۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۰۴:۴۰
کد خبر: 820924

باوجود برکناری جانسون به‌دلیل مشکلات سیاسی و اقتصادی و روی کار آمدن خانم تراس، هنوز نرخ تورم انگلیس بالاترین نرخ در ۴۰سال اخیر است. مشکلات اقتصادی ادامه دارد و ارزش پوند به صورت بی‌سابقه‌ای تضعیف شده و مقبولیت خانم تراس را زیرسؤال برده است.

قدرت «تراس» به مویی بند است

به گزارش قدس آنلاین، سه هفته پس از روی کار آمدن، وزیر دارایی انگلیس - کوازی کوارتنگ - در حالی که در نشست وزیران دارایی کشورهای عضو صندوق بین‌المللی پول در نیویورک به سر می‌برد توسط خانم تراس برکنار شد و وزیر خزانه‌داری جدید که پس از نخست‌وزیر مهم‌ترین جایگاه را دارد پس از ۳۸ روز روی کار آمد.
هفته پیش بود که لیز تراس، نخست‌وزیر انگلیس «کوارتنگ» را به مشورت نکردن با کابینه درباره برنامه اقتصادی‌اش متهم کرد. کوارتنگ اعلام کرده بود قصد دارد برای اجرای کاهش مالیات ۴۵ میلیارد پوندی اقدام کند. البته این برنامه با افزایش انتظارات برای استقراض خارجی و افت شدید پوند همراه بوده است. هرچند وی از طرح خود عقب‌نشینی کرد اما نتوانست جایگاه خود را در مقام وزارت حفظ کند و منجر به حذف وی از وزارت خزانه‌داری شد.
کوازی کوارتنگ -کوتاه‌ترین وزیر دارایی در بریتانیا از سال ۱۹۷۰- در ماه سپتامبر برنامه اقتصادی کاهش مالیات را که در ۵۰سال گذشته بی‌سابقه بود ارائه داد و طی آن ۴۵درصد از مالیات میلیاردرها را حذف کرد.
خانم تراس که بارها از کاهش مالیات‌ها سخن گفته بود تا اقتصاد رونق بگیرد نتوانست به افکار عمومی این کشور پاسخ دهد. بی‌بی‌سی در تحلیل خود اذعان کرد: سؤال این است اگر درآمد مالیاتی کم شود، دولت چگونه می‌تواند هزینه خدمات عمومی، از پلیس و ارتش گرفته تا آموزش و بهداشت را تأمین کند؟ پاسخ خانم نخست‌وزیر و تیم جدیدش در کوتاه‌مدت افزایش استقراض و در میان‌مدت و بلندمدت کوچک‌کردن دولت و افزایش درآمدها از طریق افزایش تولید ناخالص داخلی است. ولی این برنامه‌، با چالش‌هایی جدی روبه‌رو است.
بلومبرگ در آماری اعلام کرد: میزان محبوبیت لیز تراس با کاهش ۱۰درصدی به زیر ۴۷درصد رسید. گاردین در گزارشی عنوان کرد: رهبری تراس پس از برکناری وزیر دارایی و عقب‌نشینی از برنامه دولت به مویی بند است و از نگاه عموم، کار تراس تمام شده است.
جالب آنجاست خانم تراس برای نرخ مالیات بر درآمد شرکت‌های تجاری طرحی ریخته بود که رقیب انتخاباتی‌اش ریشی سوناک مطرح کرده بود. تراس پیش از این گفته بود افزایش نرخ مالیات از ۱۹ به ۲۵درصد، افرادی را که خواهان سرمایه‌گذاری در انگلیس هستند منصرف می‌کند و یکی از دلایل موفقیت او در تصاحب کرسی نخست‌وزیری همین مسئله بود اما با عزل آقای کوارتنگ معلوم شد به سیاست ادعایی خود پشت کرده تا بتواند کسری بودجه را جبران کند.
جایگزین کوارتنگ، جرمی هانت است که سمت‌هایی مانند وزیر امور خارجه، وزیر بهداشت و وزیر فرهنگ را در کارنامه خود دارد و این بار به سمت وزیر دارایی منصوب شده است.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.