چند روز قبل روزنامه دیلی استار با اشاره به فشارها بر لیز تراس برای استعفا تیتر زد ما یک کاهو خریدیم، ببینیم این کاهو زودتر خراب می‌شود یا لیز تراس از قدرت کنار می‌رود که خوب کاهو پیروز شد!

مضحکه‌ی بریتانیا/ مستاجر بعدی خانه‌ی شماره ۱۰ داونینگ استریت کیست و چقدر دوام می‌آورد؟

به گزارش قدس آنلاین، سال ۲۰۱۶ همه‌پرسی برگزیت یا خروج انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا برگزار شد و با نتیجه‌ی بسیار نزدیک، در نهایت انگلیس از اتحادیه‌ی اروپا خارج شد اما به نظر می‌رسد برگزیت برای انگلیسی‌ها آمد نداشت!

از آن زمان تاکنون این کشور چهار نخست‌وزیر به خود دیده است و هر بار هم این نخست وزیران به دلیل بحران‌های فزاینده مجبور به استعفا شدند. پس از دیوید کمرون، ترزا می و بوریس جانسون، چهره جنجالی سال‌های اخیر انگلیس هم مجبور به استعفا شد و حالا لیز تراس تنها پس از چهل و پنج روز نخست وزیری از قدرت کناره گرفت.

در حالی که چند سالی‌ست انگلیس با بحران‌های سیاسی و اقتصادی متعدد دست و پنجه نرم می‌کنند، یک نکته درباره‌ی وضعیت این کشور که خود را قدیمی‌ترین دموکراسی دنیا می‌داند جالب توجه است: با توجه به آنکه نخست‌وزیر درخواست انتخابات زودهنگام نکرده و تنها خودش از سمت رهبری حزب محافظه‌کار و نخست وزیری استعفا داده کار انتخاب جانشین وی تنها برعهده‌ی حدود صد و هشتاد هزار نفر از اعضای حزب محافظه‌کار است! اتفاقی که درباره انتخاب لیز تراس هم رخ داد.

لیز تراس رفت ولی میراث او باقیست

در حالی که بر اساس نظرسنجی‌های عمومی از همان ابتدا اقبالی به لیز تراس نبود این صد و هشتاد هزار عضو حزب محافظه کار او را به عنوان نخست‌وزیر مردم انگلیس انتخاب کردند. حالا هم برای جایگزین تراس دوباره همین روند قرار است تکرار شود. لیز تراس در دوران نخست‌وزیری خود فرازونشیب‌های زیادی را تجربه کرد.

در همان روزهای ابتدایی ملکه این کشور در نود و شش سالگی فوت کرد. نکته‌ی جالب اینکه تراس در دوران جوانی از مخالفان سرسخت خاندان سلطنتی بود و حتی در سخنرانی‌هایی گفته بود که این نظام سلطنتی باید برچیده شود.

پس از آن هم که جنگ میان روسیه و اوکراین شدت گرفت و با توجه به بحران انرژی ناشی از تحریم روسیه، سطح حمایت مردمی از تجهیز نظامی و مالی اوکراین به ذست دولت‌های اروپایی کاهش پیدا کرده بود و دولت انگلیس هم همچون سایر دولت‌های غربی برای اقناع مردم جهت ادامه حمایت‌ها از اوکراین دچار مشکل شده بود.

از طرف دیگر نرخ تورم ده درصدی در این کشور و افزایش بی‌سابقه قبوض انرژی سبب نارضایتی شدید شهروندان شده بود. با توجه به این مشکلات بعید به نظر می‌رسد که هرکسی نخست وزیر جدید این کشور شود، کار ساده‌ای در پیش داشته باشد.

مضحکه‌ی بریتانیا؛ اعتبار کاهو بیشتر از نخست‌وزیر است!

لیز تراس نخست‌وزیر انگلیس پس از تنها ۴۵ روز مجبور به استعفا شد. این کوتاه‌ترین دوره نخست وزیری در تاریخ این کشور است. چند روز قبل روزنامه دیلی استار با اشاره به فشارها بر لیز تراس برای استعفا تیتر زد ما یک کاهو خریدیم، ببینیم این کاهو زودتر خراب می‌شود یا لیز تراس از قدرت کنار می‌رود که خوب کاهو پیروز شد!

مضحکه‌ی بریتانیا/ مستاجر بعدی خانه‌ی شماره ۱۰ داونینگ استریت کیست و چقدر دوام می‌آورد؟

لیز تراس از همان ابتدا یعنی از زمانی که وزیر امور تجارت بین‌الملل انگلیس و بعد هم وزیر امور خارجه این کشور بود تلاش داشت تا از نظر ظاهری و رفتاری شبیه به مارگارت تاچر بانوی آهنین انگلیس باشد اما در دوران نخست‌وزیری نتوانست به اندازه او بر سر قدرت بماند.

البته از همان ابتدا هم دوران نخست‌وزیری او با بحران آغاز شده بود. در همان روزهای اول که او از طرح اقتصادی خودش برای برون رفت انگلیس از بحران مالی رونمایی کرد مخالفت‌ها شروع شد. طرح او کاهش مالیات‌ برای اقشار پردرآمد انگلیس و بودجه‌ای بسیار کوچک بود.

وی امیدوار بود که این طرح سبب رونق اقتصادی شود اما نتیجه سقوط تاریخی ارزش پوند و دو رقمی شدن نرخ تورم در این کشور بود. حالا انگلیس به چنان بحران اقتصادی دچار شده که در چهل سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

از دیگر مشکلاتی که او از همان روزهای نخست با آن مواجه بود بحث بحران انرژی در این کشور بود که با نزدیک شدن فصل سرما و تحریم‌های سنگینی که علیه روسیه وجود داشت بسیاری نگران بودند انگلیس در این زمستان سخت انرژی خود را چگونه تامین خواهد کرد.

در هفته‌های اخیر هم تظاهرات‌ها و اعتصابهای زیادی در این کشور علیه وضعیت اقتصادی برگزار شده است. حالا باید دید نخست وزیر بعدی انگلیس چگونه می‌خواهد با بحران‌های فزاینده‌ی این کشور که پس از برگزیت و خروج این کشور از اروپا تشدید هم شده، دست و پنجه نرم کند؛ نخست وزیری که احتمالا از بین دو گزینه‌ی بورس جانسون و ریشی سوناک انتخاب خواهد شد.

دکتر الهام عابدینی، پژوهشگر مطالعات بریتانیا

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.