۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۱
کد خبر: 805135

اگر مشکوک به سکته‌ مغزی در خود یا فرد دیگری هستید، فوراً با ۱۱۵ تماس بگیرید.

آیا علائم سکته مغزی با فیزیوتراپی درمان می شود؟

حتی اگر علائمتان در زمان انتظار برای اورژانس برطرف شد، باید برای بررسی به بیمارستان بروید. بعد از مراجعه به بیمارستان و انجام معاینات اولیه، پزشک به بیماران سکته مغزی و همراهان آنها توصیه می کند تا برای بازیابی توانایی های فیزیکی، از جلسات فیزیوتراپی استفاده نمایند.
ممکن است بعد از معاینات اولیه، برای آزمایشات دیگر به منظور تشخیص دلیل سکته‌ی مغزی به متخصص ارجاع داده شوید. شما باید تا ۲۴ساعت بعد از شروع علائم به متخصص مراجعه کنید. همچنین در صورت لزوم درمان نیز باید شروع شود. علائم سکته‌ مغزی (Stroke) که در کمتر از ۲۴ساعت برطرف شوند نشانه‌ حمله‌ی ایسکمی گذرا (TIA) می ‌باشند که این علائم هم باید برای جلوگیری از بروز مجدد سکته‌ی مغزی فوراً درمان شوند.

هدف فیزیوتراپی بعد از سکته‌ مغزی چیست؟
فیزیوتراپی یک شاخه تخصصی پویا در علم پزشکی است که در توانبخشی و داشتن سطح عملکردی بالا به افراد کمک می کند. بسیاری از بیماری ها مانند دیسک کمر، انواع آرتروز، سیاتیک، گردن درد، اختلالات مربوط به مفاصل و اختلالات مربوط به پاها توسط تمرینات فیزیوتراپی قابل درمان هستند، سکته مغزی نیز توسط فیزیوتراپی تا بخش قابل توجهی قابل درمان می باشد تا بیماران دچار سکته مغزی بتوانند فعالیت های خود را انجام دهند. سکته‌ی مغزی عمدتاً باعث فلج یک سمت بدن می‌شود یعنی یک دست یا یک پای بیمار از کار می‌افتد. فیزیوتراپیست در هفته‌ها و ماه‌های اولیه‌ی دوران نقاهت به بیمار سکته‌ی مغزی کمک خواهد کرد تا تحرک و قدرت عضلات سمت درگیر، حتی قبل از بازیابی توانایی حرکت، حفظ شود. چنانچه فرد توانایی حرکت را بازیابد، فیزیوتراپی به بیمار کمک خواهد کرد تا مهارت‌های حرکتی روزانه‌ی خود را دوباره بیاموزد و با استفاده از سلول‌های سالم مغزش قسمت‌های درگیر را کنترل کند. این کار یکی از خدمات مختلف ارائه شده برای بهبود سکته‌ی مغزی،مانند: کاردرمانی، توانبخشی و گفتاردرمانی است.

مزایای فیزیوتراپی
به محض رسیدن اکسیژن به مغز بعد از سکته‌ی مغزی، بدن و مغز روندی طولانی را برای بهبود یافتن از آسیب مغزی و از دست رفتن عملکرد عضلات شروع می‌کنند. توانبخشی بعد از سکته‌ی مغزی بخشی از روند بهبودی است و معمولاً ۲۴ساعت بعد از سکته‌ی مغزی شروع می‌شود. فیزیوتراپیست‌های سکته‌ی مغزی، به عضلات و اعصاب درگیر کمک می‌کنند تا خون در آن‌ها جریان یابد و از خشکی آن‌ها جلوگیری شود و سپس در مراحل مختلف دوران نقاهت سکته‌ی مغزی هم برای یادگیری حرکات ابتدایی و ساده‌ی عضلات به بیمار کمک می‌کنند.

امروزه بسیاری از فیزیوتراپیست‌ها در زمینه‌ی سکته‌ی مغزی و تروماهای دیگر متخصص هستند. این متخصصین به بیماران کمک می‌کنند تا بتوانند حرکات پیچیده‌ی بدنی را دوباره انجام دهند و مانع بازگشت مجدد مشکلات شوند. بعد از سکته‌ی مغزی، ورزش های فیزیوتراپی زانو برای بهبود تعادل پاها، هماهنگی و مهارت‌های پایه و اساسی دیگر برای راه رفتن استفاده خواهد شد. همچنین فیزیوتراپیست از تمارینی برای هماهنگی دست ‌ها و بازیابی توانایی حرکت آن‌ها کمک می‌گیرد.

از مزایای طولانی‌مدت فیزیوتراپی بعد از سکته‌ مغزی علاوه بر کمک به روند بهبودی و کاهش مشکلات دیگر، از مشکلات جزئی مانند درمان خارپاشنه گرفته تا مشکلات جدی مانند درمان فتق دیسک (بیرون‌زدگی دیسک) یا حمله‌ی قلبی (سکته‌ی قلبی) است. فیزیوتراپیست‌ها نقش مهمی در تغییر سبک زندگی شما دارند تا به شما کمک کنند از بروز مجدد سکته جلوگیری کنید؛ مثلاً راه‌هایی را برای افزایش فعالیت فیزیکی و رسیدن به وزن مناسب به شما آموزش می‌دهند.

آیا فیزیوتراپی باعث کاهش علائم سکته‌ مغزی می‌ شود؟
حتی قبل از مرخص شدن از بیمارستان، باید بدانید که کدام فیزیوتراپیست و برنامه‌ی توانبخشی به شما کمک خواهد کرد تا بعد از سکته‌ی مغزی بهبود یابید. پزشکان شما بهتر می‌دانند که بعد از سکته‌ی مغزی، چه کاری برای بدنتان مناسب است؛ پس حتماً برنامه‌های تقویتی خود را مرور کرده و با تیم پزشکی درباره‌ی برنامه‌ی توانبخشی خود مشورت کنید. نورولوژیست، بسته به نیازهای جسمانی و احتمال بروز خطر در شما، شما را به مرکز توانبخشی یا فیزیوتراپیست ارجاع خواهد داد.

برخی از برنامه‌های توانبخشی شدیتر و سخت‌تر هستند، در نتیجه درمان مناسب شما به علائم و نیازهای مربوط به سبک زندگی‌تان بستگی دارد. اختلالات حرکتی و حسی بعد از سکته‌ی مغزی رایج هستند، اما احتمال بهبود شما در صورت حمایت یا تحریک اعضای آسیب‌دیده از سکته‌ی مغزی افزایش خواهد یافت. پزشکتان شما را راهنمایی می‌کند تا برنامه و درمانگر مناسبی را با توجه به میزان ناتوانی، سلامت کلی، سن و عوامل دیگری که توانایی بهبود شما را تحت تأثیر قرا می‌دهند، انتخاب کنید.

فیزیوتراپی برای درمان سکته‌ی مغزی معمولاً برنامه‌هایی دارد که متناسب با نیازهای هر بیمار سکته‌ی مغزی می‌باشند. در جلسه‌ی اول با درمانگر، معاینه‌ی کامل فیزیکی انجام می‌شود، نکاتی که پزشکتان ذکر کرده بررسی می‌شود و علائمتان و اقداماتی که تاکنون انجام داده‌اید بررسی خواهد شد. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا برنامه‌ی درمانی مناسبی را با هدف بازیابی توانایی حرکت و جلوگیری از رخ دادن مجدد مشکلات بعد از سکته‌ی مغزی برای شما تنظیم کنند.

برنامه‌ی فیزیوتراپی شما، اهداف مشخصی خواهد داشت که شما و درمانگرتان با کمک هم به آن‌ها دست خواهید یافت. مجمع فیزیوتراپی آمریکا (APTA) به بیماران توصیه می‌کند تا سؤالاتی، مخصوصاً در زمینه‌ی هدف خاصشان و زمان لازم بپرسند تا مطمئن شوید که همه چیز درست است و چه انتظاراتی باید از فیزیوتراپی داشته باشید.

مثلاً فیزیوتراپیست از حرکت‌های پایه و ساده، مانند درست منتقل شدن از روی تخت به صندلی بدون آسیب زدن به دست صدمه‌دیده شروع می‌کند. سپس به تدریج فعالیت‌ها و تمارینی را انجام خواهید داد که به بهبود تعادل و یادگیری مجدد حرکات ریتمیک پایه و بازیابی توانایی مغز برای انجام فعالیت‌های کارکردی مانند گرفتن اجسام و راه رفتن کمک خواهند کرد. همچنین فیزیوتراپیست نحوه‌ی استفاده از ابزار توانبخشی، مانند دستکش مخصوص برای کمک به گرفتن اجسام را در دوران نقاهت سکته‌ی مغزی به شما آموزش خواهد داد.   

آیا فیزیوتراپی واقعاً به بهبود سکته‌ مغزی کمک می‌کند؟
بهترین کار برای بهبود سکته‌ی مغزی مراجعه‌ی سریع به پزشک است. افراد اغلب بعد از چند روز بهبود می‌یابند، اما باید صبور باشید چون بازگشت توانایی زمان می‌برد. همچنین حتی اگر روند بهبودی کند است، باید انگیزه داشته باشید و امیدوار بمانید و ورزش‌هایتان را مرتباً انجام دهید. اگر ورزش‌ها خیلی برایتان ساده شده است از فیزیوتراپیست بخواهید که سختی آن‌ها را بیشتر کند. همانند یک ورزشکار باید مسئولیت‌پذیر باشید تا بهبود یابید.

آیا بهبود سکته‌ مغزی تجهیزات پیشرفته‌ ای لازم دارد؟
برای بهبودی نیازی به تجهیزات پیشرفته نیست. در یک تحقیق توانبخشی سکته‌ی مغزی در آمریکا، محققین دو روش متداول کمک به افراد مبتلا به سکته‌ی مغزی برای راه رفتن را بررسی کردند. هر دو روش راه رفتن روی تردمیل یا انجام ورزش‌های تقویتی و تعادلی در منزل در پایان یک سال نتایج مشابهی در بهبود توانایی راه رفتن فرد بیمار داشته‌اند. نکته‌ی مهم تمرین زیاد است. با بیکار نشستن بهبود نخواهید یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.