هنرمندان موسیقی، امسال هم با تولید موسیقی‌های فاخر درباره واقعه کربلا، گنجینه این آثار را پربارتر کردند.

موسیقی فاخر، در خدمت نواهای عاشورایی

به گزارش قدس آنلاین، در روزهای عزاداری سالار شهیدان و یارانشان، هنرمندان هم مانند دیگر گروه‌های جامعه سعی می‌کنند عشق و ارادت خودشان را به واقعه کربلا، نشان دهند. درمحرم و صفر امسال نیز مانند سال‌های گذشته، تولید آثار فاخر موسیقایی درباره عاشورا پررونق بوده‌است. نکته مهم این آثار تنوع آن‌ها در قالب‌های مختلف است؛ از آلبوم و موسیقی-نمایش گرفته تا نماهنگ و موسیقی متن تله‌تئاتر. در ادامه به معرفی این آثار تازه موسیقایی می‌پردازیم.

همکاری پسر رسول خادم با پرویز پرستویی

یکی از آثار موسیقایی درباره عاشورا که این روزها حسابی دیده و با استقبال مواجه شد، موسیقی-نمایش «علمدار» به کارگردانی حسین پارسایی و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی است. نکته جالب درباره این اثر، حضور پسر رسول خادم، کشتی‌گیر مشهور ایرانی، در قامت آهنگ ساز بود. پوریا خادم در «علمدار» به خوبی نشان داد که آهنگ ساز و نوازنده قابلی است.

بردیا کیارس، رهبر ارکستر و پوریا اخواص هم خواننده این موسیقی-نمایش بود. این اثر عاشورایی از ۱۴ تا ۱۸ شهریور در تالار وحدت تهران با روایت پرویز پرستویی روی صحنه رفت و از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تا قهرمانان کشتی ایران به تماشای آن نشستند. «علمدار» دلاوری و وفاداری حضرت ابوالفضل العباس(ع) را در ۱۱ پرده نمایشی، روایت می‌کرد و عواید حاصل از فروش اجراهای آن صرف کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست، ساخت خانه و مدرسه و اشتغال‌زایی در مناطق محروم شد.

«بوسه بر ماه» سراج

«بوسه بر ماه»، تازه‌ترین آلبوم حسام‌الدین سراج، به تازگی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده‌است. از نکات قابل توجه این آلبوم می‌توان به حضور وحید جلیلوند و دکلمه او در این اثر اشاره کرد. حسام‌الدین سراج در توضیح این اثر موسیقایی نوشته است: «حدیث حسن تو را، نور می‌برد بر دوش/ شکوه نام تو را حور می‌برد بر دست. می‌توان گفت باشکوه‌ترین نام در جان و دل مردم ایران نام اوست. مظهر جوانمردی، پهلوانی، مهربانی، غیرت و شجاعت است. او که در راه دوست، از نثار دست و چشم و جان دریغ نمی‌کند». آلبوم موسیقی «بوسه بر ماه» توسط همایون رحیمیان ،در رثای حضرت ابوالفضل(ع) آهنگ سازی شده و در آن از اشعار ابوالفضل زرویی نصرآباد، قیصر امین‌پور، سعید بیابانکی و پروانه بهزادی استفاده شده‌است.

موسیقی عاشورایی عظیمی‌نژاد برای «کاتب اعظم»

تله‌تئاتر هفت قسمتی «کاتب اعظم» به نویسندگی و کارگردانی مهدی غفوری به زودی از تلویزیون پخش می‌شود. این اثر اتفاقات شب تا عصر عاشورا را از خیمه دشمن روایت می‌کند و اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته‌شده» نوشته ساسان ناطق است. فیلم برداری «کاتب اعظم» به پایان رسیده و این روزها آریا عظیمی‌نژاد مشغول ساخت موسیقی برای آن است.

از جمله بازیگران حاضر در این تله‌تئاتر تاریخی می‌توان به فاطمه گودرزی، سیامک صفری، امین زندگانی، نادر فلاح، نازنین فراهانی و حدیث میرامینی اشاره کرد. آریا عظیمی‌نژاد پیش از این هم آلبوم «ساقی سرمست» را در رثای شهیدان کربلا منتشر کرده بود که با استقبال مخاطبان، مواجه شد. زنده‌یاد محمدعلی کریمخانی، خوانندگی این آلبومِ ۱۲ قطعه‌ای را به عهده داشت.

«مسافران خورشید» به کارگردانی فرزند رسول ملاقلی‌پور

همزمان با آغاز ماه محرم امسال، نماهنگی به نام «مسافران خورشید» از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد. علی ملاقلی‌پور، فرزند زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور، کارگردانی این اثر را به عهده داشته‌است. «مسافران خورشید» بر پایه چهارپاره‌ای از حمیدرضا برقعی، شاعر آیینی کشورمان، داستان کاروان زیارت حرم امام حسین(ع) را با زبانی تغزلی روایت می‌کند. این شعر که «گریز» نام دارد، در مجموعه شعر «یحیی» منتشر شده‌است. آهنگ ساز این اثر فؤاد سمیعی است و علیرضا دریایی، محمدحسین غریبی، صادق و ثریا حسین‌پور، وحید آقایی، وصال صالحیان، برنا بنایی و شیرین شفارودی، گروه نوازندگان آن را تشکیل می‌دهند.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.