رهـبـر جـریـان صــدر کــه بـه اعـتـقـاد بـسـیـاری از تحلیلگران تأثیر تـصـمـیـمـات هـیـجـانـی وی در بن‌بست سیاسی ۱۰ماهه عراق به‌وضوح قابل مشاهده است، در ادامـه اقدامات غیرقابل پیشبینی خود روز گذشته با انتشار بیانیه ای کنارهگیری همیشگی اش از فعالیت های سیاسی را اعلام کرد.

مقتدی صدر بار دیگر مدعی خروج از عرصه سیاست شد؛ عراق در آستانه تحولات مهم

به‌گزارش قدس آنلاین، رهـبـر جــریــان صـــدر کــه بــه اعـتـقـاد بـسـیـاری از تحلیلگران تأثیر تـصـمـیـمـات هـیـجـانـی وی در بن‌بست سیاسی ۱۰ماهه عراق به‌وضوح قابل مشاهده است، در ادامـه اقدامات غیرقابل پیش‌بینی خود روز گذشته با انتشار بیانیه ای در توییتر کناره گیری همیشگی اش از فعالیت های سیاسی را اعلام کرد.

این اقدام مقتدی صدر در واکنش به بیانیه مهم آیت الله سید کاظم حسینی حائری صورت گرفت. آیــت الله حسینی حـائـری کـه بـه عـنـوان مرجع تقلید بسیاری از حامیان جریان صدر و شخص مقتدی صدر شناخته می شود روز گذشته با اعلام کناره گیری از مرجعیت به دلیل بیماری و کهولت سن، به طور غیرمستقیم مقتدی صدر را خطاب قرار داد و از تفرقه افکنی میان مردم عراق به نام شهیدین صدر به شدت انتقاد کرد. در بیانیه این مرجع تقلید شیعیان عراق همچنین آمده است: هر کسی بخواهد با بهرهبردن از نام دو شهید صدر میان مـردم عـراق اختالف بیندازد و در حالی که درجه اجتهاد و دیگر شرایط الزم را ندارد بخواهد رهـبـری شرعی را بـر عهده بگیرد، از صدریها نیست. آیــت الله حسینی حـائـری در ادامـــه با هشدار در مـورد تفرقه افکنی ها، مقلدان خود و شیعیان را به تبعیت و اطاعت از آیت الله العظمی خامنه ای دعوت کرده و ایشان را شایسته ترین فرد برای رهبری امت اسلام خواند. این عالم گرانقدر همچنین در بیانیه خود ادامه حضور اشغالگران آمریکایی در خاک عراق را از بزرگترین حرامها نزد خداوند دانست.

بیانیه هیجانی 

در بیانیه تند و تیز صدر که در واکنش به اقدام آیــت الله حسینی حـائـری صــورت گـرفـت، آمـده اســـت:«بـسـیـاری از جمله آقـــای حــائــری فکر می کنند این رهبری به لطف یا دستور آنان بدست آمـده اسـت در حالی که ایـن به لطف خـداونـد و فیض پدرمان بوده است». وی تأکید کرد:«نجف اشرف مقر اصلی مرجعیت دینی بوده و هست و هرگز ادعای عصمت یا اجتهاد یا حتی «رهبری» نـکـرده و خــود را فقط «امـرکـنـنـده بـه مـعـروف و نهیکننده از منکر» میداند و هدفی جز «اصالح اعوجاجی که عامل اصلی آن، نیروهای سیاسی شیعه بـوده انـد» نــدارد. صـدر افــزود:«بـا اینکه میدانم کناره گیری آیت الله حائری و صدور این بیانیه به اراده شخصی وی نبوده اما من نیز اعلام می کنم دیگر در امور سیاسی دخالت نخواهم کرد و از اکنون به طور کامل از این عرصه کناره گیری و همه دفترهای وابسته به خود جز مرقد و موزه و مؤسسه میراث خاندان صدر را مسدود میکنم».

وی افزود: همگان را از تعهداتشان معاف می کنم و «اگر فوت کردم یا کشته شدم برای من فاتحه بخوانید». این اقدام مقتدی البته بار دیگر جامعه ملتهب عــراق را آشفته کــرد. تحصن کنندگان وابسته به جریان صدر روز گذشته در منطقه الخضراء بغداد کاخ ریاست جمهوری را محاصره و نیروهای ضدشورش با ماشین های آبپاش با آنها مقابله کردند. در بصره، ذیقـار و میسان نیز طرفداران صدر دست به تحرکاتی زدهاند.

حربه تکراری مقتدی

جریان صدر از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختالفات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات واداشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل کـرده و تشکیل دولت جدید را به تأخیر انداخته اند. در این بین مقتدی به جای پاسخگویی نشان داد با اینگونه اقدامات ایذایی گویا همچنان می خواهد بر دامنه تنشها بیفزاید.

این نخستین بار نیست که وی ادعای خـروج از صحنه سیاسی را سر مـی دهـد. صدر در سال ۳ ۲۰۱ نیز اعلام کرده بود عطای سیاست را به لقایش بخشیده و از فعالیت های سیاسی کناره گیری و حتی دستور تعطیلی دفتر خود را صادر کرده است. اما شاهد بودیم در سال های بعد نیز هـرگـز از صحنه سیاسی عــراق بـه دور نبود. مقتدی پیش از انتخابات اکتبر ۲۰۲۱ نیز انتخابات را تحریم کرد؛ اما به صحنه انتخابات بـرگـشـت و بـا کـسـب ۷۳ کـرسـی مـدعـی اصلی تشکیل کابینه نیز بــود. او حتی هنگام خروج ائتالفش از پارلمان اعلام کرد در تصمیمات سیاسی مداخله نخواهد کـرد؛ امـا دیـدیـم تنها چند روز بعد، حامیانش را به خیابان کشاند و به مخالفت با اعالم محمد شیاع السودانی به عنوان نامزد پست نخست‌وزیری پرداخت. با ایـن حـال اقــدام اخیر یک قمار بـزرگ از سوی مقتدی اسـت. به نظر می رسد پس از پیشنهاد صـدر بــرای بـرگـزاری انتخابات زودهـنـگـام کـه با مخالفت جریان های سیاسی عـراق روبــه‌رو شد حال او با این اقدام به دنبال آن است میز را وارونه کند تا شرایط بهتری پیش آید.

بـا وجــود ایــن، تأکید قــوای عــراق بـر بـرگـزاری دور تازهای از گفت‌وگوی ملی در هفته جاری برای حل بحران سیاسی، این نقشه وی را ناکام گذاشته اســت. از سـوی دیـگـر، اقــدام صـدر در ایستادن مقابل آیــت الله حسینی حـائـری کـه از جایگاه برجسته ای در عــراق بـرخـوردار بــوده و بسیاری از طـرفـداران جریان صـدر مقلد ایشان هستند بیشک انفعال بیشتر مقتدی را به دنبال خواهد داشـــت.

محمدعلی حسن‌نیا، دبـیـر سرویس بین الملل خـبـرگـزاری دانشجو بـا اشــاره بـه این ِ شریعت نکته در توییتی نوشت:«صـدر از در مات شد». در نهایت با مرور نوع رفتار سینوسی و ویژگی های شخصیتی مقتدی صدر، اگرچه وی مدعی کناره گیری شده؛ اما به نظر، مداخالت و ماجراجویی‌اش همچنان پر قدرت ادامه خواهد داشــت. از روحیه ماجراجوی وی نیز مشخص از صحنه سیاسی عراق کناره گیری است اساسا نخواهد کرد. بر این اساس برخی معتقدند باید صبر کـرد و دیـد پشت ایـن «عـزلـت» چه چیزی نهفته است.

خبرنگار: هدایت جــاویــدان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.