۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 820590

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و همزمان با هفته وحدت، نشست «مسئله تقریب در اندیشه و عمل امام موسی صدر» برگزار شد.

امام موسی صدر معمار بزرگ تقریب مذاهب بود

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از سازمان فرهنگی آستان قدس رضوی، فوزیه غفاری، از محققان و پژوهشگران علوم اسلامی اهل سنت از استان کردستان در این نشست که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت نبی مکرم اسلام(ص) به مضمون آیه ۸۳ سوره بقره اشاره کرد و گفت: در این آیه پس از نهی از شرک و سفارش به نیکی به پدر و مادر و کمک به فقرا به حسن معاشرت که همان تعامل سازنده و پیوند آفرین بین افراد جامعه است تاکید شده است و این نشان از توجه آیات قرآن و آموزه‌های روایی ما به حسن معاشرت و تعامل بین افراد است.

امام موسی صدر معمار بزرگ تقریب مذاهب

این پژوهشگر با بیان اینکه امام موسی صدر معمار بزرگ تقریب مذاهب است، تصریح کرد: وی یکی از شخصیت‌های مبارز و انقلابی بودند که تمام دوران زندگی خود را صرف کمک به شیعیان مستضعف در لبنان کرد و در این راستا به اعتلای تعالیم شیعه در این سرزمین همت گماشت.

وی افزود: امام موسی صدر با تاکید بر مبنای صحیح تقریب، زمینه‌ساز ارتقا و گسترش فضای همدلی میان پیروان مذاهب اسلامی شدند و در واقع ایشان را می‌توان ازجمله کسانی دانست که سنت‌های پیامبر اسلام(ص) را زنده نگه داشته است.

غفاری تصریح کرد: امام موسی صدر معتقد است که ابتدا باید مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم را حل کرد. زیرا سرمایه‌های انسانی زمانی ارزش دارند که در خدمت رفاه و آسایش انسان باشد. صدر همچنین بر این باور بود که حکمرانی و رشد پایدار و مدیریت صحیح یک جامعه جز با مشارکت آحاد مردم محقق نمی‌شود و تمام انسان‌ها باید از حقوق برابری برخوردار باشند.

امام موسی صدر گمشده زمان ما

دکتر مرضیه عبدلی، محقق و پژوهشگر علوم اسلامی نیز در این نشست به مبانی، مولفه‌ها و عملکرد امام موسی صدر اشاره کرد و وی را گمشده زمانه کنونی دانست. وی با بیان اینکه تقریب مذاهب یک ضرورت اجتماعی، تاریخی و منطقه‌ای است، گفت: با توجه به این ضرورت ایجاب می‌کند ما به بحث وحدت بیش از پیش بپردازیم.عبدلی تصریح کرد: امام موسی صدر، در سال ۱۳۰۷ هجری شمسی در شهر مقدس قم به‌دنیا آمد. وی پس از اتمام مقدمات علوم حوزوی، در خرداد سال ۱۳۲۲ به حوزه علمیه قم رفت و در کنار تحصیلات حوزوی، به عنوان اولین دانشجوی روحانی در رشته «حقوق در اقتصاد» به دانشگاه تهران وارد شد. او در اواخر سال ۱۳۳۸ سرزمین مادری خود ایران را به سوی لبنان ترک کرد و در واقع اصلاح امور فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه شیعیان لبنان از یک‌سو و استفاده از ظرفیت‌های منحصر به فرد لبنان برای نمایاندن چهره عقلایی و عدالت محوری و انسن دوستی مکتب اهل‌بیت(ع) به جهانیان از سوی دیگر، اهداف اصلی این هجرت را تشکیل می‌داد.

امام صدر در مقام یک مصلح اجتماعی

این محقق و پژوهشگر اظهار کرد: وی در کشور لبنان با فقر شدید و مصیبت شیعیان مواجه شد و از همین رو در تمامی جوانب شروع به اقدامات مهم کرد و اولین حرکت او در حوزه اقتصاد بود. در واقع او عالمی نبود که در گوشه ای بنشیند و صرفا به تحقیق اکتفا کند، بلکه یک مصلح اجتماعی بود.وی ادامه داد: امام موسی صدراهل تعامل، تسامح، مدارا و تشریک مساعی و از همه مهم تر اهل خلق هدف مشترک بود. عبدلی با طرح این سوال که چرا امام موسی صدر نگاه تقریبی دارد؟ گفت: از نگاه امام موسی صدر تقریب به معنای نزدیک کردن است نه یکی کردن و هر چه تعاملات در یک جامعه بیشتر شود آن جامعه رشد و ترقی بیشتری خواهد داشت.

وی همچنین در ادامه به روش‌های امام موسی صدردر فعالیت‌های تقریبی وی اشاره کرد و افزود: تعامل گسترده و بی‌نظیر با سطوح مختلف اجتماع، ارسال نامه به رهبران جهان، تعاملات نزدیک با رهبران مذهبی و سران کشورهای سنی مذهب، روش گفت وگو از جمله روش‌های ایشان در تحقق تقریب مذاهب بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.