استاندار خراسان رضوی گفت: بیش از ۱۵ سال است که بیشتر جاده‌های اصلی استان بهسازی نشده است که با ایجاد نهضت ترمیم و روکش آسفالت تا پایان سال جاری هزار کیلومتر از این راهها با اعتبار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان مرمت خواهند شد.

 هزار کیلومتر از راه‌های استان امسال ترمیم می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، یعقوبعلی نظری افزود: خراسان رضوی در هفته دولت با افتتاح و یا کلنگ‌زنی هزار و ۲۳۸ طرح، استان نخست کشور از لحاظ حجم طرح‌ها شناخته شده است.

وی ادامه داد: از این طرح ها ۹۳۰ پروژه به بهره برداری رسید و عملیات اجرایی ۳۰۸ طرح نیز با اعتباری بیش از ۸۴ هزار میلیارد تومان آغاز شد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: همچنین تا پایان امسال ۴ نیروگاه جدید در استان وارد مدار می شود که مرحله نخست نیروگاه راشد تربت حیدریه با تولید بیش از ۱۶۰ مگاوات برق، از آن جمله است.

او گفت: همچنین طرح‌های آبرسانی روستاها، اجرای نهضت آسفالت معابر روستایی و پروژه‌های اقتصادی دیگر مانند طرح شیشه فلوت، مس نیشابور نیز در هفته دولت به بهره برداری رسید که باعث رفع بخشی از عقب‌ماندگی‌های استان می‌شود.

نظری افزود: در حوزه تولید نیز مشکل اساسی استان ناقص بودن زنجیره‌ تولید به خصوص برای صنایع مهمی مانند فولاد، خودروسازی و صنایع معدنی است.

وی اظهار کرد: صنایع در استان ما پس از اینکه تا مرحله ای پیش می‌رود، از استان خارج می‌شود و تکمیل زنجیره ها در حوزه اقتصادی یکی از اهداف راهبردی ما برای حفظ صنایع بزرگ استان است و در این مسیر سعی شد تا صدور مجوزها با سرعت بیشتری انجام شود.

استاندار خراسان رضوی گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که صنعت مادر را در استان مستقر کنیم و با استقرار صنایع پیش‌برنده، صنایع جانبی شکل گرفته و به یکدیگر متصل شوند و به این ترتیب می توانیم یک جریان صنعتی و اقتصادی را در استان راه اندازی کنیم.

پیشرانی حوزه مسکن

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی از مسکن به عنوان پیشران و یک صنعت پیش برنده یاد کرد و افزود: سهم استان ما در نهضت ملی مسکن ۴۰۰ هزار واحد تعیین شده است که بر اساس برنامه‌ریزی، تولید مسکن در پنج بخش صورت می‌گیرد که حدود ۱۰۰ هزار واحد آن مربوط به روستاهاست. دولت زمین و تسهیلات را در اختیار روستاییان می‌گذارد، و هر سال ساخت ۲۵ هزار واحد را در دستور کار داریم.

نظری ادامه داد: ما در استان حدود ۸۶ شهر زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت داریم که به این شهرها تحت عنوان خودساز، زمین و تسهیلات واگذار می‌شود و برای گرفتن پروانه نیز به آنها کمک می شود. این زمین‌ها اکنون به بیش از ۵۰ هزار نفر در حال واگذاری است. در شهرهای با جمعیت بالای ۱۰۰ هزار نفر مانند تربت جام، تربت حیدریه، سبزوار، نیشابور و قوچان نیز زمین‌های این طرح آماده شده است که بنا بر ساخت متمرکز مسکن داریم.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به اینکه برای ۱۵۰ هزار متقاضی در مشهد در قالب نهضت ملی مسکن برنامه ریزی شده است، اظهار کرد: برای ۳۰ هزار واحد واگذاری زمین قطعی شده که عملیات اجرایی ۱۵ هزار واحد آغاز شده است و در مرحله بعد برای واگذاری ۲۵۰ هکتار زمین در مشهد با تولیت آستان قدس رضوی هماهنگی شده تا حدود ۴۰ هزار مسکن جدید نیز از این طریق ساخته شود، همچنین برای ساخت ۵۰ هزار واحد دیگر در شهر گلبهار زمین لازم اختصاص یافته است.

سال نخست دولت، دوره ای سخت

وی با اشاره به عملکرد یکساله دولت سیزدهم در خراسان رضوی، گفت: سال نخست فعالیت دولت، دوره سخت و ناپایداری بود که شرایط باثباتی نداشت و برخی موضوعات اگر مدیریت نمی شد می توانست موجب تنش و التهاب شود.

نظری، راهبرد مدیریت ارشد استان را پیشگیری از التهاب در حوزه های مختلف دانست و گفت: در همان ابتدای کار بحث گاز را مدیریت کردیم تا در فصل سرما قطع نشود، در خصوص آب نیز اگر مصرف مدیریت نمی شد در اوج گرمای تابستان و زمان زائرپذیری با قطعی آب مواجه می‌شدیم و این در حالی بود که نیاز ما ۱۳ هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه و ذخیره آبی ما حدود ۸ هزار لیتر آب در ثانیه بود.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به مدیریت وضعیت بازار در هنگام اجرای طرح عادلانه کردن یارانه ها و نیز تامین امنیت مرزها بعد از تحولات افغانستان و بحران کرونا، افزود: از سوی دیگر برای رسیدن به شرایط مطلوب و برنامه ریزی صحیح، شناخت دستگاه‌ها و مدیران استانی و برنامه ریزی های لازم نیز باید انجام می شد. خراسان رضوی علاوه بر وجود مشکلات اقتصادی، شرایط ویژه تری نیز به لحاظ میزبانی از زائران حرم رضوی و پذیرایی از مهاجران کشورهای همسایه را دارد که اینها مولفه هایی خاص و ویژه است که باید مد نظر بوده و مدیریت آن همواره در دستور کار باشد.

نظری با ذکر اینکه در این یکسال استان دچار مشکل جدی در بخش های سوخت، کرونا و امنیت نشده است، اظهار کرد: امروز ما در بخش های مختلف اقتصادی، عمرانی و زیرساختها ابهامی نداریم و در این مسیر در یک راه روشن حرکت می کنیم، مسیر حرکت خود را می شناسیم و می دانیم که اهداف ترسیمی را در چه زمان و در چه مدتی محقق کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.