در هفته‌های اخیر در زمینه ورزش مهاجران افغانستانی محدودیت‌هایی ایجاد شده است که موجب گردیده تیم‌های ورزشی اتباع غیرایرانی از حضور در مسابقات قهرمانی استانی و قهرمانی کشوری محروم شوند.

محدودیت برای مهاجران؛ این بار در ورزش

دستورالعملی که در ۱۱ تیر سال جاری از طرف اداره کل ورزش و جوانان درباره ممنوعیت شرکت اتباع خارجی در مسابقات قهرمانی استان و کشور ابلاغ و سبب نگرانی‌هایی از طرف اتباع خارجی شد.
آنچه کارشناسان بر آن تأکید می‌کنند اثر ورزش بر کاهش آسیب‌های اجتماعی است و اینکه این قانون در راستای کاهش آسیب‌های اجتماعی است یا در جهت ایجاد آن؟
برای بررسی اثرات این قانون و آنچه بر ورزش اتباع گذشته است در نشستی با همین موضوع محمد سروری؛ مسئول شورای عالی مهاجرین در خراسان رضوی، لقا قنبری؛ قهرمان تکواندو، مربی و داور افغانستانی، صادق جعفری؛ مربی رسمی و داور رسمی فدراسیون کونگ‌فو جمهوری اسلامی ایران و احمد سجادی؛ فعال ورزشی در رشته پرورش اندام اظهار نظر کرده‌اند. 

مهاجران هم به سلامتی و ورزش نیاز دارند
محمد سروری، مسئول شورای عالی ورزش مهاجرین در استان خراسان رضوی گفت: ۲۰رشته زیر پوشش شورای عالی قرار دارند و با حمایت امور اتباع خارجی فعالیت می‌کنیم.
وی درباره حوزه قانون‌گذاری ورزش اتباع گفت: اداره ورزش و جوانان درباره ورزشکاران مهاجر قوانینی دارد که طبق آن با ما همکاری و همراهی می‌کنند.
سروری فعالیت‌های ورزشی پیش از وضع قوانین محدودکننده را خوب ارزیابی کرد و گفت: طبق دستورالعمل وضع شده ورزشکاران افغانستانی به هیچ عنوان نمی‌توانند در مسابقات استانی و کشوری شرکت کنند که این قانون مایه تأسف و تأثر ما شد. این قانون اگر ادامه پیدا کند تعدادی از ورزشکاران سرخورده و مطمئناً از ورزش دور می‌شوند که این خود ضربه به جامعه است زیرا همان طور که برادران ایرانی با ورزش برای سلامت جامعه کار می‌کنند، مهاجران هم برای سلامت جامعه کار می‌کنند.  سروری ندادن مجوز به مربیان افغانستانی را بخش دیگری از مشکلات ورزش اتباع غیرایرانی می‌داند. 
وی می‌گوید: پیش از این برای حل این مسئله پیشنهاد کرده بودیم افرادی که در جمهوری اسلامی ایران متولد شده‌اند با در نظر داشتن شهر تولدشان در هر استان و منطقه ایران اجازه داشته باشند تا در مسابقات بدون هیچ مشکلی شرکت کنند.

محدودیت‌ها و ایجاد مشکل
در ادامه این گفت‌وگو صادق جعفری، مربی رسمی و داور رسمی فدراسیون کونگ‌فو جمهوری‌اسلامی ایران درباره مشکلات ورزش مهاجران گفت: افرادی به عنوان داور قبول شدند اما پس از این قانون، به آن‌ها مدرک داده نمی‌شود! ورزشکاران ما هشت ماه زحمت کشیدند برای مسابقات اما حالا با محدودیت جدید با مشکل مواجه شده‌ایم.
به گفته وی از بین ۱۵نفری که در مسابقات قبلی شرکت کردند ۸۰درصد مقام اول و ۲۰ درصد مقام دوم کسب نمودند. 

قهرمان آسیایی در مشهد
احمد سجادی، فعال ورزشی در رشته پرورش اندام به عنوان میهمان دیگر این نشست بر علاقه مهاجران به ورزش تأکید کرد و گفت: مهاجران افغانستانی با وجود کمبود و شرایط اقتصادی که دارند اما انگیزه‌شان این است که از طریق ورزش بتوانند یا مشهور شوند یا حرفه ای بدست آورند یا سطح زندگیشان را بالاتر ببرند. 
وی بخشی دیگر از مشکلات ورزشکاران اتباع را این گونه توضیح داد: وقتی از منطقه گلشهر تکواندوکاری داریم که در سطح آسیا مقام اول و چندی پیش در کره جنوبی مقام سوم آسیا را بدست آورده است و همین طور جزو ۲۴ ورزشکار برتر تکواندو در سطح جهان است اما از لحاظ مشکلات اداری اقتصادی هیچ بهایی داده نمی‌شود برای این ورزشکار در سطح جامعه فرقی نمی‌کند به عنوان ایرانی یا افغانستانی زندگی کند. ما باید روز به روز امثال این قهرمانان را تربیت کنیم تا در جامعه بیشتر باشند و این افتخار ایران است که قهرمان آسیایی در مشهد زندگی می‌کند. 
وی بخشی از مسائل پیش آمده را متوجه تصمیم‌های سلیقه‌ای دانست و افزود: من انتظارم از جامعه ورزش و مدیرانی که در رأس وزارت ورزش هستند این است که اگر قانونی گذاشته می‌شود جامع باشد نه اینکه هر مدیر با سلیقه و تعصبی که داشته باشد یکی را زیر پا بگذارد و یکی را اجرا کند یا هر دو سه سال به جای اینکه قانون بهتری وضع کنیم مانع کار ورزشکاران بشویم. 

شرکت اتباع در مسابقات ممنوع است
به گفته رضا ترشیزیان، کارشناس مسئول فرایند ورزش قهرمانی اداره کل ورزش و جوانان به استناد دستورالعملی که به سال ۹۱ برمی‌گردد، دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها و باشگاه‌های ورزشی وزارت ورزش و جوانان شامل چند بند است که شرکت اتباع در مسابقات قهرمانی کشور و قهرمانی استان ممنوع است. یک بند دیگر مربوط به کسانی است که به صورت حرفه‌ای  ورزش می‌کنند و شغلشان ورزش است و در صورتی که اداره کار مجوز پروانه کار صادر کند مجاز هستند در مسابقات کشوری و استانی شرکت کنند و جدیداً مکاتبه‌ای داشتیم و پیشنهاد دادیم دست‌کم در مسابقات داخل استان بتوانند شرکت کنند. در حال حاضر اگر چه ورزش اتباع در ایران دارای افتخارات زیادی است اما وضع قوانین غیرجامع موجب دلسردی این قشر شده است.

خبرنگار: زهرا رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نمیگم ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۸
    3 2
    متاسفانه اگه یه بازیکن افغانی در ایران استعداد فوتبال داره ولی ایران اجازه بازی نمیده اون افغانی میره از ایران بیرون و در اروپا فوتبال بازی میکنه وبعد اون بازیکن افغانی از ایران دلسرد میشه لطفا استعداد فوتبالیست های افغانستانی رو دسته کم نگیریم و این باعث رشد فوتبال ایران هم میشه
  • ستاره ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۵
    0 0
    ینی الان درحال حاضر نمیتونن شرکت کنن؟
  • شاهین ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۳
    1 6
    لطفا برید همون اروپا بازی کنید چقدر رویایی هستین شما مهمان هستین مگه قرار نیست برگردین کشور خودتون
    • ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۵
      5 1
      سلام ایا اگه خودت هم بری یک کشور دیگه باهات همین طور بر خورد کنند برات این رفتار خوشایند است پس هر انچه را بر خود می پسندی بر دیگران هم بپسند
  • ایلا ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۵
    4 0
    الان دختر افغانستانی نمتونه در مسابقات کاراته شرکت کنه؟