مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۳۴۶ مورد عمل اهدای عضو طی سال جاری خبر داد و گفت: طی یکی دو سال اخیر سکته‌های مغزی بیشترین موارد مرگ مغزی را به خود اختصاص داده است، پژوهشی انجام شد که اثبات کرد بیماران دچار سکته مغزی طی چند ماه گذشته حداقل یک بار سابقه ابتلا به کووید- ۱۹ داشته‌اند.

زندگی دوباره ۳۴۶ بیمار نیازمند عضو در مشهد/ ارتباط بین مرگ مغزی و سابقه کرونا چیست؟

دکتر ابراهیم خالقی در گفت‌وگو با قدس آنلاین خراسان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا امروز چهارم آبان ماه ۱۴۰۱، تعداد ۸۲ نفر بیمار مرگ مغزی تحت عمل جراحی اهدای عضو قرار گرفته‌اند و به ۳۴۶ نفراز این طریق عضو یا بافت مورد نیاز اهدا شده است.

کدام اعضا قابل اهدا هستند؟

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعضای قابل اهدا از بیماران مرگ مغزی را شامل کلیه، کبد، ریه، قلب، پانکراس یا لوزالمعده و روده ذکر کرد و گفت: علاوه بر این یک سری نسوج مانند پوست، قرنیه، دریچه های قلب، استخوان و غضروف، تاندون هم پیوند می‌شود که اهداکننده می‌تواند هم بیمار مرگ مغزی و هم مرگ قلبی یا همان فوتی باشد.

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: اگر فردی فوت شود دربازه زمانی ۲۴ تا ۴۸ ساعت بافت‌های بدن او قابل اهداست چراکه بافت‌ها بر خلاف اعضا در مقابل عدم خون‌رسانی مقاوم هستند و فورا فاسد نمی‌شوند.

پیوند روده در مشهد انجام نمی‌شود

خالقی با بیان اینکه تمامی عمل‌های پیوند که در دنیا انجام می‌شود در مشهد هم قابل انجام است، گفت: تنها و تنها عمل پیوند روده در مشهد انجام نمی‌شود که علت هم کم بودن تعداد درخواست‌ها است، کلیه افرادی که نیاز به پیوند روده داشته باشند از سراسر ایران به شیراز می‌روند و تحت عمل قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: بیشترین عمل پیوند که در مشهد انجام می‌شود پیوند کلیه است چرا که هر اهدا کننده مرگ مغزی دو کلیه برای اهدا دارد و از طرفی بیمارانی که مشکل کلیه دارند تا زمانی که کلیه مناسب برای اهدا پیدا شود با دیالیز می‌توانند مدت بیشتری زنده بمانند اما در مقابل افرادی که به اعضایی مانند کبد، قلب و ریه در عرض یک تا دوماه اگر عضو پیوندی برایشان پیدا نشود، فوت می‌شوند.

ارتباط بین مرگ مغزی و سابقه کرونا چیست؟

مسئول واحد فراهم‌آوری اعضای پیوندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بیشترین موارد مرگ مغزی مربوط به سن ۲۰ تا ۵۰ سال است، افزود: پیش از این بیشترین علت مرگ‌های مغزی مربوط به تصادف یا سقوط بود اما متاسفانه طی یکی دو سال اخیرسکته‌های مغزی بیشترین موارد مرگ مغزی را به خود اختصاص داده است.

دکتر خالقی در پاسخ به این سوال که آیا ارتباطی بین ابتلا به کرونا و سکته مغزی وجود دارد، تصریح کرد: پژوهشی در همین خصوص انجام دادیم که اثبات شد بیماران دچار سکته مغزی طی چند ماه گذشته حداقل یک بار سابقه ابتلا به کووید- ۱۹ داشته‌اند.

گفت‌وگو از معصومه مومنیان

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.