در گذشته به نقش زن در جامعه اهمیت زیادی داده نمی شد اما بعد از انقلاب اسلامی، زنان در داخل و حتی در ابعاد منطقه ای و بین المللی نقش فعالی  در جامعه دارند.  در گفت وگو با «شیوا دیناروند»، کارگردان تئاتر «پاره‌هایی از چند زندگی» به اهمیت نقش زنان در جامعه و لزوم نمود آن در سینما و تئاتر پرداختیم.

«پاره هایی از چند زندگی»، روایتی از همسران شهدای خلبان

به گزارش قدس آنلاین، دیناروند، کارگردان تئاتر «پاره هایی از چند زندگی» با اشاره به موضوع فیلم که در مورد روایت نحوه آشنایی، خواستگاری و روز ازدواج ۶ همسر شهید است، بیان کرد: چند سالی هست که به طور تخصصی مشغول تحقیق درباره روایت های دفاع مقدس و خواندن کتاب هایی در این موضوعات بودم. ما از کتابی به اسم «آسمان» که متشکل از ۶ کتاب کوچک و هر کدام مربوط به زندگی یک همسر شهید خلبان بود استفاده کردیم.

«پاره هایی از چند زندگی»، روایتی از همسران شهدای خلبان

وی افزود: در نهایت مطالب را گردآوری و آنها را به صورت مونولوگ از زبان همسران شهید خلبان طراحی کردیم. سبک کارگردانی من به صورت بازی در بازی هست و بازیگران مونولوگ های خود را در میان مونولوگ های یک دیگر می گویند.

«پاره هایی از چند زندگی»، روایتی از همسران شهدای خلبان

کارگردان این تئاتر هدف اصلی اجرای این نمایش را نشان دادن نقش موثر زنان در جامعه دانست و گفت: آمار سازمان جهانی نشان می دهد در جنگ، اولین و بزرگترین قربانیان زنان و کودکان هستند. زن ها به دلیل لطافتی که دارند آسیب پذیرند و به همین دلیل در این کار بیشتر به زن ها پرداختیم و از هیچ کاراکتر آقایی استفاده نکردیم. این موضوع در جامعه گم شده است. ما خانم هایی را داشتیم که همپای مردان خود می جنگیدند اما یادی از آن ها نمی شود! نمایش کاملا زنانه است. دلیل دیگرم برای پرداختن به این موضوع این هست که من آبادانی ام و پدرم جانباز جنگ هستند و جزئی از خانواده شهدا محسوب می شوم. من قصد داشتم با ساختن این کار، دین خودم را به پدرم و خانم های آن زمان ادا کنم.

«پاره هایی از چند زندگی»، روایتی از همسران شهدای خلبان

این تهیه کننده در توضیح سختی و چالش های این نمایش عنوان کرد: من آدم صبوری نبودم و زمان ساخت این نمایش از خانواده شهدا درس مقاومت و صبر در برابر همه ی مشکلات و سختی ها گرفتم. امیدوارم هیچ نقطه ای از جهان جنگ رخ ندهد، اولین و آخرین قربانی جنگ زنان و کودکان هستند.

«پاره هایی از چند زندگی»، روایتی از همسران شهدای خلبان

دیناروند به نحوه چیدمان صحنه اشاره کرد و افزود: در طراحی صحنه از علی ساسانی نژاد کمک گرفتیم و ایشان پیشنهاد دادند در صحنه از سنگر و رنگ های خاکستری و قهوه ای استفاده کنیم ولی من به شدت مخالف بودم، خواستار یک طراحی جدید بودم زیرا قصد داشتم یک کار با نگاهی جدید و نو از دفاع مقدس ساخته شود. در این کار شعارزدگی وجود ندارد. ما یک فضای مینیمال با پرده های بلند و طیف نوری از رنگ های زرد،آبی، بنفش، قرمز را داریم. دلیل انتخاب این رنگ ها هم به این خاطر است که نماد رویاگونه بودن به صحنه بدهد.

«پاره هایی از چند زندگی»، روایتی از همسران شهدای خلبان

او در پایان از علت استفاده از رنگ های روشن در این تئاتر گفت و مطرح کرد: علی رغم اینکه همیشه در فیلم، سریال و تئاترهایی که برای خانواده شهدا ساخته می شد،از رنگ های تیره و خنثی استفاده می کردند و این موضوع تبدیل به یک کلیشه غلط شده بود، ما در این تئاتر از رنگ های روشن تر استفاده کردیم که نشان دهیم خانواده شهدا افراد مغمومی نیستند.

خبرنگار: محدثه رضایی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.