌پوشان بعد از ترک اردو سکوت را پیشه کردند؛ اما مصاحبه‌های مکرر رئیس فدراسیون و برخی از نزدیکان وی موجب شد تا اعضای تیم ملی نیز زبان به گلایه بگشایند.

یکی از این ورزشکاران «علی هاشمی» قهرمان دو دوره وزنه‌برداری جهان است. وی با بیان اینکه تدارکات اردوهای تیم ملی در رشته‌های مختلف تنها تغذیه نیست گفت: وزنه‌برداری رشته‌ای سنگین است. یکی از نیازهای اساسی وزنه‌برداران حضور یک تیم کامل از متخصصان تغذیه، روانشناسی و فیزیوتراپی است که هیچکدام در کنار تیم ملی حضور نداشتند.

سرباز ورزش ایران هستیم

قبل از اینکه بخواهم درباره مسائل مختلف وزنه‌برداری صحبت کنم باید بگویم، دنبال مسائل شخصی نیستم و از طرف تمام وزنه‌برداران حرف می‌زنم. وزنه‌بردارانی که خود را سرباز ورزش ایران می‌دانند و برای اهتزاز پرچم کشور به میدان خواهند رفت. سوال من این است که کدام ورزشکار دوست دارد به اردو پشت کند؟ افتخار ما حضور در تیم ملی است و اگر شرایط حداقلی فراهم شود همین امروز به اردو باز خواهیم گشت. امکانات زیادی تقاضا نکردیم بلکه برای اردو نیاز به حداقل‌ها داریم. آیا شایسته است که قهرمان جهان از نبود آب معدنی گلایه داشته باشد؟ آیا رقیبان ما اکنون این مشکل را دارند؟ تلاش زیادی کردیم که این مشکلات به بیرون از اردو درز نکند اما متاسفانه نشد چون کسی به دنبال حل مشکل نبود.

نیاز به یک تیم کامل تدارکات داریم

مشکلات اردوهای تیم ملی مربوط به این دوره نیست، بلکه در چند سال گذشته هم بوده؛ اما ملی‌پوشان با متانت تحمل و صبوری کردند. وقتی از مشکلات صحبت می‌کنیم برخی حرف از چند وعده ماهیچه می‌زنند؛ اما آیا تدارکات تیم تنها به تغذیه مربوط خواهد شد؟ اما مشکلات فراتر از تغذیه است. تمام کسانی که با ورزش حرفه‌ای سرکار دارند به خوبی می‌دانند که برای برگزاری اردو در کنار کادر فنی باید یک تیم قوی تدارکات حضور داشته باشد که شامل متخصصان حوزه تغذیه، روانشناس، فیزیوتراپ و ماساژور است. ورزشکاری که بعد از ماه‌ها مصدومیت به اردو بازگشته نباید روانشناس داشته باشد؟ کدام یک از این نفرات به صورت مداوم در کنار تیم حضور دارند؟

کارد به استخوان رسید

وزنه‌برداری رشته سنگینی است و برخی از ورزشکاران در مقطعی ناکامی تجربه می‌کنند بعد از این ناکامی نباید روانشناس در کنار باشد تا بتوانند به راحتی مشکلات خود را با وی در میان بگذارند. آیا رشته سنگین وزنه‌برداری نیاز به فیزیوتراپ و ماساژور ندارد؟ این‌ها حداقل‌های این رشته است. درخواست اضافه‌ای از مسئولان فدراسیون نداریم، بلکه مدت‌هاست به دنبال حل مشکل هستیم. اردو را ترک کردیم چون کارد به استخوان ورزشکاران رسید. این مشکلات از چهار تا پنج سال پیش وجود داشته است.

در بدترین شرایط قرار داریم

شرایط کنونی در حالی به وجود آمده که وزن‌های المپیکی تغییر کرده و برخی از ورزشکاران باید برای آینده خود تصمیم بگیرند. یکی مثل من باید کاهش وزن داشته باشد و یکی دیگر باید یک دسته بالاتر وزنه‌ بزند. مسابقات جهانی کلمبیا به عنوان نخستین گزینشی المپیک ۲۰۲۴ پاریس در راه است و رقیبان ما در حال تمرین و تدارکات هستند، اما ما باید برای حداقل‌ها تلاش کنیم. آیا این شایسته رشته‌ای است که در ادوار المپیک مدال‌های زیادی برای کشور به ارمغان آورده است؟ امیدوارم مسوولان ورزش کشور فکری به حال این رشته کنند تا دوباره شاهد افتخارآفرینی پولاد مردان در میادین المپیکی و جهانی باشیم.

سربازِ امریه فیزیوتراپ تیم ملی شده است

علی مرادی می‌گوید در حال برآورده کردن خواسته‌های ما است؛ اما نمی‌گوید چطور؟ یکی از خواسته‌های ما استخدام فیزیوتراپ بود که رئیس فدراسیون یک سرباز را برای این کار استخدام کرده است. حضور یک سرباز در تیم ملی وزنه‌برداری در حالی است که در گذشته امین نوروزی پزشک معتمد باشگاه استقلال در کنار تیم بود اما وی نیز به دلیل برخورد بدِ مسئولان فدراسیون از تیم رفت.

البته دکتر نوروزی به وزنه‌برداران لطف دارند و مطب ایشان همواره به روی ما باز است. تمام کسانی که با ورزش سخت وزنه‌برداری در ارتباط هستند به خوبی می‌دانند برای رفع مشکلات ورزشکاران این رشته نیاز به قرارداد با یک درمانگاه مجهز یا استخدام یک متخصص با امکانات لازم است.  چند سال است که از مشکلات مختلف می‌نالیم. تمام وزنه‌برداران به دنبال حفظ شان این رشته بودند و حتی بعد از ترک اردو سکوت جمعی کردیم؛ اما مصاحبه‌های مرادی موجب شد تا ما نیز لب به گلایه بگشاییم.

یک ماساژور برای ۲۰ نفر

در بخش ماساژور فدراسیون یک نفر را برای تیم استخدام کردند که باید به مشکلات ۲۰ نفر رسیدگی کند آیا چنین چیزی ممکن است؟ با این وجود با آن کنار آمدیم، اما مشکل دیگری که وجود دارد بی‌امکاناتی این ماساژور است. او درخواست امکانات و تجهیزات داده؛ اما فدراسیون تامین نمی‌کند. ماساژور تیم  وسایلی را با هزینه شخصی خریداری کرد، اما این برای یک اردو ۲۰ نفره کافی نیست.

اولین نفر بودم اعتراض کردم

چند سال پیش به خاطر سلامت دوستان، تصاویری از غذای فدراسیون را منتشر کردم که با برخورد مسئولان فدراسیون مواجه شدم. به کمیته انضباطی رفتم و دفاع کردم آنان نیز قبول کردند که اعتراضم درست است؛ اما گفتند باید محروم شوید. اکنون می‌گویند آن زمان من در اردو نبودم اگر من آن زمان در تیم نبودم چرا محروم شدم؟ با وجود اینکه محرومیت حق من نبود؛ اما ۱۲ ساعت از اردوی تیم ملی کنار گذاشته شدم و نام این کار را تنبیه گذاشتند. دلیل تنبیه هم این بود که رسانه‌های معاند از پست من سوءاستفاده می‌کنند اما اکنون نمی‌دانم چرا رئیس و مشاور تیم ملی زنان ایران با رسانه سعودی و معاند مصاحبه می‌کنند و ایرادی ندارد.

شخصیت قهرمانان در اردو تخریب شد

من و سایر ملی‌پوشان در چند سال گذشته کمبودهای زیادی تجربه کردیم و اگر هم اعتراضی به رئیس فدراسیون داشتیم با این جمله مواجه بودیم که «همین است و اگر نمی‌خواهید بروید» این شایسته قهرمانان نیست، متاسفانه مدیریت رویه بدی را در پیش گرفته و این برای اعتبار وزنه‌برداری ایران در جهان آسیب‌زا است. قهرمان ملی و کسانی که توانستند سکوی جهانی و آسیایی را فتح کنند نیاز به احترام و عزت نفس دارند؛ اما این احترام نه تنها وجود ندارد، بلکه شخصیت ورزشکاران در اردوها هم تخریب می‌شود.

بودجه کافی برای اعزام به عربستان وجود داشت!

گفته می‌شود که فدراسیون بودجه ندارد؛ اما تاکنون بیش از دو میلیارد به حساب فدراسیون واریز شده است. بلیت مسابقات بزرگسالان ۲۰۲۱ جهان در ازبکستان هم توسط کمیته ملی المپیک گرفته شد. پیش از برگزاری مسابقات جهانی ازبکستان، تیم نوجوانان مهرماه سال ۱۴۰۰ به عربستان رفت. به همراه آن تیم، چند نفر اعزام شدند؟ چرا بودجه برای اعزام افراد همراه تیم وجود دارد؛ اما برای تدارکات اردوها نیست؟ برای مسابقات یونان نیز ۲ وزنه‌بردار به همراه پنج همراه اعزام شدند. بودجه آن پنج نفر از کجا تامین شد. نمی‌دانم چرا وقتی پای تدارکات تیم ملی به میان می‌آید بودجه وجود ندارد؟

مسئولان به داد وزنه‌برداری برسند

به نمایندگی از تمام وزنه‌برداران می‌گویم که ما بیش از هر زمانی نیاز به حمایت مسئولان ورزش کشور داریم. در چند سال گذشته کمیته حمایت خوبی داشت، اما متاسفانه شرایط غیر قابل تحمل شده است. اگر مسئولان پای کار بیایند بدون شک مشکلات حل خواهد. ما نیز سرباز این ورزش هستیم و افتخارمان این است که با وزنه‌برداری به جهان معرفی شدیم. کسب مدال طلا جهان در قلب آمریکا بهترین خاطره من است. آنجا هم از نام ایران و هم از ارزش‌های اسلام دفاع کردم. من دو عنوان قهرمانی جهان دارم و تا زمانی که بتوانم در خدمت این ورزش خواهم بود خروج من و سایر ورزشکاران از اردو به معنای پشت کردن به تیم ملی نیست و نخواهد بود.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.