حرم امامین عسکریین (ع) در شهر سامرای عراق از سوی ستاد بازسازی عتبات عالیات و مهندسان ایرانی، مقاوم‌سازی می‌شود.

ایرانی‌ها حرم سامرا را مقاوم‌سازی می‌کنند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، مجید نامجو ـ جانشین رییس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات ـ گفت: مسؤولان عتبات عسکریین (ع) در سامرا (عراق) پس از مشاهده توانمندی و دستاوردهای فنی مهندسان ایرانی در اجرای طرح تقلیل (کوچک‌سازی) ستون‌های اطراف ضریح حرم امام حسین (ع) که منجر به آزادسازی فضای بیشتر برای تردد و زیارت زائران شد، از ما خواستند طرح مشابهی را در حرم امامین عسکریین (ع) اجرا کنیم.

وی افزود: تفاهم‌نامه طرح مقاوم‌سازی بنای حرم و تقلیل ستون‌های اطراف ضریح چندی پیش امضا شد و این پروژه بزرگ که ظرافت‌های مهندسی خاصی دارد اکنون در مرحله تجهیز کارگاه است.

نامجو یادآور شد: در طرح تقلیل ستون و مستحکم‌سازی بنای حرم امام حسین (ع) که چند سال پیش به پایان رسید، چهار ستون عریض دور ضریح با روشِ نوین مهندسی، علاوه‌بر استحکام‌بخشی و مقاوم‌سازی برای تحمل بار بیشتر لاغرسازی شد، ‌طوری‌که فاصله بین ضریح با ستون‌ها از حدود یک‌ونیم متر به حدود چهار متر افزایش یافت.

حرم سامرا در سال‌های ۱۳۸۴ و ۱۳۸۶ توسط تکفیری‌ها تخریب شد. بازسازی این حرم به دلیل آن‌که گنبد آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده بود زیر نظر این سازمان فرهنگی (یونسکو) و توسط کارشناسان اروپایی انجام می‌شد. بازسازی این حرم که در انفجار دوم بیشترین بخش‌های آن نابود شده بود، به کندی صورت می گرفت، دولت عراق سرانجام این مسؤولیت را به ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران واگذار کرد. کار ساخت گنبد حرم مطهر امامین عسکریین (ع) توسط این ستاد در سال ۸۹ آغاز شد. طرح توسعه حرم عسکریین (ع) نیز در سال ۱۳۹۶ از سوی دیوان وقف شیعی عراق به ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران واگذار شد.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.