مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر حمله یک قلاده پلنگ در ارتفاعات روستای کیشکور شهرستان سرباز یک چوپان به شدت زخمی شد.

چوپانی مورد حمله پلنگ در ارتفاعات روستای کیشکور سرباز قرار گرفت

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان، داود میرشکار اظهارداشت: یک قلاده پلنگ به چوپانی از روستای کمبیگ دپ بخش کیشکور در شهرستان سرباز حمله و باعث آسیب دیدگی و زخمی شدن چوپان از ناحیه صورت، شکم و دست شد.

وی گفت: این حادثه در زیستگاه پلنگ رخ داده و همکاران حفاظت محیط زیست شهرستان راسک از همان ساعات اولیه حادثه، در منطقه حضور یافته و طی هماهنگی های به عمل آمده نامبرده از طریق اورژانس پیش بیمارستانی و حوادث دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با هلی کوپتر به بیمارستان ایرانشهر جهت مداوا انتقال یافت.

مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: حمله به دام های اهلی یکی از شایع ترین نوع تعارض حیات وحش به خصوص پلنگ با جوامع انسانی در استان هست و در برخی موارد محدود شاهد حمله پلنگ به انسان نیز هستیم که اغلب این تعارضات به دلیل حضور و ورود افراد به زیستگاه ها است.

وی بیان کرد: همپوشانی نیازهای اولیه حیات وحش با منابع مورد استفاده یا به طور کلی منافع انسان موجب بروز تعارضاتی بین آنها می شود که این تعارضات به نحوی هزینه بر هستند و موجب بروز خساراتی می شوند.

میرشکار ادامه داد: در سال های اخیر توسعه بی رویه سکونتگاه های انسانی و تبدیل مراتع و جنگل ها به سکونتگاه ها و باغات و مزارع کشاورزی، شکار بی رویه علف خواران و ادامه روند خشکسالی ها در استان باعث محدودیت زیستگاه های طبیعی و کاهش شدید طعمه های گوشتخواران وحشی و بروز تعارضات شده است.

وی گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی با اهداف آموزشی و مشارکت جوامع محلی در راستای حفظ و حراست از گونه های در معرض خطر انقراض استان از جمله برنامه هایی است که طی سنوات گذشته در مناطق تحت مدیریت این اداره کل و زیستگاه های گونه های جانوری در معرض خطر انقراض مانند پلنگ آسیایی، تمساح مردابی و خرس آسیایی برگزار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.