نزاع لفظی دامنه‌دار میان دموکرات‌ها و دونالد ترامپ جمهوری‌خواه انگار قرار نیست پایانی داشته باشد. روزی نیست که طرفین اتهامی به هم وارد نکرده و از خجالت هم در نیایند.

اعلان جنگ دموکرات‌ها به «دونالد»

این جنگ دیپلماتیک که میان رهبران دو حزب از آغاز انتخابات ۲۰۱۶ و با اتهام‌زنی رئیس‌جمهور پیشین و هیلاری کلینتون رقیب انتخاباتی‌اش کلید خورده بود با رسیدن ترامپ به کرسی ریاست‌جمهوری داغ شد و پس از کنار گذاشتن وی از قدرت این روزها به اوج خود رسیده و ابعاد رسواکننده‌ای به خود گرفته است. رئیس‌جمهور پیشین این روزها با گستره‌ای از اتهامات روبه‌رو است. دموکرات‌ها که با برچسب ارتباط نزدیک ترامپ با روسیه پوتین توانستند افکار عمومی را مدیریت کرده و به پیروزی برسند این روزها هم هراسناک از احتمال بازگشت وی به قدرت از هیچ کاری برای بی‌آبرو کردن وی ابایی ندارند. اوج این تقابل برگزاری دادگاه ۶ ژانویه است. یک سال پیش، در این تاریخ طرفداران خشمگین ترامپ با حمله به پارلمان، این مکان را تسخیر کردند. همین مسئله بهانه کافی را به مخالفان داده و آن‌ها با علم کردن این دادگاه، دونالد را به کودتا متهم کرده و کارزار حقوقی سنگینی برای محکومیت وی به راه انداخته‌اند.
هر چند رئیس‌جمهور پیشین اتهامات را رد کرده و اقدامات دموکرات‌ها را پرونده‌سازی علیه خود نامیده اما تلاش‌ها برای بیرون راندن وی از دایره قدرت همچنان ادامه دارد. در آخرین مورد، روز جمعه مخالفان بمب خبری جدید خود را علیه ترامپ ترکاندند. در این راستا وزارت دادگستری ایالات متحده مدعی ضبط اسناد با برچسب «فوق محرمانه» از خانه رئیس‌جمهور پیشین توسط سازمان تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) شد. آن‌گونه که واشنگتن‌پست نوشته اف‌بی‌آی به‌دنبال اسناد مرتبط با تسلیحات اتمی در اقامتگاه ترامپ می‌گشته است. کشف این اسناد به معنی آن است که ترامپ احتمالاً «قانون جاسوسی» را نقض کرده است. همین مسئله می‌تواند به تعقیب قضایی وی منجر شود، موضوعی که مرگ سیاسی دونالد را رقم خواهد زد. ترامپ روز جمعه در بیانیه‌ای ضمن رد گزارش‌ها، اف‌بی‌آی را به جاسازی اطلاعات در عمارت لوکس خود در فلوریدا متهم کرد. رئیس‌جمهور گذشته آمریکا با اشاره به پیشینه اتهام‌زنی‌ها علیه وی در مورد کمک روسیه به پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ نوشت: «ماجرای سلاح‌های اتمی یک حقه‌بازی است، درست مانند ماجرای روسیه که حقه‌بازی بود، دوبار استیضاح شدنم حقه‌بازی بود، تحقیقات مولر حقه‌بازی بود و خیلی چیزهای دیگر». ترامپ با اشاره به اینکه مأموران اف‌بی‌آی حین جست‌وجوی عمارتش در فلوریدا به هیچ کس اجازه ورود نداده بودند، افزود: «وکلایم را مجبور کردند بیرون توی گرما بمانند، آیا کسی اطلاعاتی را جاساز می‌کرد؟».
هجوم اف‌بی‌آی به عمارت ترامپ واکنش‌های تند جمهوری‌خواهان را نیز به دنبال داشته؛ از جمله «لیندسی گراهام» سناتور جمهوری‌خواه در مصاحبه ای این مسئله را به انتخابات پیش‌رو مرتبط دانسته و گفت: «آیا پذیرفتنی است ۹۰روز مانده به انتخابات میان‌دوره‌ای [کنگره] دنبال ترامپ بیفتید؟ امروز مسیر رئیس‌جمهور ترامپ برای نامزد شدن بسیار عریض‌تر از دیروز و احتمال انتخاب دوباره او از دیروز بیشتر است».

خبرنگار: هدایت جاویدان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.