اگر نگاهی به تحولات اخیر جامعه ایران بیاندازیم به خوبی درخواهیم یافت که رسانه معاند و معلوم الحال ایران اینترنشنال در این روزهای پر التهاب به عنوان حلقه وصل سعودیها و صهیونیسم بین الملل عمل می‌کند و در واقع این دو جریان به ظاهر متضاد در سرپل ایران اینترنشنال برای حمایت از تروریسم به یکدیگر می‌رسند.

ایران اینترنشنال حلقه وصل سعودی‌ها و صهیونیست‌ها

به گزارش قدس آنلاین، اگر نگاهی گذرا به منابع اسلامی بیاندازیم خواهیم فهمید که بی تردید بزرگترین منطق اسلام شامل عبارت عظیم«الکفر مله واحده» است. به راستی که جبهه کفر و شیطان علی‌رغم گوناگونی و رنگ و لعاب ظاهری خویش جبهه‌ای واحد و متحد است و از ظرفیتهای مختلف برای تقویت اتحاد خویش استفاده می‌کند. اگر نگاهی به تحولات اخیر جامعه ایران بیاندازیم به خوبی درخواهیم یافت که رسانه معاند و معلوم الحال ایران اینترنشنال در این روزهای پر التهاب به عنوان حلقه وصل سعودیها و صهیونیسم بین الملل عمل می‌کند و در واقع این دو جریان به ظاهر متضاد در سرپل ایران اینترنشنال برای حمایت از تروریسم به یکدیگر می‌رسند در ادامه طی گفتگویی با دکتر جعفر قنادباشی تحلیلگر خوشنام مسائل غرب آسیا به دنبال ارائه چشم اندازی از این اتحاد نامیمون در اتاق فکر گران قیمت ایران اینترنشنال در لندن هستیم.

قدس آنلاین: بسم الله الرحمن الرحیم در قسمت سوم از پرونده رسانه آنارشیست در خدمت استاد دکتر جعفر قنادباشی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا هستیم. لطفاً به عنوان مقدمه ورود به بحث کمی در خصوص رابطه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به ما توضیح دهید و بفرمایید این رابطه در حال حاضر در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

قنادباشی: ببینید آنچه مسلم است این است که سعودیها خیلی علامند هستند که جایگاهشان هم در رسانه‌ها و هم در دنیای غرب به جایگاه مستحکمی تبدیل شود و لذا صهیونیستها سعی می‌کنند خودشان را به عنوان یک رابط بسیار قوی که در مطبوعات بین المللی و جهان غرب حضور دارند به سعودیها معرفی کنند و این اطمینان را به عربستان بدهند که آنها هستند که می توانند این خواسته مقامات سعودی را برآورده کنند لذا سعودیها نیازی را در این حوزه احساس می‌کنند. مخصوصاً که الان محمد بن سلمان در آستانه پادشاهی هم هست و دوست دارد که قبل از فوت پدرش به عنوان یک شخصیت محبوب در عرصه جهانی مطرح شود. صهیونیستها هم به چند جهت به عربستان نیاز دارند. یکی این که اگر عربستان رابطه اش با رژیم صهیونیستی عادی شود طبیعتاً الگوی خوبی برای سایر کشورهای عربی و اسلامی محسوب می‌شود و عذر سایر کشورهای عربی برای عادی سازی رابطه با این رژیم موجه می‌شود و این کشورها با انتقادات داخلی و بیرونی کمتری مواجه می‌شوند. نکته دیگر این است که عربستان سعودی پول خوبی دارد و صهیونیستها می‌توانند به عناوین مختلف از این کشور باجگیری کنند. به عنوان مثال وقتی داعش در سوریه و عراق به راه افتاد تأمین کننده مالی آن عربستان سعودی بود اما طرح و نقشه و بهره برداری از آن را صهیونیستها بر عهده داشتند. الان هم همین طور است در خصوص ایران و تمام گروهکهایی که در رابطه با ایران فعالیت دارند مانند گروههای چپ و جریانهای کرد تجزیه طلب کرد که دوستی با اسرائیل را انتخاب کردند یا برخی جریانهای تجزیه طلب فعال در جمهوری آذربایجان اسرائیلی‌ها مایلند که پول عربستان در اینجا هزینه شود و سعودیها برای این گروهها دلار خرج کنند. بنابراین عربستان سعودی به نوعی صندوق پول آنها است و این رابطه براساس یک نیاز متقابل شکل گرفته است.

قدس آنلاین: شما این باجگیری و این نوع رابطه رئیس و مرئوسی را در عرصه رسانه ایران اینترنشنال به عنوان یک رسانه تازه تأسیس در لندن چگونه می‌بینید و موضع این رسانه را به عنوان یک رسانه معاند فارسی زبان در قبال رژیم صهیونیستی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

قناد باشی: آنچه مسلم است این است که اهداف منطقه‌ای صهیونیستها و سعودیها در خصوص ایران اشتراکات زیادی با هم دارد. عربستان علاقمند نیست که ایران از نظر منطقه‌ای توانمندی پیدا کند رژیم صهیونیستی نیز به همین صورت همچنین عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی هر دو خواهان این نیستند که خط حزب الله و خط انقلاب اسلامی در کشورهای اسلامی محبوبیت یابد و در این خصوص اشتراک عقیده دارند. اشتراک دیگر اینها این است که نمی‌خواهند پایه‌های نظام سیاسی ایران در داخل کشور مستحکم باشد پس گسترش فرهنگ انقلابی شیعی و اسلامی به نفع این دو نیست و هر دو مخالف گسترش فرهنگ ناب ناب اسلامی یا همان فرهنگ اهل بیت(ع) در جامعه هستند. این مسائل از اشتراکات آنها است یکی از راههای رسیدن به این اهداف رسانه است. در واقع آنچه که ایران اینترنشنال انجام می‌دهد همان چیزی است که صهیونیستها و عربستان سعودی خواهان آن هستند. البته بخشی از این مسئله باز می‌گردد به دستوراتی که اینها می‌گیرند. همان طور که دیدید اخیراً بایدن گفت:«اگر اسرائیل وجود نداشت ما باید آن را خلق می‌کردیم» یعنی هر دو به نوعی برای دنیای غرب مزدوری می‌کنند و هر دو رژیم به نیابت از استعمار کهن انگلیسی و استعمار آمریکایی به دنبال ضربه زدن به ایران هستند. بهترین راه این ضربه زدن هم اقدام از طریق رسانه‌ها است. لذا اینها ایجا هم اشتراکات زیادی دارند و چون اشتراک دارند مسلماً همکاریهای زیادی هم در این رسانه با هم دارند صهیونیستها پیشنهادات زیادی به سعودیها می‌دهند و اطلاعات زیادی در خصوص اقشار جامعه ایران و شخصیتهای سیاسی ایران در اختیار سران ایران اینترنشنال می‌گذارند. قاعدتاً ایران اینترنشنال نیز برای این که کارایی خود را بالا ببرد از اطلاعات صهیونیستها استفاده می‌کند و سعودیها هم در عوض در آتش مبارزات ضدصهیونیستی منطقه نمی‌دمند و جلوی قهرمان سازی از فلسطینیان در کشورهای عربی را می‌گیرند. بنابراین در اینجا مسلماً یک همکاری پنهانی رسانه‌ای شکل گرفته است صهیونیستها به سعودیها در زدن ایران به زبان فارسی کمک می‌کنند و در عوض آنها هم سعی می‌کنند که رسانه‌های عربی سعودی علیه منافع صهیونیستها عمل نکنند. این یک معامله پا یا پای و نانوشته است که مسلماً وجود دارد زیرا در عرصه عملی همان داعشی که توسط عربستان تغذیه فکری شده بود توسط صهیونیستها و در بیمارستانهای سرزمینهای اشغالی درمان شد و صهیونیستها خواستار پیشروی داعش بودند لذا در مجموع ایران اینترنشنال رسانه‌ای در خدمت استعمار است و سیاستی به نفع منطقه را دنبال نمی‌کند. همان‌طور که می‌دانید رژیم سعودی و صهیونیستها با کمک استعمار ایجاد شدند و نسخه این دو رژیم را انگلیسی‌ها پیچیدند. بنابراین چون ساختار، ارباب و بنیانگذار این دو رژیم یکی است طبیعتاً ایران اینترنشنال نسخه جدیدی از فعالیت ضدانقلاب در جهت استعمار و سرکوب کردن حرکتهای استقلال طلبانه و ضد استعماری است.

قدس آنلاین: ما در تحولات اخیر ایران و تحولات گذشته شاهد این بودیم که ایران اینترنشنال خط تجزیه را در قبال ایران دنبال می‌کند و به نوعی صدای جریانات تجزیه طلب است آیا سعودیها و رژیم صهیونیستی به دنبال پیروی از استراتژی تجزیه طلبی در خصوص ایران در ایران اینترنشنال هستند یا جریان به صورت دیگر است؟

قنادباشی: ببینید در خصوص تجزیه طلبی در مورد ایران دو برداشت وجود دارد که به نظر من یکی از اینها درست است و دیگری غلط است. آنها نمی‌خواهند ایران را تجزیه کنند یعنی هدف اصلی اینها این نیست بلکه هدف اینها به صحنه آوردن بخشی از مردم علیه نظام است به خاطر همین از لحاظ اقتصادی خیلی تلاش کردند که مردم را ناراضی کنند اما اینک سوار بر محمل قومیت و اختلافات مذهبی شده‌اند تا پیاده نظامی برای حرکت بر علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنند. به عنوان مثال اگر بر علیه نظام حزب سیاسی درست کنند این حزب پیاده نظامی پیدا نخواهد کرد اما اگر با استفاده از قومیت و اقلیتهای قومی وارد میدان شوند می‌توانند پیاده نظام به دست بیاورند. این پیاده نظام برای آنها مهم است چون آنها می‌خواهند پیاده نظام بیاید و شهرها را به هم بریزد و با اقدامات تروریستی اقتصاد را نابود کند که این در واقع بازی دادن قومیتهای ما است. قومیتهای ما چه بلوچ، چه عرب، چه کرد و چه ترک مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند تا به صحنه و خیابان آورده شوند. بنابراین استعمارگران علاقمند نیستند که ایران چند پارچه شود چون این تجزیه سبب می‌شود که منافع استعمارگران تأمین نشود. آنها می‌خواهند ایران یکپارچه تحت تسلط غرب باشد. الان چیزی که ما تحت عنوان قومیت پرستی و جدایی طلبی شاهد آن هستیم یک سناریو برای بازی دادن قومیتها برای به صحنه آوردن آنها است. چون اینها را می‌توانند در تهران نیز به صحنه بیاورند و بر روی احساسات قومیتها برای تقویت پیاده نظام خود سوار می‌شوند. البته نهایتاً هیچ نتیجه‌ای عاید اینها نخواهد شد و آنها نخواهند توانست مرزهای بین المللی را تغییر دهند. ببینید اینها در لیبی به سمت تجزیه طلبی رفتند و دیدند به نفعشان نیست چون خیلی ضرر می‌کنند. جنوب سودان هم که جدا شده بود دیدند باز به ضرر آنها است و نمی‌توانند این گونه در سودان سرمایه‌گذاری کنند. اما در ظاهر ممکن است حرکتهای تجزیه طلبانه درست کنند و در ظاهر از آن بهره برداری کنند.

قدس آنلاین: نکته آخر این که آینده این استراتژی تجزیه طلبانه در رسانه ایران اینترنشنال را چگونه ارزیابی می‌کنید لطفاً کمی در خصوص راههای مقابله با این جریان توضیح دهید؟

قناد باشی: ما اغتشاشگران را می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم یک عده افرادی بازی خورده و هیجانی هستند که دست آویز قرار گرفته‌اند. یکسری هم واقعاً عناصری تروریست هستند که در ازای دریافت پول از مراکز گروههای تروریستی در اروپا دست به عملیات تروریستی می‌زنند. ما باید با جدیت با عناصر وابسته به گروهکها برخورد کنیم و هیچ رحمی نسبت به آنها نداشته باشیم مانند ریگی که اعدام شد. اما در مورد داخل کماکان باید استراتژی صداقت را در قبال اقوام مختلف در پیش بگیریم. ما این مسئله را در کشور اثبات کردیم که خواهان رشد و سعادت اقوام سرزمین خود هستیم و نگاه نظام ما به قومیتها یک نگاه صادقانه و محبت آمیز و برادرانه است. ما خواستمان فهم مردم است چون بسیاری از مردم اقوام مختلف مانع تجزیه طلبی هستند. راه حل این مسئله صداقت، آبادانی نواحی مختلف و افشای سیاستهایی که می‌خواهد اینها را دست آویز قرار دهد. ادامه برادری و کوشش برای آبادانی مناطق مرزی که بعضاً به دلایل مختلف دچار ظلم مضاعف شده‌اند راه حل دیگری در این خصوص است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.