۱۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۳:۲۸
کد خبر: 816151

استحکام یا سستی روابط بین کشورها به عوامل متعددی بستگی دارد که گاه مسیر تاریخ در یک کشور یا منطقه از جهان را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد و چه بسا ممکن است سبب برخورد و تنش‌های دامنه‎دار شود و با تغییر دولت‌ها در کشورهای درگیر، تنش‌ها همچنان تداوم داشته باشد.

در خصوص این موضوع، کتاب «قصه شیر و عقاب: تاریخ و تحلیل روابط ما و آمریکا» نوشته صادق وفایی سعی دارد به چرایی اتفاق‌های مهم در روابط بین جمهوری اسلامی ایران و کشور آمریکا بپردازد.
نویسنده در ابتدای بخش «به جای مقدمه» می‌نویسد: «وقتی کلیدواژه آمریکا را می‌شنوم، اولین معنایی که ذهنم احضار می‌کند استعمار است. با تجربه بیش از سه دهه زندگی و گذران چهارمین دهه زندگی‌ام، «آمریکا» را چیزی جز ادامه استعمارگری غربی نمی‌دانم؛ نسخه نوینی از استعمار یا به قول نائومی کلاین نئولیبرالیسم (کاپیتالیسم جدید) که خود را بین عوامل و عناصر زیادی استتار کرده و هر از گاهی این پوشش را کنار می‌زند و ذات واقعی خود را به غافل‌ترین مردمان روزگارمان نشان می‌دهد». او در ادامه به چرایی این موضوع از جهات گوناگون می‌پردازد. مطالب این ‌کتاب در سه فصل تنظیم شده که فصل اول با عنوان «آمریکا؛ دیروز و امروز» شامل مباحث «دروغ در لباس حقیقت» و «چگونگی مسخ مردم با رسانه» است. در فصل دوم؛ «ورق‌پاره‌های تاریخ؛ قصه شیر و عقاب» هم به مباحث ۶‌گانه‌ای درباره تحرکات و دخالت‌های آمریکا در ایران پرداخته شده است. همچنین در فصل سوم و پایانی کتاب با عنوان «آمریکای ترامپی و ترامپ آمریکایی» چهار مبحث کلیدی برای خوانندگانی که با وقایع نسبتاً تازه در روابط ایران و آمریکا در سال‌های اخیر آشنا هستند بیان می‌شود.
چاپ اول کتاب «قصه شیر و عقاب: تاریخ و تحلیل روابط ما و آمریکا» نوشته صادق وفایی در ۳۷۶ صفحه و شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه با قیمت ۹۴ هزار تومان، سال گذشته از سوی انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.