۲۸ تیر ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 809544

روز گذشته میهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر در تهران برگزار شد و متاسفانه شاهد قفل شدن خیابان ها بودیم، در مدیریت ترافیک آنقدر ضعیف عمل شد که فرماندهان پلیس برای مدیریت خودشان به خیابان آمدند.

مدیریت ترافیک تهران هوشمند یا دستی؟

به گزارش قدس آنلاین، روز گذشته میهمانی با شکوه ۱۰ کیلومتری عید غدیر در تهران برگزار شد بنا بود در سراسر مسیر از پارک وی تا چهارراه ولیعصر موکب‌های مردمی برپا شوند تا به افرادی که در این میهمانی حاضر شده‌اند خدمات ارائه دهند.

از دو روز قبل پلیس و سایر دستگاه‌های خدمات رسان اعلام کردند تمهیدات لازم برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم اندیشیده شده است و نگرانی از برگزاری این مراسم وجود ندارد؛ در این میان پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اعلام کرد در سرتاسر مسیر هیچ محدودیت ترافیکی نداریم و خودرو و موتورسیکلت می‌تواند در مسیر حرکت کند.

روز گذشته این مراسم در تهران برگزار شد، از ساعت ۵ یعنی یک ساعت قبل از آغاز مراسم شاهد حضور چشمگیر مردم در میدان ولیعصر بودیم؛ از همان ابتدا شاهد بی نظمی در عبور و مرور بودیم، مردمی که می‌خواستند در کنار فرزندان خود از موکب‌ها بازدید کنند با موتوری‌ها و خودروها درگیر شده بودند و هیچکدام به هیچکدام اجازه عبور نمی‌دادند.

کمی بالاتر از میدان ولیعصر در ابتدای خیابان زرتشت می‌توان گفت خیابان کاملاً قفل شده بود و نه مردم پیاده و نه خودرو و موتورسیکلت نمی‌توانست تردد کند؛ در این میان شاهد حضور چشمگیر مأموران انتظامی و راهور بودیم اما گویا کاری از کسی ساخته نبود!

با گذر زمان و رسیدن به ساعت ۱۹ مشاهده کردیم که خیابان‌های منتهی به میدان ولیعصر توسط خودروهای پلیس بسته شده است و اجازه ورود خودرو به جمعیت داده نمی‌شد اما موتوری‌ها همچنان می‌توانستند به داخل جمعیت بیایند! عکس‌ها و فیلم‌های بسیاری از قفل شدن خیابان‌های دیگر که مراسم در آن برگزاری می‌شد در فضای مجازی و رسانه‌ها منتشر شد؛ آن قدر مدیریت ترافیک سخت و غیرقابل کنترل شده بود که سردار حسین رحیمی و سردار محمد حسین حمیدی شخصاً به میدان آمدند و سعی کردند تا ترافیک را به صورت میدانی و دستی مدیریت کنند!

این در حالی است که پلیس در گذشته بارها اعلام کرده بود که ترافیک پایتخت هوشمند مدیریت می‌شود و در پاسخ به سوالاتی از قبیل اینکه چرا در برخی از نقاط شهر گره ترافیکی داریم گفته بود که حجم ترافیک بالا است اما گره ترافیکی نیست! پلیس اعلام کرده بود نقاط مرکزی شهر هیچ زمان خالی از ترافیک نمی‌شود و نباید عملکرد مدیریتی پلیس را در این محل‌ها بررسی کرد.

اما سوال اصلی این است که برای مراسمی مانند مراسم روز گذشته که از قبل اطلاع داده شده بود و روز تعطیل هم بود چرا باید شاهد قفل شدن خیابان‌ها باشیم؟ چرا نباید تدبیر صحیح برای مدیریت ترافیک و بسته شدن خیابان‌ها نداشته باشیم که مردم و خودروها و موتورسیکلت‌ها در هم گره بخورند؟

با تاریک شدن هوا و رسیدن به ساعات پایانی جشن و عزم خانواده‌ها برای بازگشت به منازلشان ترافیک و گره خوردن خیابان‌ها به اوج رسید، قسمت بد ماجرا آن زمانی بود که در حدود ساعت ۲۰ در تقاطع زرتشت و خیابان ولیعصر مأموران راهور در کنار خیابان ایستاده بودند و مردم خودشان ترافیک را مدیریت می‌کردند تا بتوانند گره آن تقاطع را باز کنند!

اما ۲ سوال اصلی وجود دارد در ابتدا باید پرسید نقش نیروی انسانی کارآمد و آموزش دیده در پلیس راهور برای رفع گره‌های ترافیکی و تسهیل عبور و مرور مردم کجاست؟ و دوم اینکه سیستم هوشمند پلیس که از دوربین‌های بهم پیوسته و هوش مصنوعی تشکیل شده و در لحظه وضعیت معابر را مانیتورینگ می‌کند روز گذشته توسط کدام اپراتور یا اپراتورهایی کنترل می شده است؟

پلیس راهور تهران بزرگ بیش از ۴ دهه تجربه برگزاری مراسم‌هایی نظیر روز ۲۲ بهمن، روز قدس، روز تشییع پیکر حاج قاسم سلیمانی، تشییع پیکر شهدای انقلاب را در کارنامه خود دارد و به نظر می‌رسد از این نیرو پذیرفتنی نیست که نتواند چنین حضوری را پیش بینی کرده و مدیریت کند.

روز گذشته کام عمده مهمانان حاضر در مهمانی ۱۰ کیلومتری غدیر به خاطر ترافیک سرسام آور تلخ شد اما امید است پلیس راهور تهران بزرگ در آینده و در سایر مراسم‌ها با بکارگیری تدبیری نسبت به رفع این تلخ کامی اقدام شایسته ای انجام دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.