مردم آمریکا از نظر تاریخی عادت کرده‌اند مقامات دو حزب را در رأس حاکمیت خود ببینند؛ جمهوری‌خواه و دموکرات. اما بسیاری از مردم معتقدند نظام دو حزبی دیگر ناکارآمد بوده و افراد ناچارند کسانی را که صرفاً در این دو حزب معرفی می‌شوند انتخاب کنند.

سوپاپ اطمینان یا بن‌بستی دوباره؟

ساختار آمریکا به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که تمامی مسئولان بلندپایه از میان جمهوری‌خواهان یا دموکرات‌ها بر سر کار آیند. سال‌ها پیش طرح تشکیل احزاب جدیدی مطرح شد که البته هر سه حزب جدید منحل شدند. با وجود این به‌تازگی حزب جدیدی به نام فوروارد (به پیش) اعلام موجودیت کرد که به نوعی ترکیبی از سه حزب منحل شده و متشکل از برخی رهبران سیاسی ادوار پیشین دموکرات و جمهوری‌خواه است. به نظر می‌رسد این حزب به دلیل شدت اختلافات و درگیری‌های ایجاد شده بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و همچنین نگرانی از خطر بروز جنگ داخلی تأسیس شده تا به عنوان سوپاپ اطمینانی برای سرریز شدن التهابات درون تشکیلاتی باشد.

چگونگی تولد فوروارد
سربرآوردن حزب جدید با عنوان فوروارد یا «به پیش» با ریاست مشترک آندرو یانگ داوطلب نامزدی ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ از حزب دموکرات و کریستین تاد ویتمَن فرماندار پیشین ایالت نیوجرسی از حزب جمهوری‌خواه حرکت جدیدی برای جلوگیری از درگیری‌های داخلی میان احزاب است. سران این حزب اعلام کرده‌اند  میانه‌روی را انتخاب کرده‌اند: چگونه مسائل بزرگ پیش روی آمریکا را حل خواهیم کرد؟ نه چپ، نه راست؛ رو به جلو. چنانچه کاری انجام نشود، ایالات متحده به شکلی که قابل تشخیص باشد به ۳۰۰ سالگی خود در این قرن نخواهد رسید. این رسالت « فورواردها» اعلام شده است. این حزب برای حل بحران تورم در آمریکا که به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسیده به میدان آمده است. بر اساس نتایج نظرسنجی جدید هاروارد، بیشتر رأی‌دهندگان آمریکایی می‌گویند وضعیت مالی آن‌ها در میان افزایش گرانی و نگرانی از رکود اقتصادی رو به وخامت است. به گزارش هیل، ۵۶درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی گفتند از نظر مالی، اوضاع در حال «بدتر شدن» است. این بالاترین درصد ثبت شده در یک نظرسنجی است.

«به پیش»؛ مرگ یا زندگی؟
پیش‌بینی‌ها می‌گویند بعید به نظر می‌رسد حزب «به پیش» بتواند موفقیت چشمگیری در میان دو حزب قدرتمند دیگر کسب و جای پای جدیدی در عرصه انتخابات برای خود باز کند، چرا که بدنه اصلی این حزب همان سران دموکرات و جمهوری‌خواه پیشین هستند و ممکن است سرانجام این حزب نیز مشابه سه حزب دیگر به بن‌بست سیاسی ختم شود.
 یانگ، ویتمن و جولی در مقاله‌ای برای واشنگتن‌پست نوشتند: افراط گرایی سیاسی، کشور ما را از هم می‌پاشد و دو حزب بزرگ نتوانسته‌اند این بحران را اصلاح کنند. آن‌ها می‌گویند در دو سال گذشته ارعاب سیاسی اوج گرفته و اگر کاری انجام نشود، ایالات متحده به شکل قابل تشخیصی در مسیر نابودی قرار گرفته است. این مقاله به نظرسنجی گالوپ در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که ۶۲درصد معتقد بودند احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه آن‌قدر کار ضعیفی را در نمایندگی مردم آمریکا انجام می‌دهند که به یک حزب سوم نیاز است.
یانگ، ویتمن و جولی نوشتند: به همین دلیل است که ما (دموکرات‌ها، جمهوری‌خواهان و مستقل‌ها) می‌خواهیم یک حزب سیاسی جدید و متحدکننده برای اکثریت آمریکایی‌هایی که می‌خواهند از تفرقه گذشته و افراط‌گرایی را رد کنند، بسازیم. این حزب اصول اصلی خود را به‌عنوان «مردم آزاد»، «جوامع شکوفا» و «دموکراسی پر جنب و جوش» یاد می‌کند. فوروارد می‌گوید هزاران داوطلب در تمام ۵۰ ایالت داشته و قصد دارد از نامزدهایی در میان‌دوره‌ای حمایت کند که از دموکراسی دفاع می‌کنند. هدف آن‌ها این است که نامزدهای این حزب سال ۲۰۲۴ در انتخابات محلی، ایالتی و ملی به استثنای ریاست جمهوری شرکت کنند.
مجله خبری انگلیسی ویک «The Week» نوشت: فوروارد خود را به عنوان طرف سومی معرفی می‌کند که در واقع می‌تواند از نظام دو حزبی عبور کند، اما شک و تردید در این مسئله فراوان است. پیتر ساگال به دو نماینده مستقل سنا (برنی سندرز از ورمونت و آنگوس کینگ مین) اشاره کرد و پرسید: آیا آن‌ها از اهرم حزب سوم برای پیشبرد برنامه خود استفاده می‌کنند؟ نه، آن‌ها با دموکرات‌ها رأی می‌دهند، زیرا این تنها راه است. می‌تواند هر کاری را انجام دهد. او پیشنهاد کرد: بهترین راه تلاش برای رسیدن به آنچه می‌خواهند این است دموکرات یا جمهوری‌خواه شوید و مواضع آن حزب را تغییر دهید.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.