یک عضو هیئت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای‌ دربارۀ عملکرد، تحولات، نظارت‌ها و مقررات تازه‌ای که این مجموعه طی یک‌سال اخیر در حوزۀ سرگرمی‌های دیجیتال و بازی‌های رایانه‌ای ایجاد کرده است، می‌گوید. رصد کردنِ فروشگاه‌های عرضۀ بازی، فیلتر کردنِ بازی‌های خارجیِ غیرمجاز، تحوّلاتی در اداره کل ارشاد استان‌ها برای نظارت بر سرگرمی‌ها، اعطای وام به شرکت‌های داخلی تولیدات سرگرمی و پژوهش در زمینۀ مصرف بازی از جملۀ این اقدامات است.

بازی‌های رایانه‌ای رصد می‌شوند

به گزارش قدس آنلاین، محمدصادق افراسیابی که از اعضای هیئت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای‌ست، اقدامات این بنیاد را این‌گونه شرح داد: برنامۀ شبکۀ ملی نظارت در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در حال پیگیری‌ست؛ از گیم‌نت‌ها، بازی‌سراها، مراکز عرضه و فروش بازی‌های رایانه‌ای و پیشانه‌های بازی (دستگاه‌های کنسول بازی و شهربازی‌ها) به‌صورت مستمر بازدید می‌شوند تا در این مراکز، فضای سالمی برقرار باشد و بازی‌های سالمی عرضه بشود. همچنین جلوی عرضه و ارائۀ بازی‌های غیرمجاز گرفته می‌شود.

او ادامه داد: تمام فروشگاه‌های مجازی عرضۀ بازی رصد می‌شوند. بازی‌های بومی که رده‌بندی سنّی دریافت نکرده باشند و در فروشگاه‌ها تبلیغ بشوند برای اصلاح تذکر دریافت می‌کنند و آن دسته از بازی‌های خارجی که از بنیادِ ملی بازی‌های رایانه‌ای مجوز دریافت نکرده‌ باشند، اگر در تاپ بنرِ فروشگاه‌های عرضۀ بازی قرار بگیرند برای فیلتر به کارگروه تعیین مصادیق معرفی می‌شوند و اگر در تاپ بنر نباشند، برای‌ تعیین رده‌بندیِ سنّیِ آن‌ها به فروشگاه‌ها فرصت داده می‌شود. بازی‌های فیلترشوندۀ خارجی آن دسته‌ای خواهند بود که نشان رده‌بندی سنّی دریافت نکرده‌اند و هم این‌که بررسی کارشناسان اثبات کند این بازی‌ها دچار مسائل و مشکلات مختلفی هستند و محتوای مضرّ و آسیب‌رسان به کودک و نوجوان دارد. اما بازی‌های داخلی به‌هیچ‌عنوان فیلتر نمی‌شوند و فقط به شرکت‌هایی که تولیدکنندۀ این بازی‌ها هستند تذکر داده می‌شود. در صورتی که یک بازی خارجی در داخل کشور نمایندگی داشته‌باشد نیز فیلتر نمی‌شود و فقط تذکرِ اصلاحِ بازی داده می‌شود.

افراسیابی دربارۀ پژوهش‌های صورت‌گرفته در بنیاد نیز چنین گفت: پژوهش و پیمایش ملّی محصولات بازی‌های رایانه‌ای در ایران به‌صورت دوسالانه انجام می‌شود. این پیمایش آخرین بار در سال ۱۳۹۹ ناظر به «مصرف ملّی بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۸» صورت گرفت. امسال نیز قراردادی با ایسپا منعقد شده‌ تا مصرف بازی‌های رایانه‌ای در سال ۱۴۰۰ مشخص شود. این پیمایش از مهم‌ترین پژوهش‌های بنیاد است. در پژوهشی که سال ۹۹ انجام شد، دریافتیم که در سال ۹۸ مبلغ سه‌هزار و ۴۰۰ میلیون تومان هزینه‌ای بوده که مردم بابت بازی‌های رایانه‌ای اعمّ از کنسول، بازی‌های رایانه‌ای موبایلی، بازی‌های رایانه‌ایِ PC، بازی‌های رایانه‌ای کنسولی و... پرداخته‌اند.

او دربارۀ دیگر اقدامات بنیاد نیز توضیح داد که از قضا امکان استفادۀ شرکت‌های تولیدکنندۀ بازی در تهران و تمام استان‌های کشور از ظرفیت وام مربوط به وجوه اداره‌شدۀ وزارت ارتباطات و همین‌طور وام قرض‌الحسنۀ بانک مهر فراهم شده‌است. همچنین جلسات کارگروه فضای مجازی در پیِ پنج سفرِ استانی صورت‌گرفته از ابتدای انتصاب در هر استان برگزار شده و مصوبات این جلسات جهت اجرا به دستگاه‌های استانی ابلاغ شده‌است. در کارگروه اقتصاد محتوا با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز برنامۀ جامع همکاری با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تدوین شده که هدف از این برنامه رشد سالانۀ ۳۰ درصدی بازی‌های رایانه‌ای در کشور است.

محمدصادق افراسیابی، از اعضای هیئت مدیرۀ بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از لزوم تعیین پُستی با عنوان «کارشناس بازی‌های رایانه‌ای و سرگرمی‌های دیجیتال» در ساختار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و ادارات کل ارشاد گفت که گویا بالاخره با هماهنگی با دفتر نوسازی و تحوّل وزارت ارشاد و سازمان امور اداری و استخدامی، این پُست در تمام ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامیِ استان‌ها تعیین شده‌است.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.