وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار سی و نهمین جایزه کتاب سال گفت: رویکرد دولت در حوزه فرهنگ حمایتی است.

در مقایسه با دیگر کشورها رتبه بالایی در حوزه نشر داریم

به گزارش قدس آنلاین، آئین اهدای جوایز پدید آورندگان آثار شایسته تقدیر سی و نهمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران صبح امروز سه‌شنبه ۱۳ تیر با حضور محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند معاون فرهنگی وزیر ارشاد، علی رمضانی مدیر خانه کتاب و ادبیات ایران، مهدی رمضانی دبیر نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و حمید پارسانیا دبیر علمی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در تالار رودکی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حمید پارسانیا، دبیر عملی جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران گفت: ۷۷ هزار ساعت برای داوری آثار انتخاب شده در جایزه کتاب سال زمان گذاشته شده است و حدود ۵۷ اثر برگزیده امروز شایان تقدیر شدند.

وی افزود: قلم و کتاب در همه مراحل هستی اثر خود را دارد و نظام هستی در تعبیر قرآنی در مقام بسط به‌صورت کتابت رقم می‌خورد، کتاب مخزن فرهنگ است و زمانی که فرهنگ به صورت تمدن بروز می‌کند کتاب معنا می‌یابد؛ کسانی که با قلم مأنوس اند و آنچه را که کشف کردند به رشته تحریر در می‌آورند سازندگان فرهنگ هستند.

اگر فعالیت‌های فرهنگی متکی به دانش نباشد مغلوب است

یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم گفت: دبیرخانه جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران هر سال فعال است و گروه ارزیابان در گروه‌های مختلف به این جایزه کمک بسیاری می‌کنند.

وی افزود: افتخار می‌کنیم قرنی که در ایران گذشت جایگاه علمی و دانش تولیدات علمی پیشرفت قابل توجهی داشته است چراکه در حوزه فرهنگ در هر زمینه‌ای سرمایه گذاری کنیم اگر متکی به دانش نباشد مغلوب هستیم امیدوارم اجمال دانش و دانش پژوهی در کشور موجب تفضیل شود و برای توسعه دانش و پژوهش کارهای بیشتری شکل گیرد.

احمدوند گفت: متأسفانه بسیاری از آثار شما در شمارگان پاییز و با هزینه شخصی منتشر شده که زیبنده نیست و امیدواریم به شکلی گام بردایم که این مسئله حل و این حوزه ارتقا پیدا کند.

رویکرد دولت در حوزه فرهنگ نگاه حمایتی است

محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه این مراسم گفت: بخش اول این جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با حضور رئیس جمهوری برگزار شد و امروز بخش تکمیلی آن انجام شد، این حوزه از حوزه‌های افتخارآمیز جمهوری اسلامی است و می‌توان گفت حوزه نشر در طول عمر جمهوری اسلامی به یک بلوغ رسیده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اگر اعداد و ارقام را مقایسه کنیم بین بیشتر کشورها رتبه بالایی در حوزه نشر داریم و به جایگاه بالایی رسیده‌ایم و علی رغم همه مشکلات در نمایشگاه کتاب اعداد خوبی خلق شد و میزان فروش ما به ۲۵۰ میلیارد رسید و یا شعار دولت در موضوع عدالت فرهنگی که همزمان با برگزاری حضوری نمایشگاه برگزاری مجازی را هم داشتیم نشان از عدالت فرهنگی است و عزیزان با یک گوشی ساده از دورترین نقاط کتاب خریداری کردند.

وی گفت: در بهمن ما نیز نمایشگاه مجازی را داشتیم که چیزی حدود ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار کتاب به فروش رسید که از دور افتاده‌ترین نقاط کتاب خریداری شد و ما به صورت رایگان آن را به دست کتابخوانان ارسال کردیم برای مثال هزار و دویست و نود شهر و دوهزار و هشتصد روستا کتاب در نقاط محروم کتاب خریدند که کتاب‌ها به وسیله پست به صورت رایگان به دست مخاطبان رسید و ما تلاش می‌کنیم از نویسندگان ناشران و حتی فروشگاه‌ها حمایت کنیم و با دولت قصد داریم در خصوص موضوع کتاب و کتابخوانی گام برداریم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه دولت با همه مشکلات حوزه اقتصادی برای فرهنگ تلاش می‌کند افزود: نهضت کتابخوانی را طبق دستور رهبری در کار داریم و تلاش می‌کنیم با واردات کاغذ با ارز دولتی و حذف ارز ترجیحی این کار را حل کنیم نیاز امروز در حوزه نشر باید انجام شود چراکه رویکرد دولت در حوزه فرهنگ نگاه حمایتی است.

وی گفت: امید داریم مجموعه‌های همکار در وزارت خانه و در سایر بخش‌ها تلاش کنند و وظیفه حمایتی خود را انجام دهیم تا در دوره جدید به ارتقا کمی و کیفی برسیم و همه تلاش خود را برای حل مشکلات صرف کنیم چراکه جریان فرهنگی در کشور یک جریان وسیع است و باید سربازان گمنام عرصه فرهنگ را پیدا کنیم و از آنها تقدیر کنیم در هرجایی از کشور و هر فرد از اصحاب رسانه و فرهنگ باید چتر حمایتی را احساس کنند.

انتهای پیام/

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.