عید قربان، عیدی است برای یادآوری کردن به آدمی تا نفسش را قربانی کند و خودش قربانی خواسته‌های نفسانی نشود، عیدی که خلاصه آن، اعتماد به بندگی و مهربانی خدایی است که نگذاشت پدری ذبح شدن فرزندش را ببیند... .

به وقت قربانی نفس

فریضه بندگی 
 هنوز آفتاب نزده و خنکای نسیم صبحگاهی دل را تازه می‌کند. جمعیت از دور و نزدیک خودشان را برای اقامه نماز عید قربان به حرم رسانده‌اند و مسیرهای منتهی به حرم مطهر رضوی قدم به قدمش مملو از عاشقان امامت و ولایت است. بیشتر مسافران و زائران از شب قبل در حرم ماندگار شده‌اند تا سحرگاه عید بی‌دردسرتر باشند و از این قافله جا نمانند. بیشتر صحن‌ها و رواق‌های حرم مطهر امام مهربانی‌ها پر شده و رواق امام خمینی(ره) کانون این فریضه بندگی‌است.
 
عید قربان است و من آمده‌ام میهمانی‌ات
فضای حرم نشان از تبریک عیدی بزرگ دارد. پرچم سبزرنگ گنبد و کتیبه‌های سردر ایوان‌ها که پس از چند روز عزاداری برای شهادت امام محمدباقر(ع) در روز قبل و همزمان با دعای عرفه تعویض شده، بزرگ‌ترین نشانی این جشن و سرور است. در ورودی‌های حرم، خادمان آب و مُهر و کارت‌های دعای قنوت نماز عید قربان را بین نمازگزاران توزیع و جمعیت را به سمت صحن‌ها و رواق‌ها هدایت می‌کنند.
آغاز مراسم همراه با سلام و تهنیت این روز بزرگ است و همنوا با مجری و پیش از هر کلامی همه جمعیت دست به دعا برای سلامتی امام زمان(عج) می‌شوند. دعاهایی که از عمق جان و با دست‌های رو به آسمان تا بلندترین نقطه عرش می‌دوند تا به دست صاحبش برسند. با اعلام مجری برنامه، قاری قرآن برای خواندن کلام‌الله مجید به جایگاه می‌رود و آیاتی را تلاوت می‌کند. پس از تلاوت قرآن، ۱۲-۱۰ نوجوان از گروه تواشیح گلدسته‌های حرم در جایگاه به صف می‌شوند و یکصدا با هم می‌خوانند «... سلام ای نور رحمت خدا... سلام خورشید جمال ما.... سلام ای ماه شبای ما... سلام آقا امام رضا(ع)...» به تکرار جمله سلام آقا امام رضا(ع) که می‌رسند بعضی‌ها به رسم ادب رو به سوی گنبد دست به سینه برمی‌گردند و در وقت تکرار این قسمت برای ارادت خدمت علی بن موسی الرضا(ع) قامتشان را با فروتنی خم می‌کنند.
  
تکبیرهایی از جنس عشق 
نوبت به بیان احکام نماز است که یک به یک برای جمعیت توسط حجت‌الاسلام والمسلمین دهقان گفته می‌شود. هر چه به لحظه آغاز اقامه نماز عید قربان نزدیک‌تر می‌شویم، حضور جمعیت در صحن‌ها و رواق‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود و صف‌ها فشرده‌تر... به درخواست مجری برنامه و برای گفتن تکبیرها جمعیت می‌ایستند... و طنین الله‌اکبر و لله الحمد در صحن و سرای حرم امام هشتم(ع) طنین‌انداز می‌شود.
نخستین پرتوهای خورشید جان گرفته‌اند و خبر از گرمای این روز می‌دهند. اذن صلات بلند می‌شود و آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان قامت نماز عید قربان را در جوار مرقد مطهر علی بن موسی الرضا(ع) می‌بندد... سکوتی فراگیر تمام صحن‌ها و رواق‌ها را فرا می‌گیرد و تنها طنین سوره حمد امام جماعت، صدای فواره‌های آب و گاهی پریدن کبوتران است که شنیده می‌شود و جمعیت غرق بندگی می‌شود.

هوای حرم فرق دارد
با پایان یافتن نماز، خطبه‌های نماز در وصف بندگی و شرح آغاز دهه ولایت و امامت است که توسط آیت‌الله علم الهدی بیان می‌شود. 
پس از نماز در چایخانه‌ها با توزیع شربت به جای چای، کام زائران و مجاوران را شیرین می‌کنند و عده‌ای بنا به بضاعتشان مقداری پول را به صندوق‌های نذر قربانی می‌اندازند. بعضی‌ها که مسافر راه دورند تلفنی یا تصویری، دل‌های نزدیکانشان را چند لحظه‌ای به عیددیدنی از گنبد و بارگاه امام هشتم(ع)
دعوت می‌کنند.
 همیشه عیدها هوای حرم فرق دارد. مهم نیست چه وقتی از سال یا روز است آدم احساس می‌کند که تازه آغاز بهار است... . 

خبرنگار: طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.