آتش‌بس یمن با میانجیگری فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور، پس از دو بار تمدید روز یکشنبه به پایان رسید و «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تهدیدی آشکار به تمامی شرکت‌های نفتی در امارات و عربستان هشدار داد به سرعت این کشورها را ترک کنند.

 تحلیل‌گر مسائل یمن: عربستان ملتمسانه به آتش بس فکر می‌کند اما زیاده‌خواه است/ دولت‌های غربی به این آتش بس نیاز دارند تا بازار انرژی به هم نریزد

به گزارش قدس آنلاین، آتش‌بس یمن با میانجیگری فرستاده ویژه سازمان ملل به این کشور، پس از دو بار تمدید روز یکشنبه به پایان رسید و «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تهدیدی آشکار به تمامی شرکت‌های نفتی در امارات و عربستان هشدار داد به سرعت این کشورها را ترک کنند.

حال این سؤال مطرح است آیا این تهدید به معنای حمله انصارالله به آرامکو است و چقدر احتمال بازگشت دولت نجات ملی به پای میز مذاکره وجود دارد.در همین راستا با سید محمدرضا سید احمد، مدیر مؤسسه التنمویه (بنیاد بازسازی یمن)به گفت‌وگو نشستیم.

آقای سید احمد آتش بس دوماهه به سرآمد. آیا احتمال تمدید را می دهید؟

توافق انجام شده تحت نظارت سازمان ملل بود که انصارالله و دولت نجات ملی تمام شرایطش را انجام دادند. ولی متأسفانه مفاد این توافق را طرف ائتلاف سعودی-اماراتی انجام نداد. به این معنا که کشتی‌های سوخت را با تهدید هربار به بندر حدیده می فرستاد. بازشدن فرودگاه فقط در کشور اردن به‌صورت محدود انجام شد. قرار بود کشورهای عمان و مصر فرودگاه‌هایشان بازشود، ولی این اتفاق نیفتاد. مسئله انتقال بیماران نیز حل نشد .هدف انصارالله و دولت نجات ملی از این آتش بس ایجاد شرایط بهتر برای مردم و تفکیک پرونده بشردوستانه از پرونده سیاسی- نظامی بود که اگر عربستان عقلانیت نشان می داد آتش بس را باید تا اعلام پایان جنگ ادامه می داد؛ چرا که غرب نیازمند آرامشی است که در پی آن کمی از التهاب بازار انرژی کاسته شود. التهابی که در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین بر بازار انرژی تحمیل شده بود.

آیا می‌توان گفت آتش بس نمادین وصرفاً فرصتی برای یکپارچه سازی صف نیروهای مقابل انصارالله بود؟

قضیه آتش بس این بود که انصارالله و دولت نجات ملی ابتدا امارات را زدند و امارات عقب نشست و سپس عربستان را به‌صورت ممتد و روزانه مورد هدف قرار دادند. که عربستان آتش بس را قبول کرد. مسلماً عربستان در این چند وقت تجمیع نیرو کرده است . البته انصارالله با انجام چند رژه نشان داد قوای خود را چندین برابر کرده است.

آیا عربستان همچنان تمایل به تداوم آتش‌بس دارد؟

عربستان ملتمسانه به آتش بس فکر می‌کند. اما از آنجا که زیاده‌خواه است نمی‌خواهد تفاهم‌نامه به‌صورت کامل اجرا شود. از جمله در بحث اسرا و بیماران زیر بار نمی رود و تبادل را فقط برای سه سرباز انجام داده است.

اینکه مطرح شد شهرهای همجوار عربستان به سمت نیروهای عربستانی گرایش پیدا کردند و به این خاطر عربستان به تداوم آتش‌بس احتیاجی ندارد، صحیح است؟

خیر! این صحیح نیست. مردم جنوب تحت فشار مواد غذایی‌اند و کاهش ارزش پول یمن جنوبی به خاطر بی تدبیری مسئولان این منطقه اتفاق افتاده است. در حال حاضر امنیت داخلی صنعا و ۱۴ استانی که دست دولت نجات ملی است تأمین است در صورتی که در عدن و شبوه لشکرکشی را شاهد هستیم. مردم این مناطق احساس امنیت ندارند و تقاضا کرده اند انصارالله وارد استان‌های جنوبی شود. بسیاری از تجار جنوبی به سمت دولت نجات ملی آمده‌اند. با اینکه انصارالله هشت سال است در محاصره است، زندگی عادی در مناطق تحت کنترل آن‌ها جریان دارد.

آیا آمریکا و غرب با پایان زمان آتش‎بس تلاشی برای میانجیگری خواهند کرد؟

شکی نیست دولت‌های غربی به این آتش بس نیاز دارند تا بازار انرژی به هم نریزد. هرچند انصارالله نشان داده است اهل صلح و گفت‌وگو است، اما اکنون می‌بیند خط قرمزهایش زیر پا گذاشته می‌شود. چند بار به سازمان ملل مهلت داد اما این سازمان توانایی اجرا را نداشت. مگر این‌که آن‌ها به‌صورت موقت اجرا کنند که ممکن است توافق کوتاه مدت را به‌دنبال بیاورد ولی قطعاً این توافق شکننده است.

آیا انصارالله به آرامکو حمله می‌کند؟

وقتی دولت سعودی تصور می‌کند در صورت بازگشایی فرودگاه‌های کشورهای دیگر از مواضع خودعقب نشینی کرده است و عملاً حصار شکسته می‎شود؛ بنابراین اگر فرصت تنفس به انصارالله بدهد به میزان زیادی به توان انصارالله افزوده خواهد شد. از تهدیدی که یحیی سریع کرد برمی‌آید این اتفاق بیفتد. اما درعین حال گفته است ابتدا باید توافق قبلی انجام شود تا این توافق جدید انجام شود.

سناریوهای پیش روی انصارالله چیست؟

دو سناریو مطرح است؛ یا عربستان مفاد توافق‌نامه را قبول و اجرا می‌کند تا انصارالله به پای میز مذاکره برگردد و یا قبول نمی‌کند و شروع درگیری خیلی شدید را خواهیم داشت. البته انصارالله شگفتی‌های زیادی مانند موشک زمین به دریا را برای تهدید ناوها رقم زده است.

خبرنگار: زینب اصغریان

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.