رفتارهای سیاسی و دوگانه آمریکا و کشورهای اروپایی درباره برجام و استفاده از ماشه تحریم به جای گفتگو ، آینده این توافق نامه را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

با اغتشاشات و تحریم‌های جدید، آینده برجام چه می‌شود؟!

به گزارش قدس آنلاین، وجود برخی نا آرامی ها در ایران سبب شد که امریکا و اروپا در موضوع مذاکرات برجام یک مسیر اشتباه را در پی بگیرند، سناریوی خیالی آنها بر این است که ایران در شرایط فعلی از نگاه قدرت خارج شده و می توان با اعمال تحریم و فشارهای اقتصادی، از آب گل آلود اغتشاشات، امتیازات بیشتری از این کشور گرفته و توافقی به مراتب ضعیف تر بدون هیچ گونه ضمانتی در پای میز مذاکرات بدست آورد. البته در مقابل ایران نیز نشان داده است که همچنان به مذاکرات ادامه داده و آن را ترک نخواهد کرد و البته هیچ موقع در جهت استیفای حقوق مسلم خود عقب نشینی نخواهد کرد. از این رو آینده توافق هسته ای در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و مشخص نیست توافقی که در صورت احیای آن به دلیل اتمام دوره نخست ریاست جمهوری جو بایدن، تنها دو سال ضمانت اجرایی خواهد داشت به چه سرنوشتی دچار خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نیز درباره آینده مذاکرات و برجام معتقد است که تکلیف آمریکا از همان ابتدا مشخص و معلوم بوده است، از این رو توصیه ما به اتحادیه اروپا این است که منافع خود را به آنها گره نزنند و با پرهیز از برخورد احساسی ، درباره موضوعات داخلی ایران شرط بندی غلط نکنند و مسیر تعامل و همکاری سازنده را در پیش بگیرند.

کنعانی ادامه داد: پاسخ ایران به رفتار همراه با احترام و سازنده، رفتار متقابل و تعامل سازنده خواهد بود اما در صورتی که طرف مقابل خواسته باشد دست به ماشه تحریم ببرد ایران نیز از ابزارهای در دست خود استفاده خواهد کرد.

غربی ها تحت تاثیر آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار نگیرند

عضو هیات رئیسه کمیسیون امور داخلی کشور وشوراها در مجلس درباره آینده برجام وروند مذاکرات در گفتگو با قدس آنلاین اظهار کرد: مذاکرات بر مبنای رعایت حقوق طرفین همچنان در برنامه های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و ایران میز مذاکرات را ترک نکرده است.

محمدحسین آصفری افزود: انتظار می رود غربی ها تحت تاثیر سخنان آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی نیز قرار نگرفته و اجازه سوء استفاده به آنها را ندهند و به میز مذاکرات بیشتر از آنکه نگاه سیاسی داشته باشند رویکرد فنی و حل مساله را در پیش بگیرند زیرا در صورتی که نگاه سیاسی خواسته باشد بر روند مذاکرات حکم فرما شود ایران نیزکه جزو قدرت های اصلی منطقه است و با توجه به توانمندی های زیادی که در اختیار دارد گزینه های دیگری برای ترک میز مذاکرات دربرنامه دارد.

وی با اشاره به اینکه مذاکرات طولانی مدت به نفع هیچ کدام از طرفین نیست، تصریح کرد: از طرفی آمریکا و کشورهای غربی بر این خیال نباشند که وجود برخی مشکلات داخلی که موضوعی داخلی است و به کشورهای دیگر ارتباطی ندارد که درصدد مداخله و اعمال نفوذ باشند باعث خواهد شد سطح انتظارات و حقوق ایران در مذاکرات کاهش و یا تقلیل پیدا کند زیرا در نظام جمهوری اسلامی ایران هر دستگاهی وظیفه و ماموریت خود را دنبال می کند و در جهت احقاق آن نیز درگیرحاشیه نشده و از خطوط قرمز خود عبور نخواهد کرد. از این رو با این گونه تحلیل های غلط آمریکا و غربی ها، مذاکرات در کوتاه مدت نتیجه ای در پی نخواهد داشت.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آمریکا و اروپا به این موضوع آگاهی داشته باشند که در صورتی جمهوری اسلامی ایران میزمذاکرات را ترک کند فرایند بازگشت این کشور به مذاکرات به آسانی نخواهد بود.

اساس و موضوع مذاکرات باید تغییر پیدا کند

امیرحسین ثابتی  نیزدرباره آینده مذاکرات و موضوع برجام به قدس آنلاین گفت: اعتقاد من بر این است که اساسا روند احیای برجام در دولت سیزدهم غلط و یک خطای راهبردی و بزرگ بود.

این کارشناس سیاسی  ادامه داد: دولت باید مذاکرات را به سمتی سوق می داد که تحریم های هسته ای که در برجام از آن صحبتی نشده بود را لغو می کرد و به دنبال احیای برجام نبود زیرا در صورت احیای برجام ،بسیاری از تحریم های هسته ای همچنان به قوت خود باقی مانده و حذف نخواهند شد.

وی با بیان اینکه باید اساس و موضوع مذاکرات تغییر پیدا کند، تصریح کرد: هرگاه تحریم های موثر علیه ایران در حوزه های گوناگون نظیر انرژی و بانکی لغو شود مذاکرات درروند صحیح خود قرار می گیرد زیرا طبق برجامی که در دولت قبلی به امضا رسید حتی در صورت احیا، بسیاری از تحریم های اصلی به قوت خودشان باقی خواهند ماند.

ثابتی در پاسخ به این سوال که طرف های مذاکره به دنبال سوء استفاده از وضعیت فعلی ایران هستند و رویکرد ایران در این باره باید چگونه باشد، ادامه داد: با توجه به اظهارات آمریکا و غربی ها در مورد مذاکرات و استفاده از ابزار اعمال فشار و تحریم به جای گفتگو، ایران نیز باید رویکرد خود را به طور شفاف در این باره اعلام کند.

خبرنگار : رضاطلبی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.