حامیان مقتدی که ظاهراً برای رسیدن به اهداف خود لشکرکشی خیابانی را به گفت‌وگوهای دیپلماتیک ترجیح می‌دهند بار دیگر به پارلمان عراق تعرض کرده و آنجا را به اشغال خود در آوردند.

بازگشت «صدری‌ها» به تنظیمات کارخانه!

تنها چهار روز پس از هجوم طرفداران مقتدی صدر به پارلمان عراق که با واکنش‌های منفی بسیاری در محیط داخلی و خارجی این کشور روبه‌رو شد، حامیان مقتدی که ظاهراً برای رسیدن به اهداف خود لشکرکشی خیابانی را به گفت‌وگوهای دیپلماتیک ترجیح می‌دهند بار دیگر به پارلمان عراق تعرض کرده و آنجا را به اشغال خود در آوردند.

این اتفاق در حالی افتاد که احزاب سیاسی روز گذشته منتظر برگزاری جلسه پارلمان برای آغاز روند سیاسی جدید بودند، اما جریان صدر در ادامه کارشکنی‌ها دوباره در اقدامی خلاف قانون، طرفدارانش را به تظاهرات دعوت و فضای بغداد را متشنج و آشوب‌زده کرد. خبرنگار الجزیره گزارش داد طرفداران جریان صدر با کنار زدن موانع بار دیگر به منطقه سبز وارد شده‌اند. این خبرگزاری به نقل از وزارت بهداشت عراق اعلام کرد در جریان درگیری معترضان با نیروهای امنیتی، ۶۰ نفر زخمی شده‌اند. همچنین منابع رسانه‌ای اعلام کردند تحصن نامحدود طرفداران صدر در داخل ساختمان پارلمان عراق آغاز شده است. مدیر دفتر صدر در بغداد هم اعلام کرد مردم تحصن علنی نامحدود داخل پارلمان را انتخاب کردند. محمد صالح العراقی که به وزیر صدر معروف است هم در این باره گفته است: ما گروه‌های سیاسی را مسئول تبعات هر اقدامی علیه تظاهرات‌کنندگان مسالمت آمیز می‌دانیم. این در حالی است که گروهی از معترضان در اقدامی تحریک آمیز با تجمع در میدان الخلانی واقع در مرکز بغداد، تصویر سید مقتدی صدر را روی مقر جریان حکمت ملی به ریاست سید عمار حکیم نصب کردند. مصطفی الکاظمی نخست وزیر پیشبرد امور در عراق در پی تحولات اخیر، خواستار حفظ آرامش در این کشور شده است. وی در این‌باره گفت: ادامه تنش‌های سیاسی به افزایش تنش‌ها در سطح جامعه منجر می شود و این به نفع مصالح عمومی عراق نیست.
ورود طرفداران جریان صدر به پارلمان برای دومین بار در چند روز اخیر رخ می‌دهد. نخستین‌بار حامیان مقتدی شامگاه چهارشنبه و پس از معرفی «محمد شیاع السودانی» از سوی چارچوب هماهنگی شیعه برای نامزدی پست نخست وزیری به پارلمان حمله کردند. جریان‌های سیاسی پس از گذشت ۹ ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی سعی دارند با انتخاب نخست وزیر و رئیس جمهور از تعمیق خلأ سیاسی در این کشور جلوگیری کنند، این در حالی است که صدری‌ها چند هفته پیش نمایندگان خود را از پارلمان خارج کردند اما در شرایط کنونی اعتراضات حامیان این جریان در بغداد برگزار می‌شود.

انتقاد بجای حکیم از صدری‌ها
دو روز پیش رهبر جریان حکمت عراق در واکنش به ورود طرفداران جریان صدر به خیابان و تصرف منطقه سبز، در مصاحبه‌ای تلویزیونی تأکید کرد نیروهای چارچوب هماهنگی شیعی دست از معرفی محمد شیاع السودانی برای نخست وزیری نمی‌کشند. سید عمار حکیم در گفت‌وگو با بخش عربی بی بی سی تأکید کرد با وجود تصرف پارلمان (از سوی طرفداران جریان صدر در روز چهارشنبه گذشته) این اقدامات، چارچوب هماهنگی را از ادامه راه بازنخواهد داشت؛ چراکه جریان صدر با هر نامزد دیگری غیر از السودانی نیز مخالفت خواهد کرد. حکیم همچنین روز گذشته در سخنرانی روز اول محرم در میدان خلانی بغداد با بیان اینکه در هفته‌های گذشته شاهد تلاش‌های بسیار برای ایجاد فتنه میان طیف‌های گوناگون ملت عراق و نیز درون بزرگ‌ترین طیف اجتماعی عراق بودیم، اظهار کرد: این تلاش‌های شوم جز در پی آسیب زدن و شر رساندن به عراق و ملت عراق نیست. همزمان برخی مقامات سیاسی عراق گروه‌های سیاسی را به عقلانیت، عدم تنش و لشکرکشی فراخوانده و درباره تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای دامن زدن به آشوب‌ها هشدار داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.