برخی منابع آگاه اعلام کردند که اوکراین و روسیه علی‌رغم برخی اختلاف‌ها، درباره صادرات غلات از بندرهای اوکراین و ورود و خروج امن کشتی‌های باری به توافق نهایی نزدیک شده‌اند.

روسیه و اوکراین در آستانه توافق صادرات غلات

به گزارش قدس آنلاین، نشریه «فایننشال تایمز» به نقل از منابع آگاهی که در جریان گفت‌وگوها هستند نوشت، روسیه و اوکراین به توافق خروج امن میلیون‌ها تُن غلات از طریق دریای سیاه نزدیک شده‌اند، اما درباره سازوکار ایجاد امنیت بندرها و کشتی‌های در مسیر صادرات هنوز اختلافاتی وجود دارد.

روسیه و اوکراین توافق کردند که از دو مرکز کنترل-یکی در شهر استانبول ترکیه و دیگری در دریای سیاه- ورود و خروج کشتی‌ها از بندرها از جمله بند «اودِسا»، را بررسی کنند.

به گفته این منابع آگاه روسیه همچنین متعهد شده به کشتی‌های باری حامل گندم، ذرت، و دیگر محصولات شلیک نکند؛ این کشتی‌ها از پنج ماه پیش و از آغاز عملیات نظامی روسیه، در سواحل اوکراین متوقف شده‌اند.

اما اوکراین از پیشنهاد مسیر امن ورود و خروج کشتی‌های باری رضایت کامل ندارد، و خواستار دریافت این تضمین اینروسیه شده که به بندرهای اوکراین حمله نکند.

آنگونه که منابع اروپایی آگاه به فایینشال‌تایمز گفته‌اند نظر مقامات اوکراینی این است که طی چند روز آینده، کلیات توافق تصویب می‌شود، اما بنا بر گفته منابع مطلع از روند گفت‌وگوها اختلاف و عدم توافق بر سر موضوعات اصلی به این معنی است که ازسرگیری صادرات غلات از بندرهای اوکراین، زودتر از سه هفته صورت نخواهد گرفت.

مذاکرات بین روسیه و اوکراین بر سر صادرات امن غلات از بنادر اوکراین و دریای سیاه، با میانجی‌گری ترکیه و نماینده سازمان ملل، از هفته پیش آغاز شده است.

پیش از این «یوری اوشاکوف»، مشاور رئیس‌جمهور روسیه در امور سیاست خارجی گفته بود رؤسای جمهوری ترکیه و روسیه در جریان سفر به تهران، درباره ازسرگیری صادرات غلات از اوکراین گفت‌وگو خواهند کرد. دیروز ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان برای حضور در نشست سران کشورهای ضامن آتش‌بس در سوریه وارد تهران شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.