این روزها شرایط بسیارسختی پیش روی دامداران شهرستان فردوس است ازیک طرف قیمت نهاده های دامی طی ۶ماه گذشته ۴۰۰ افزایش چهاربرابری را نشان می دهد وازطرف دیگرقیمت محصولات دامی به خصوص گوشت تقریبا به همان قیمت ۶ماه پیش است . دامداران می گویند حمایت پیش کش ،برداشتن چوب ازلابلای چرخ تولید کافی است .اینکه قیمت خوراک دام ازسه هزار تومان به دوازده هزارتومان افزایش یابد و قیمت دام زنده یا گوشت دستوری باشد وازخرید تضمینی وآزاد سازی صادرات هم خبری نباشد این همان چوب لای چرخ تولید است .

قصه ی پر غصه ی دامداران فردوس

به گزارش قدس آنلاین، جواد صالح پور از دامداران فردوسی با سی سال تجربه ی دامداری درگفتگو با هفته نامه یاقوت کویر تعداد گوسفندانش را یکصد و پنجاه رأس اعلام کرد وگفت :با توجه به فقر مراتع وخشکسالی های پی درپی مجبور هستم دام هایم را با آذوقه دستی تغذیه کنم و طی برآوردی که کرده ام هررأس گوسفند درشبانه روز حداقل ۱۰ هزارتومان هزینه دارد وهرشبانه روز می بایست ۱۵۰۰۰۰۰تومان هزینه کنم که واقعا از توانم خارج است .

وی دام کارت را هم کارگشا ندانست وگفت: وامی که داخل دام کارت است فقط برای خرید خوراک دام است و نمی توان از پول آن استفاده ی دیگری کرد ودامدار مجبور است با این کار خوراک ۱۲ هزارتومانی را خرید کند وپس از ۹ ماه سود آن را هم بپردازد. و من پیش بینی می کنم با توجه به کاهش نقدینگی دامداران ۹ ماه دیگر که سررسید وام دام کارت فرا برسد اغلب دامداران قادر به بازپرداخت این وام نخواهند بود و مشکلاتی برایشان بوجودخواهد آمد.

صالح پور درادامه اظهارکرد: واردات گوشت از برزیل ضربه مهلکی به دامداران داخلی است و در واقع ایجاد شغل برای دامداران برزیلی است .وی افزود : تا زمانی که مافیا به واردات گوشت از برزیل ادامه دهند مشکلات دامداران داخلی مرتفع نخواهد شد و قصه پرغصه دامداران ادامه خواهد داشت .

اکبرکرمی از دیگر دامداران ،با انتقاد از گرانی نهاده های دامی به خبرنگار ما گفت : برای دو کیسه خوراک، یک میلیون تومان پرداخت کرده ام درحالی که همین خوراک را درآذرماه سال گذشته به ۳۰۰هزارتومان می خریدم وجالب اینجاست که دولت یارانه را ازنهاده های دامی برداشته و با حکم دستوری اجازه نمی دهد که قیمت گوشت ومحصولات دامی افزایش یابد یا خرید تضمینی صورت گیرد.

 وی گفت :دامداران خواستار گرانی گوشت نیستند بلکه  از دولت می خواهند که با خرید تضمینی و آزاد کردن صادرات دام ، اجازه دهد دامداران باهما ن انگیزه ی سال های قبل به این شغل شریف ادامه دهند ودولت باعث نشود که دامداران برای همیشه با این شغل شریف خداحافظی کنند .

اکبر مولایی هم یکی ازدامداران فردوس گفت :یکصد گوسفند پرواردارم وازتغذیه آنها درمانده ام نه توان ادامه کار برایم میسر است و نه راهی برای بازگشت دارم . گرانی نهاده های دامی به حدی است که برای هرکیسه خوراک یا جو می بایست بیش از ۵۰۰۰۰۰تومان بپردازم و یک کیسه جوبا یکصد کیلو کاه که پول آن بیش از یک میلیون تومان می باشد تنها برای یک شبانه روزآنها کفایت می کند وتوان پرداخت چنین مبلغی از عهده هردامداری خارج است .

وی گفت : تنها راهی که پیش روی ما دامداران است این هست که به هرقیمتی شده گوسفندان خود را بفروشیم وشغل دامداری را برای همیشه ترک کنیم تا چنین شرایط سختی پیش رویمان نباشد .

شایان ذکر است این قصه پرغصه نیزدردامداری سنگین شهرستان صدق
می کندووضعیت دام سنگین شهرستان نیز اسفبارتراز دام سبک است و آنها نیز براثرکمبود وگرانی نهاده های دامی مجبورهستند دام های مولد را روانه کشتارگاه کنند تا بتوانند هزینه های سرسام آوردامداری خود را تأمین کنند وادامه این روند به این معنی است که دام ها ،خودشان را می خورند چرا که دامدارمی بایست هرازچندگاهی  یک گاو را روانه کشتارگاه کند ویا دو گوساله را بفروشد تا بتواند نهاده دامی بخرد وتکرار این کاربه معنی  کاهش آمار دام وخالی شدن واحد دامداری ودرنهایت بیکاری دامداراست.

مدیرجهادکشاورزی فردوس ازتصمیم قطعی دولت وتجدید نظر درقیمت گوشت خبرداد وگفت : جهاد کشاورزی وشرکت پشتیبانی اموردام مصمم هستند تا درآینده ای نزدیک برای خرید تضمینی و افزایش قیمت گوشت وحتی بحث صادرات گوشت تصمیم گیری کنند واین تصمیم گیری ها قطعا به نفع دامدارخواهد بود .

مهندس امیرزاده درخصوص دام کارت واعطای تسهیلاتی که دولت ازطریق این
دام کارت پیش بینی کرده است اظهار کرد ازدام کارت درشهرستان فردوس وسایر شهرستانها استقبال خوبی شده واین تصمیم درواقع برای افزایش قدرت خرید و بالا بردن توان نقدینگی دامداران اتخاذ شده ودامداران نگران نباشند که دولت درادامه ی کار نسبت  به شارژ و تمدید بازپرداخت این تسهیلات اقدام خواهد کرد واجازه نخواهد داد که دامداران متضرر شوند  .  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۷
    0 0
    واقعا حقیقت هست،دیگه دامداران کلا ورشکسته شدن ،برا همیشه بیشترشان از شغل دامداری خداحافظی میکنند، آقای وزیر جهاد شما مقصر هستید که نمیگذارید دام زنده صادر بشه تو این وضعیت