با اینکه از سال ۱۳۵۲ سند مالکیت برای آن‌ها صادر شده و در عمل مشکلی از این نظر ندارند؛ اما نزدیک به ۸۰۰ نفر مالک ۲۴هکتار از زمین‌هایی هستند که درست پس از دوراهی طرقبه شاندیز، ابتدای جاده طرقبه قرار دارد.

بلاتکلیفی ۸۰۰ مالک در زمین‌های «پامچال و شایسته»

با وجود اینکه پلاک‌های اطراف آن‌ها تقریباً همگی به حوزه طرقبه ملحق شده‌اند؛ اما دو پلاک شایسته و پامچال با اینکه هیچ معارضی ندارند، پس از سال‌ها تعیین تکلیف نشده‌اند و مالکان آن‌ها همچنان در بلاتکلیفی هستند. بنا به ادعای مالکان، فرمانداری طرقبه شاندیز و شهرداری طرقبه نیز سال‌هاست با موضوع الحاق ۲۴هکتار زمین مذکور که به صورت شبه‌جزیره‌ای تمامی پلاک‌ها و زمین‌های چسبیده به آن‌ها الحاقیه شهر طرقبه را دارند، مشکلی ندارند و تنها مشکل موجود مخالفت اداره کل راه و شهرسازی استان است. موضوعی که مالکان هم دلیل قانع کننده‌ای برای آن نمی‌یابند که چطور می‌شود پلاک‌های اطراف و چسبیده به زمین‌های پامچال و شایسته توانسته‌اند مجوزهای لازم را بگیرند؛ اما این دو پلاک با۸۰۰خانواده‌ای که خیلی‌هایشان چشمشان به مشخص شدن وضعیت زمینشان است، تاامروز همچنان بلاتکلیف باقی مانده‌اند؟

وضعیت عجیب پلاک پامچال و شایسته
یکی از مالکان زمین‌های پلاک شایسته و پامچال در خصوص این موضوع به قدس می‌گوید: چندین سال است برای روشن شدن شرایط ۸۰۰ قطعه زمینی که در این دو پلاک وجود دارد، پیگیری کرده‌ایم. سال ۹۲ که به فرمانداری شهرستان مراجعه کردیم، گفتند شما یک برگه که نشان مالکیت دارد بیاورید تا ما پیگیر شویم. از همان سال تمام مستندات ازجمله سندهایی را که در سال ۵۲ صادر شده است، به شهرداری و فرمانداری ارائه کردیم و حتی اعضای شورای شهر نیز برای بازدید آمدند و در شورا موضوع مطرح و تصویب شد و در طرح جامع طرقبه هم گنجانده و درخواست ما به کمیسیون ماده۵ ارجاع شد؛ اما هنوز با وجود اینکه هم فرمانداری شهرستان طرقبه شاندیز و هم شهرداری طرقبه با الحاق این دو پلاک به حوزه شهر مشکلی ندارند؛ ولی اداره کل راه و شهرسازی بدون ارائه دلیل قانع‌کننده و حتی با پیگیری‌هایی که معاون وزیر در گذشته داشته، با درخواست ۸۰۰ مالک مخالفت می‌کند!
وی بیان کرد: این مخالفت در حالی انجام می‌شود که ۲۴ هکتار زمینی که متعلق به پلاک‌های شایسته و پامچال است، تمام اطرافش که چسبیده به این زمین‌هاست، مشکلشان برطرف شده و برای ساخت و ساز مشکلی ندارند! ما حتی نقشه مورد تأیید شهرداری را داریم و تمامی زمین‌ها خیابان‌کشی شده و زیرساخت‌های اولیه از جمله برق و آب وجود دارد. کد نوسازی نیز در شهرداری به ثبت رسیده؛ ولی باز همچنان بلاتکلیف مانده‌ایم و پاسخ درست و قانونی از سوی اداره کل راه و شهرسازی به ما داده نمی‌شود.

کمیته امور زیربنایی استان، تنها امید مالکان
یکی دیگر از صاحبان زمین در پلاک شایسته و پامچال بیان می‌کند: نزدیک به ۵۰ سال است که برای این زمین‌ها سند مالکیت صادر شده است؛ آن زمانی که طرقبه هنوز روستا بود. مالکان هم مشخص و معلوم هستند؛ اما اداره کل راه و شهرسازی با این ادعا که شما زمین‌خواری کردید، پیگیر مطالبه ما نیست. اگر مالکان، زمین‌خوار بودند پس چطور برای زمینشان سند صادر شده و از لحاظ قانونی صاحب این املاک هستند. بسیاری از صاحبان این زمین‌ها امیدشان به همین سرمایه است و تنها سرمایه آن‌ها همین زمینی است که سال‌ها برایش پول خرج کرده‌اند. زمین‌های اینجا نه در حریم یا بستر رودخانه قرار گرفته نه مشکل میراث فرهنگی دارند. تهدیدی که مسئولان از آن غافل مانده‌اند این است که همین زمین‌ها به صورت خلاف ساخته می‌شوند یا اینکه خرد شده و از این شرایط خارج می‌شوند و دیر یا زود به معضلی به نام حاشیه‌نشینی تبدیل خواهند شد.
وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر که مسئولان اعلام می‌کنند با مشکل زمین برای ساخت‌وساز در راستای رفع مشکلات ناشی از مسکن در طرح ملی مسکن روبه‌رو هستند، با خروج از بلاتکلیفی و دست‌کم مجوز ساخت در دو طبقه، نزدیک به ۲هزار خانوار می‌توانند در این زمین‌ها ساکن شوند و بار بزرگی هم از دوش مردم و هم مسئولان در حوزه مسکن برداشته شود.
وی می‌افزاید: آخرین جایی که با پیگیری‌های انجام شده قرار است به موضوع زمین‌های پامچال و شایسته رسیدگی کند، کمیته امور زیربنایی استان است که برای تشکیل جلسه و نهایی شدن نظر این کمیته از برج ۹ سال گذشته پیگیر بودیم؛ اما هنوز نتیجه‌ای نداده و گویا جلسه این کمیته نهایی نشده است!

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.