پیشرفت کشور و سربلندی آن در مجامع گوناگون، مدیون رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌های نخبگانی همچون شهید حسن آقاسی‌زاده است؛ کسی که خدمت در خط مقدم را به زندگی در کانادا ترجیح داد.

از کانادا تا خط مقدم؛ آشنایی با شهید مهندس حسن آقاسی زاده

به گزارش قدس آنلاین، شهید حسن آقاسی زاده شعرباف، در سال ۱۳۳۸ در مشهد به دنیا آمد و در دامان خانواده‌ای باایمان و معتقد پرورش یافت. در دوران تحصیل موفق شد کتاب‌های شهید مطهری و رساله امام خمینی (ره) را مطالعه کند و همین مطالعات زمینه ساز شکل‌گیری روحیه انقلابی و جهادی در او بود. او بارها در دوران دبیرستان، به خاطر توزیع نوارهای سخنرانی امام یا اعلامیه‌ها بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفت اما از مسیر حق پا پس نکشید.

فارغ‌التحصیلی او از دبیرستان مصادف شد با اوج روزهای مبارزه علیه رژیم طاغوت و خروش انقلابیون؛ از این رو مانده بود بین دوراهی ماندن یا رفتن. سرانجام پس از مشورت با دفتر نمایندگی امام (ره) در قم، برای ادامه تحصیل عازم کانادا شد.

پس از ورود امام به پاریس، شهید آقاسی‌زاده نیز به پاریس آمد تا در خدمت امام باشد. بدین ترتیب روزها مترجم خبرنگاران خارجی بود و شب‌ها نگهبانِ نوفل لوشاتو. امام (ره) بعد از اطلاع یافتن از عزیمت او، اکیدا بر ادامه تحصیل او توصیه کردند، از این رو شهید آقاسی زاده مجددا عازم کانادا شد.

او موفق شد مدرک کارشناسی خود را در رشته مهندسی سازه‌ها و کارشناسی ارشد را در رشته پل سازی، با معدل بسیار بالا و به عنوان رتبه اول دانشگاه تورنتو کسب کند. در دوران تحصیل نیز برای کمک به اعتلای انقلاب و روشنگری، دست از تلاش نکشید و به عنوان سرپرست دانشجویان پیرو خط امام در کانادا، فعالیت‌های زیادی داشت.

در سال‌های آغازین جنگ تحمیلی، با وجود موقعیت بسیار خوبی که در کانادا، درانتظار این جوان نخبه ایرانی بود، کانادا را ترک و به ایران بازگشت. حالا نوبت آن رسیده بود که به هدف و آرزوی قلبی‌اش برسد، یعنی به کارگیری آنچه آموخته بود در راه خدمت به انقلاب و وطن.

پس از شروع فعالیت در جهاد سازندگی و به قصد خدمت در جبهه، به سپاه پاسداران پیوست و در بخش مهندسی رزمی آغاز به فعالیت کرد. تلاش‌های مستمر و استعداد بی‌نظیر این جوان نخبه موجب شد تا چندی بعد به عنوان معاونت فنی مهندسی قرارگاه خاتم‌الانبیا به خدمت ادامه دهد.

در مدت زمانی که شهید آقاسی زاده در جبهه‌ها خدمت می‌کرد، در بسیاری از عملیات‌ها من جمله عملیات محرم، رمضان، خیبر، بدر، والفجر ۱ تا ۹، کربلای ۱ تا ۱۰ و.. نقش عمده‌ای ایفا کرد. او همچنین مامور تاسیس قرارگاه‌های صراط مستقیم و خاتم الانبیاء نیز بود و به گواه یکی از فرماندهان، حدود ۲۴۰۰ پروژه را مهندسی و اجرا نمود.

این رشادت‌ها و حضور مستمر در جبهه، موجب شد تا این مهندس غیور خط مقدم، ۵ بار مجروح شود. آخرین بار نیز از ناحیه کمر دچار جراحتی سنگین شد، به طوری که پزشک معالج توصیه کرده بود تا برای معالجه به خارج از کشور برود. اما عشق به وطن و مسئولیتی که شهید روی دوش خود احساس می‌کرد، او را دوباره به جبهه‌ها کشاند.

همسر شهید در توصیف شخصیت بی‌مثال او از سادگی‌اش می‌گوید: اگر کسی او را می‌دید گمان نمی‌کرد که با این شکل و شمایل ساده، یک مهندس نخبه و عالی رتبه باشد. شهید از تجملات دور بود و علی‌رغم اوضاع مالی مطلوب، عروسی ساده‌ای گرفت تا مابقی هزینه‌اش را صرف امور خیریه کند. اخلاق خوش او زبانزد همه بود؛ حتی زیر فشار کار سنگین جبهه‌ نیز هیچ‌کس به خاطر نمی‌آورد که او یک بار عصبانی شده باشد یا تندی کند.

اما دسترنج مسافران مسیر عشق، کمتر از وصال معشوق نیست... سرانجام در بیست و هشتم مهر سال ۱۳۶۶، زمانی که در محور عملیاتی عازم منطقه بود، بر اثر شلیک توپ و انفجارهای پی در پی به شهادت رسید. پیکر شهید نیز همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) وارد مشهد شد و در جوار امام آرام گرفت.

پیشرفت کنونی کشور مدیون سربازان نخبه و شجاع وطن است، نخبگانی همچون شهید حسن آقاسی زاده، شهید چمران، شهید باقری، دکتر کاظمی آشتیانی و... که عمر و علم خود را در راه خدمت به وطن و انقلاب خرج کردند و از موقعیت‌های بسیاری دست کشیدند. تاکید مقام معظم رهبری نیز در سخنرانی اخیر خود بر نقش نخبگان در حفظ آبروی کشور، گواه این مدعاست.

خبرنگار:محدثه مودی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.