استاندار زنجان با تاکید بر اینکه موضوع آب یکی از مهمترین مباحث اولویت دار است گفت: با اقدامات هوشمندانه و کنترل مصرف آب در بخش کشاورزی به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب، آورده آب با مصرف آن برابری خواهد کرد.

آب مهمترین مسئله استان زنجان است/لزوم تمرکز بر زنجیره های ارزش در تولید

به گزارش قدس آنلاین محسن افشارچی در جلسه کارگروه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری استان زنجان، مصرف آب‌ زیرزمینی استان را بر اساس آمار، یک میلیارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: ۳۰۰ میلیون مترمکعب آن نیز اضافه برداشت برآورد شده است که ۱۰ برابر آب سد تهم تخمین زده می شود.

استاندار زنجان با تاکید بر اینکه آب، زنجیره تولید، اقتصاد دیجیتال و تصویر کلان معدن، از مباحث مهم در بخش کلان استان است، گفت: این مسائل باید به عنوان اولویت در پژوهش ها، مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه دردهای بزرگ و کلانی را در این استان احساس می‌کنم، تصریح کرد: اگر دستگاه های اجرایی همت کنند رخدادهای مثبتی را در استان شاهد خواهیم بود.

افشارچی همچنین گذر از کشاورزی سنتی به مدرن را اولویت دیگر استان ، اعلام کرد و اظهارداشت: در همین راستا، در شهرستان هیدج، یک سرمایه گذار، گلخانه ۳۸ هکتاری مدرن را در دست اقدام دارد که میزان آورده و مصرف آب آن قابل توجه است.

معدن آورده‌ای است که باید تبدیل به سرمایه شود

وی در ادامه به موضوع معدن و داشته های استان در این حوزه هم اشاره کرد و گفت: معدن آورده و داشته ای است که باید تبدیل به سرمایه شود.

این مسئوول با اظهار به اینکه استان زنجان از لحاظ معدنی بسیار غنی است، افزود: بنابر برخی اظهارات، معادن مس زنجان بسیار بیشتر از استان کرمان ‌است.

وی ارائه تصویر کلان از توسعه معدنی استان را مهم خواند و گفت: البته در کنار توسعه معادن، باید مسائل زیست‌محیطی و قوانین معدن هم مد نظر باشد که بسیار حائز اهمیت است.

افشارچی تاکید کرد: باید شکل های مختلف زنجیره‌های ارزش در حوزه تولید استان را شناسایی و مدیریت برنامه‌ریزی روی آن متمرکز شود.

استاندار زنجان با اشاره به اهمیت ایجاد زنجیره تولید تأکید کرد: باید در استان مسائلی را پیگیری کنیم که بتوانیم برای آنها زنجیره تولید ایجاد کنیم تا زنجیره ارزش آن قابل توسعه باشد.

وی همچنین با بیان ضرورت گسترش اقتصاد دیجیتال در استان گفت: همه این پروژه ها ۶ ماهه هستند و نباید بیش از آن زمان بگیرند.

مقام عالی دولت در استان اظهار داشت: ارائه تصویر کلان از برنامه های اقتصادی در حوزه های مختلف نه تنها توجه من، بلکه توجه هر شخص دیگری هم که در جایگاه مدیریت ارشد استان باشد، جلب کرده و از آن استقبال می‌کند.

افشارچی با اشاره به اینکه در زنجان مشکلی به نام هزینه حمل و نقل در حوزه اقتصاد را داریم، گفت: ایجاد زنجیره ارزش در مناطقی که هزینه حمل و نقل به صفر و یا حداقل برسد حائز اهمیت است.

استاندار زنجان از اهمیت ویژه ارائه تصویر حوزه معدن در حد کلان هم گفت و افزود: پرهیز از روش‌های قدیمی مانند فراخوان و ورود به مرحله اجرایی برای احصاء و ارائه راهکارهای عملی جدید، می‌تواند، در به ثمر رسیدن اقدامات، نقش بسیار موثری داشته باشد.

گفتنی است، در این جلسه تاکید شد که علاوه بر محورهای مد نظر استاندار زنجان، تکمیل زنجیره های تولید با ارزش صنعتی مزیت دار، الگوی توسعه بخشی خدمات، گسترش اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان را نیز می توان اضافه کرد تا به عنوان مصوبه کارگروه، فرایند دستور العمل را طی کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.