شهردار مشهد مقدس گفت : از رسانه ها انتظار می رود در زمینه کمک به کمیته اسکان ستاد خدمات سفر خراسان رضوی در دهه اخر صفر همت کنند و شعار هر منزل یک زائر سرا را تبیین و به طور گسترده اطلاع رسانی کنند تا ظرفیت مردمی نیز پای کار بیاید.

نیاز به حضور ظرفیت مردمی برای  اسکان زائران دهه آخرصفر /شعار هر منزل یک زائر سرا تبیین شود

سید عبدالله ارجائی در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: طبق برآوردها و پیش بینی های ستادخدمات سفر استانداری خراسان رضوی ، در دهه آخرصفر امسال بین ۶تا۸ میلیون زائر به مشهد سفر خواهند کردکه به طور یقین ظرفیت اسکان های رسمی و غیر رسمی پاسخگوی اسکان این تعداد زائران نمی باشد و نیاز است که از ظرفیت مردمی نیز برای میزبانی شایسته از این زائران کمک گرفته شود.

*هر منزل یک زائر سرا

وی ادامه داد: از رسانه ها انتظار می رود در زمینه کمک به کمیته اسکان به استانداری و ستاد خدمات سفر همت کنند و شعار هر منزل یک زائر سرا را تبیین و به طور گسترده اطلاع رسانی کنند تا ظرفیت مردمی نیز پای کار بیاید. انتظار دیگر از رسانه ها نیز این است که در این مدت در کنترل قیمت ها نیز حضور میدانی داشته باشند.

ارجائی بیان داشت: کمیته خدمات شهری در ستادخدمات سفرخراسان رضوی بر عهده شهرداری مشهد است اما از فروردین و به دستور استاندار بناشد در کمیته اسکان نیز همکاری داشته باشیم. طبق آخرین اخبار کمیته اسکان ظرفیت ۶۰۰هزار نفرشب خواب را فراهم کرده است که حدود ۷۰ هزار از این تعداد را شهرداری تامین کرده است البته باید به این نکته توجه داشت که برای برخی از این مکان های اسکان باید برخی امکانات فراهم شود.

شهردار مشهد افزود: تمام سالن های ورزشی و سوله های بحران در اختیار کمیته اسکان ستاد خدمات سفر قرار گرفته است و همچنین برخی زمین های خالی در سطح شهر و مناطق نزدیک به حرم مطهر رضوی را با داربست به سوله موقت تبدیل کرده ایم و برخی زمین های خالی نیز وجود دارد که مدیریت شهری امادگی برای واگذاری انها به دستگاه های مختلف به منظور خدمت رسانی به زائران دهه آخر صفر را دارد.

وی بیان داشت: همچنین در ستاد خدمات سفر تفاهم نامه ای نیز امضا کرده ایم که اگر شرکت های حمل و نقل اتفاقات اربعین را تکرار کنند با اتوبوس های درون شهری خدمات رسانی به زائران برای بازگشت به شهرهای خود را ارائه دهیم.

ارجائی افزود: در ایام پایانی ماه صفر انتظار می رود همه مدارس،هتل ها و مساجد اطراف حرم مطهر رضوی درب های خود را برای استفاده زائران از سرویس های بهداشتی و وضو خانه باز نگه دارند و از همین تریبون اعلام می کنم هر سازنده ای که سرویس بهداشتی با قابلیت حمل، آماده فروش داشته باشد برای خرید اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.

*دولت به تامین زیرساخت های مشهد توجه ملی داشته باشد

وی بیان داشت: از دولت به خاطر نگاه ویژه به مقوله زیارت تشکر می کنم ، دولت در حال تسهیل کردن سفر زائران به مشهد است واین موضوع افزایش زائران را به دنبال خواهد داشت اما نکته ای که در این باره باید به آن توجه شود این است که در کنار این افزایش تعداد زائران، دولت باید به زیرساخت های لازم برای میزبانی شایسته از این حجم از زائر نیز توجه داشته و نگاه ملی به اعتبارات و بودجه شهرمشهد داشته باشد و تکلیف زیرساخت ها و توسعه انها را نیز مدنظر قرار دهد.

*بهره برداری از فاز یک خط ۳ قطار شهری در سال ۱۴۰۳

شهردار مشهد علی رغم اینکه قبلا اعلام کرده بود زائران در سال ۱۴۰۲ به خط ۳ قطار شهری مشهد دسترسی پیدا خواهند کرد و اتصال بین پایانه مسافربری امام رضا(ع) ، فرودگاه و راه آهن به حرم مطهر رضوی ایجاد خواهد شد اما در این نشست گفت: در بهترین حالت در انتهای این دوره مدیریت شهری این فاز به بهره برداری خواهد رسید . برای تکمیل فاز یک خط ۳ قطار شهری نیاز به ۹هزار میلیارد تومان می باشد که تاکنون فقط حدود ۳هزار میلیارد تومان تامین شده است و ۶هزار میلیارد تومان ان همچنان بلاتکلیف است . از طرفی در سفر ریاست جمهوری به استان ، قول پرداخت ۲هزار میلیارد تومان برای این پروژه داده شد اما بعدا اعلام کردند که این مبلغ همان اوراقی است که در بودجه ۱۴۰۱ در نظرگرفته شده است. بنابراین تا زمانی که این اعتبار فراهم نشود امکان تکمیل این بخش از خط ۳ قطار شهری امکان پذیر نمی باشد.

وی بابیان اینکه نیاز است کمپ های زائر بیشتری در شهر مشهد ساخته شود، تصریح کرد: دولت باید به مشهد که شهری بین المللی است توجه خاص و ویژه ای داشته باشد و معنای مدیریت فرامرزی جمهوری اسلامی در این شهر مشخص می شود .از این رو باید در زمینه مواردی نظیر واگذاری اختیارات به مدیریت شهری مشهد نگاه محلی نظیر سایر شهرها نداشته باشد و اختیاراتی نظیر انچه به شهرداری تهران داده شده است برای این شهر نیزفراهم شود. مدیریت شهری در برخی موارد از دولت و مجلس بودجه و اعتبار نمی خواهد بلکه انتظار دارد اختیارات بیشتری به آنها تسری داده شود.

وی ادامه داد: رویکردتوسعه شهر به سمت غرب باعث شده است افرادی که از این منطقه برای زیارت به حرم مطهر رضوی مشرف می شوند ساعت ها در مسیر باشند و اگر این رویکرد ادامه پیدا می کرد مرکزیت حرم مطهر رضوی در شهر مشهد از بین می رفت از این رو در این دوره از مدیریت شهری رویکرد توسعه شهر به سمت شرق را در پیش گرفته ایم و در این راستا حتی با توافق استانداری و اداره راه و شهرسازی بناشده است تعدادی از سهم ۴۰ هزارواحدی نهضت ملی مسکن مشهدرا در مناطق شرق و حاشیه شهر احداث شود که در این زمینه همکاری آستان قدس رضوی در واگذاری زمین قابل تقدیر می باشد.

*واگذاری اراضی و پرونده قضایی

ارجائی تصریح کرد: برخی اراضی که شهرداری طی یک سال گذشته واگذار کرده است بر اساس قراردادهای مشارکتی در ساخت پروژه ها و همچنین برمبنای بودجه ای بود که در دوره قبلی تصویب شده بود . اگر جایی اتهام زده می شود که مدیریت شهری املاک شهری را به دلایلی ارزان فروخته است نهادهای قضایی باید ورود کنند و اگر اتهام اشتباه بود با افرادی که ادعاهای نا صحیحی را اعلام می کنند برخورد نمایند.

شهردارمشهد در مورد پرونده قضایی اخیر در شهرداری نیز گفت: در پرونده قضایی برخی مدیران دوره قبل و برخی مدیران فعلی این دوره در مرحله بازپرسی و اتهام و ارائه مدارک و مستندات هستند و در این مرحله حقوقی شهرداری از مدیران دفاع خواهد کرد. اگر فساد انها مشخص شود در اولین مرحله شهرداری با انها برخورد خواهد کرد زیرا در مبارزه با فساد خط قرمزی نخواهیم داشت و به قوه قضاییه هم کاملا اعتماد داریم .

وی بیان داشت: سال گذشته برای اولین بار بودجه درامدهای عمومی شهرداری در سال اول این دوره تحقق پیدا کرد در حالی که در دوره های قبلی این مورد در سال اول به دلیل نوساناتی که رخ میداد تحقق پیدا نمی کرد.

ارجائی ادامه داد: در خصوص تعریف و اجرای پروژه ها رویکرد ما ،سیاست جاری دولت فعلی مبنی بر اتمام پروژه های نیمه تمام است. از طرفی بعضی پروژه ها در زمین مردم کلنگ خورده بود و حق الناس است که در زمین مردم آنها را اجرا کنیم و حتی برای برخی پروژه ها رئیس قوه قضائیه مامور ویژه تعیین کرده است و هرگونه اقدامی باید با اجازه وی صورت بگیرد.

*پروژه های کلان مدیریت شهری

وی با بیان اینکه طرح تفصیلی شهر مشهد را تا پایان سال اعلام خواهیم کرد، تصریح کرد: من همین الان می توانم همه پروژه های کلانی که در این دوره از مدیریت شهری بنا است اجرا شود را بیان کنم اما اهل زودتر اعلام کردن خبرها نیستم زیرا یکی از اعضای شوراوقتی یکی از پروژه های کلان این دوره را خبری کردند باعث افزایش قیمت ۴۰۰ هزارتومانی برای هر متر زمین در آن منطقه شد.

ارجائی در مورد ناوگان اتوبوسرانی شهر مشهد نیز گفت: به طور یقین در حمل و نقل عمومی اتوبوس بیشترین جذابیت و کاربرد را برای مردم مشهد و زائران دارد به طوری که حتی زمانی که خطوط مترو نیز به بهره برداری رسیدند به جهت تقاضای زیاد مردم اتوبوس های موازی با این خطوط حذف نشدند. مدیریت شهری در ابتدای دوره ششم ۱۳۰۰ اتوبوس را تحویل گرفت که البته بین ۱۰تا ۲۰درصد آنها برای تعمیر و بازسازی در تعمیرگاه بودند. در دوره قبل در طی چهار سال حدود ۱۸۳ دستگاه اتوبوس به این ناوگان افزوده شد اما ما بنا داریم در این دوره حدود ۱۰۰۰دستگاه را به این ناوگان اضافه کنیم و همچنین زمینه استفاده از اتوبوس های برقی را نیز برای خدمت رسانی به زائران و شهروندان فراهم نماییم.

ارجائی در ادامه تصریح کرد: سرانه فضای سبزمشهد را باید حفظ و افزایش دهیم اما در این راستا باید به این موضوع توجه داشته باشیم که باید استفاده از اب شرب و خام برای این موضوع کاهش داده شود و ابیاری فضای سبز با پساب صورت بگیرد، زیرا بحران اب شرب برای مشهد یک مساله جدی است و باید به آن توجه ویژه شود.

*معتادان متجاهر

وی در مورد معتادان متجاهر نیز گفت: برای این مساله باید یک کار گروهی صورت بگیرد و میدان دار سازمان بهزیستی است و سایر دستگاه ها ونهادها باید به این دستگاه کمک کنند. یک نکته اصلی در این زمینه اعلام شفاف و مشخص امار است. ما اسکن قرنیه برای غربالگری این افراد را پیشنهاد داده ایم زیرا تا مشکل غربالگری برطرف نشود این موضوع تداوم خواهد داشت. همچنین یک سوال جدی در این باره مطرح است که طی یک دهه گذشته چرا امار این افراد صعودی بوده است از این رو باید یک سری تغییرات در این فرایند صورت بگیرد و این چرخه باطل اصلاح شود زیرا برخی افراد در این چرخه تاکنون ۱۰بار جمع اوری و سپس دوباره به جامعه بازگشت داشته اند.

شهردار مشهد مقدس اظهار کرد: در موضوع الیت اختلاف برداشت قانون بین ما و نظام صنفی است و از حقوقی شهرداری خواسته ایم که در این باره پیگیری های لازم را انجام دهند من معتقد هستم ادله های نظام صنفی در این باره صحیح نیست.

وی همچنین در باره گره کور بین مشهد و طرقبه شاندیز نیز گفت: اقتصاد مشهد و طرقبه شاندیز بهم گره خورده است ولی مرز اختلافی این دو منطقه باید برطرف شود. در اولین دیدار با وزیر راه و شهرسازی این موضوع را مطرح کرده ایم و اختلاف بین دو وزارت کشور و راه شهرسازی باعث ایجاد این مساله شده است .استانداری در حال پیگیری این موضوع است و امیدواریم به نفع مردم بهترین اتفاق رخ دهد.

ارجائی در پاسخ به سوالی درباره میزان حقوق دریافتی خود نیز گفت: حقوق دریافتی من بین ۲۷تا ۲۸میلیون تومان است و حاضرهستم پیامک واریزی آن را نیز منتشر نمایم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.