وزارت کار در حالی به مدت چهار ماه فعالیت‌ها و برنامه‌های خود را بدون وزیر ادامه داد که در نهایت روز گذشته سیدصولت مرتضوی؛ وزیر منتخب کار، تعاون و رفاه اجتماعی توانست از مجلس رأی اعتماد بگیرد.

اولویت‌های وزارت کار در حوزه اشتغال در دوران سکان‌داری وزیر جدید چیست؟

با توجه به دورقمی بودن نرخ بیکاری و وعده دولت مبنی بر رفع مشکل اشتغال با ایجاد سالیانه یک میلیون شغل، رونق تولید و افزایش نرخ اشتغال یکی از اولویت‌های وزارت کار در دوران کاری جدید خواهد بود. در همین راستا، وزیر کار با بیان اهداف کاری خود در این وزارتخانه گفت: باید به گسترش و نوآوری شبکه‌های کسب و کار توجه کنیم، استفاده از سرمایه‌های خرد و هدایت و آموزش از جمله این موارد است. ارتقای دانش فنی مشاغل راهبردی در دستور کار خواهد بود که در این راستا باید سازمان فنی و حرفه‌ای ارتقای کمی و کیفی پیدا کند و گسترش و پایداری خدمات رفاهی نیز از دیگر برنامه‌هاست.

برای ایجاد شغل باید تولید اشتغال‌آفرین طراحی شود
چندی پیش طه رمضانی، کارشناس حوزه اشتغال در مصاحبه با قدس ضمن تأکید بر پیگیری زیست‌بوم اشتغال توسط وزارت کار، تصریح کرد: زیست‌بوم ملی اشتغال در واقع دو بُعد تولید و اشتغال را توأمان در نظر می‌گیرد و بدین ترتیب نمی‌توان بدون توجه به تولید به امر اشتغال پرداخت. این دو بعد هر کدام دارای ارتباط متقابلی با یکدیگرند، یعنی برای ایجاد شغل باید تولید اشتغال‌آفرین طراحی شود و هر تولیدی را نمی‌توان اشتغال‌آفرین دانست. شغل‌ها یا تولیداتی را می‌توان نام برد که حجم زیادی سرمایه می‌برند اما اشتغال چندانی ایجاد نمی‌کنند. از طرفی اشتغال هم باید از طریق آموزش، مشاوره، شناسایی صحیح و افزایش بهره‌وری نیروی کار به تولید کمک کند. بنابراین در طرح زیست‌بوم ملی اشتغال، بحث بر این است که اگر بخواهیم تولید و اشتغال را همزمان جلو ببریم هر کدام از این‌ها دارای ابعاد و متعلقاتی هستند.
از سوی دیگر، حمایت از مشاغل خانگی و کسب و کارهای اینترنتی و استفاده از دانش نوین یکی دیگر از اولویت‌هایی است که از سوی صاحبنظران مطرح می‌شود و می‌تواند در افزایش نرخ اشتغال و بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های موجود کشور کارساز باشد.
آزیتا همتیان، رئیس دبیرخانه مشاغل خانگی در این باره می‌گوید: مشاغل خانگی از بازار تولید و اشتغال کشور سهم ۳درصدی دارد که با تغییر رویکرد تک‌بعدی به مشاغل خانگی می‌توان این سهم را افزایش داد. یکی از مشکلات حوزه مشاغل خانگی در گذشته تعدد متولیان و فقدان یک شبکه منسجم و نظام‌مند از همه دستگاه‌های متولی در این حوزه بوده است. حمایت از مشاغل خانگی نیازمند شبکه‌سازی و هم‌افزایی همه دستگاه‌هاست.

وزیر برنامه‌های اشتغال را روزآمد کند
در همین زمینه حمید حاج‌اسماعیلی، کارشناس حوزه کار در گفت‌وگو با قدس اظهار کرد: وزارت کار جزو وزارتخانه‌های مهم کشور است و همواره جزو وزارتخانه‌هایی بوده که بالاترین بودجه را داشته و در عین حال مسئولیت‌های گسترده‌ای به لحاظ وظایف ذاتی دارد. همچنین این وزارتخانه مسئولیت‌های متعددی در راستای ایجاد اشتغال و فراهم‌سازی بسترهای کسب و کار دارد و بایستی با نهادها و سازمان‌های مرتبط با این امر هماهنگی‌های لازم را داشته باشد. اعمال و اقدام‌های وزارت کار به نوعی نمای کاری دولت محسوب می‌شود و اگر این وزارتخانه بتواند به مطالبات درباره اشتغال جوانان و رونق فعالیت‌های تولیدی پاسخ دهد، قطعاً شرایط دولت برای اداره امور کشور مثبت خواهد بود.
حاج‌اسماعیلی گفت: این شرایط در حالی است که متأسفانه وزارت کار چندین ماه است بدون وزیر اداره می‌شود و یکی از انتقادها به دولت این است که نبایستی وزارتخانه مهم و حساسی مانند وزارت کار، این همه مدت بدون حضور وزیر می‌ماند. وقتی وضعیت اشتغال و کسب و کارها پررونق باشد و دسترسی به کار تهسیل شود، جوانان به عنوان سرمایه اصلی اقتصاد می‌توانند به فعالیت بپردازند و بخشی از مطالبه‌ها و انتقادها نسبت به عملکرد اقتصادی دولت مرتفع شود. بنابراین ضرورت دارد وزیر جدید بتواند برنامه‌ای برای اشتغال جوانان داشته باشد و کسب و کارهای نوین و به‌روز را افزایش دهد.
این کارشناس اقتصادی گفت: با وجود اینکه دولت در روزهای اول هدف‌گذاری یک میلیون و ۷۵۰ هزار شغل را تا پایان سال انجام داد، اما عملاً برنامه‌ای برای تحقق آن نداشت و پس از مدتی هم شاهد کناره‌گیری وزیر قبلی بودیم. بنابراین همین مسائل موجب می‌شود تا وزارتخانه از برنامه‌ها و چشم‌اندازهای ترسیم شده خود در حوزه اشتغال عقب بماند. وزیر جدید بایستی برنامه‌های اشتغال را روزآمد ساخته و در همین راستا، اولویت‌ها و چارچوب‌هایی در نظر بگیرد.
حاج‌اسماعیلی بیان کرد: از سوی دیگر ضرورت دارد ثبات شرایط اقتصادی و سیاسی از سوی نهادهای متولی به خصوص وزارت کار پیگیری و فراهم شود تا بتوان به سمت کارهای فنی و تخصصی پیش رفت. وزارت کار باید بتواند برنامه مشخصی در راستای رونق و ادامه فعالیت کسب و کارهای اینترنتی و مجازی داشته باشد و از فناوری و دانش روز بهره ببرد. همچنین نیاز است برنامه‌ریزی بلندمدت و کوتاه‌مدت داشت تا هر هدفی را بسته به میزان هزینه و زمان مورد نیاز پیش برد و به آن دست یافت.

خبرنگار: افرازه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.