پیامدهای بحران اوکراین هر روز بیش از پیش نمایان می‌شود. اکنون تحت تأثیر همین مسئله، سرتاسر اروپا از جمله فرانسه، ایتالیا، انگلیس، آلمان، بلژیک، لهستان و مولداوی، صحنه اعتراضات مردمی به مشکلات اقتصادی شده که متأثر از جنگ است.

سه شنبه سیاه فرانسه

آن‌ها با برگزاری تجمعات، نارضایتی خود را از همراهی بی‌چون و چرای سیاسیون اتحادیه با تصمیمات واشنگتن اعلام می‌کنند. هرچند هنوز فصل سرما آغاز و بحران سوخت به بقیه مشکلات مردم اروپا اضافه نشده اما نگرانی از اوضاع کنونی به‌شدت در حال افزایش است. در این میان، فرانسه وضع متفاوت‌تری دارد. روز یکشنبه بود که هزاران نفر در پاریس، علیه گرانی و بی‌عملی دولت درزمینه تغییرات آب و هوایی تظاهرات کردند. پلیس شمار تظاهرات‌کنندگان را ۳۰هزار نفر عنوان کرده ولی برگزارکنندگان این تعداد را ۱۴۰هزار نفر برآورد می‌کنند. خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز نوشت: این راهپیمایی که برای افزایش دستمزدها و سایر مطالبات توسط مخالفان چپ‌گرا سازماندهی شده بود فشاری را بر «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه ایجاد کرد.
این اعتراضات بیشتر رنگ و بوی اقتصادی دارد و گرانی و افزایش قیمت‌ها مردم را بیشتر از گذشته به عرصه میدانی کشانده است. روز گذشته نیز مردم فرانسه در فراخوانی از پیش تعیین شده در پاریس راهپیمایی کردند. به گزارش رویترز، اتحادیه‌های کارگری فرانسه دست به اعتصاب سراسری زده و خواستار دریافت حقوق‌ بیشتر در بحبوحه تورم فزاینده شدند. گفته می‌شود شرایط کنونی، امانوئل مکرون را با یکی از سخت‌ترین چالش‌های دوران ریاست‌جمهوری‌اش روبه‌رو کرده است. همزمان به مدت چهار هفته اعتصابات در شرکت نفت فرانسه ادامه دارد که بی‌شک بر اوضاع اقتصادی و روند عادی زندگی مردم اثرگذار بوده و موجب تشکیل صف‌های طولانی در پمپ‌ بنزین‌ها شده است. در همین حال، رسانه‌ها از لغو حرکت برخی از قطارهای بین لندن و پاریس خبر داده‌اند اما مهم‌تر از آن، با افزایش تنش‌ها در دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا، اعتصابات در بخش انرژی به بخش‌های دیگر از جمله شرکت برق فرانسه رسیده که این مسئله نیز مشکلات این کشور را دوچندان کرده است. شدت اعتراضات تا جایی بود که یورونیوز عنوان «سه شنبه سیاه» را به آن داد . بیش از ۱۰۵ مدرسه به کارگران اعتصابی ملحق شدند. از طرفی دامنه این اعتراضات به کشورهای دیگر نیز کشیده شده است. بسیاری از تحلیلگران اعمال هشت بسته تحریمی و محدود کردن دادوستد با روسیه را علت بحران کنونی دانسته‌اند که با گرانی همراه شده و مردم را به خیابان‌ها کشانده است.
اما به نظر می‌رسد نگرانی اصلی مردم اروپا همچنان از افزایش قیمت سوخت است که بی‌تردید تا زمستان نیز رشد صعودی خواهد داشت. مکرون در تلاش برای کاهش بحران انرژی به تزریق آن از طریق الجزایر برآمده و او و حتی خانم الیزابت بورن (نخست‌وزیر فرانسه) به همین دلیل دست نیاز به سوی مستعمره پیشین خود دراز کرده‌اند.

خبرنگار: زینب اصغریان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.