عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با اشاره به افزایش سفرها به مشهد در روزهای پایانی ماه صفر گفت: پیش‌بینی‌ها باید به گونه‌ای باشد تا زائرانی که پیاده و یا با خودرو به مشهد سفر می‌کنند، از امکانات رفاهی پایه‌ای برخوردار باشند.

در برنامه‌ریزی‌ها برای زیارت باید افق ۱۰ یا ۲۰ سال آینده را مد نظر داشت

احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌وگو با قدس افزود: زیرساخت‌های رفاهی به‌ویژه برای زائرانی که در پیاده‌روی ایام پایانی ماه صفر و همزمان با شهادت امام رضا(ع) شرکت می‌کنند، مشکلات بسیار جدی دارد، بنابراین تکمیل پروژه پیاده‌روی از مسیر جاده نیشابور ضروری است.
وی افزود: چند سال پیش پروژه مسیر پیاده‌روی از جاده نیشابور برای زائران، تعریف شد که برای افزایش رفاه آنان باید این پروژه تکمیل شود و از مسیرهای فریمان، سرخس و قوچان در کنار کلات و تمامی مسیرهای ورودی به مشهد، شاهد تقویت و توسعه زیرساخت راه‌ها و اقامتگاه‌های بین‌راهی و ارتقای تأسیسات ضروری برای رفاه زائران باشیم.
نماینده فریمان و سرخس در مجلس با تأکید بر اینکه بودجه زیارت مختص تمام استان خراسان رضوی و نه فقط شهر مشهد است، گفت: خوشبختانه مجلس توانست پس از ۶ سال که ردیف بودجه زیارت در بودجه سنواتی، صفر بود این عدد را به ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش دهد ضمن اینکه ردیف بودجه زیارت را که دولت در بودجه سال جاری، درج نکرده بود، احیا کند و اکنون که خبر تخصیص اولیه این رقم به گوش می‌رسد، برای تخصیص کامل و تحقق آن باید معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی پیگیری لازم را داشته باشد.
قاضی‌زاده هاشمی با اشاره به کاهش آمار زائران در ایام همه‌گیری کرونا اظهار کرد: در هر صورت آمار زائران حرم امام رضا(ع) روندی افزایشی دارد و برای ارتقای رفاه آنان باید افق ۱۰ یا ۲۰ سال آینده را مد نظر داشت که این امر نیازمند تقویت ساختارهاست. به گفته وی اینکه در ایام پیاده‌روی زائران، موکب‌ها و یا کانکس‌هایی به صورت موقت برقرار و بعد جمع‌آوری شود، کافی نیست و تقویت دائمی حوزه زیرساخت مورد نیاز است.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: افزایش ساخت زائرسراهای ارزان‌قیمتی که با توان مالی اقشار مختلف به‌خصوص طبقات کم‌درآمد متناسب باشد، در شهر مشهد یک ضرورت است اما الزاماً نباید دولت این زائرسراها را بسازد بلکه می‌توان در قالب اعطای تسهیلات کم‌بهره به بخش خصوصی و به صورت رابطه قراردادی ساخت این زائرسراها را افزایش داد و دولت می‌تواند در قبال پرداخت تسهیلات یارانه‌ای و بلندمدت، کاهش نرخ اقامت زائران را برای توسعه فرهنگ زیارت از گیرندگان تسهیلات
مطالبه کند.

خبرنگار: فرزانه غلامی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.