رئیس اتحادیه دامداران دام سبک خراسان رضوی گفت: اتحادیه درخواست صدور مجوز برای صادرات ۵۰۰۰ دام سبک را داده و اکنون پیگیر اخذ مجوز هستیم.

صدور مجوز صادرات ۵ هزار دام سبک در خراسان‌رضوی

به گزارش قدس خراسان آنلاین، مجید مهدوی اظهار کرد: در حال حاضر درباره میزان سهمیه تعیین شده برای صادرات دام سبک از استان اطلاعاتی در دسترس نیست، و تنها برای ۲۵۰۰ راس دام سنگین مجوز صادر شده است. اتحادیه دامداران دام سبک در استان درخواست صدور مجوز برای صادارت ۵۰۰۰ دام سبک را داده و اکنون پیگیر اخذ مجوز هستیم.

رئیس اتحادیه دامداران دام سبک خراسان رضوی افزود: به ازای صادارت هر راس دام سبک ۵۰ هزار تومان عوارض در نظر گرفته شده که این موضوع خلاف مقررات است. این عوارض در بودجه جزء درآمدهای دولتی در نظر گرفته شده و نیازمند تغییراتی از جانب مجلس است. همچنین وزارتخانه هم معتقد است در بودجه دولت، عوارض جزء درآمدهای دولتی بوده و ناگزیر این عوارض برای صادرات دام زنده در نظرگرفته شده است.



وی در خصوص قیمت دام سبک ادامه داد: قیمت دام سبک افزایش پیدا نکرده است و قیمت هرکیلو بره نر بین ۷۲ تا ۸۰ هزار تومان در نوسان است. عمده صادرات دام سبک به امارات، قطر و عمان است.



مهدوی عدم ثبات مقررات و وضع عوارض را از جمله مشکلات پیش‌روی صادرات دام زنده استان دانست و بیان کرد: تجار، تشکل‌ها و فعالین حوزه صادرات دام سبک نگران تغییر قوانین و مقرات صادرات هستند. زیرا براساس دستورالعمل‌های صادره شرطی مبنی بر تعادل مصرف، عرضه و مصرف داخلی گذاشته شده است که بر نگرانی تغییر در قیمت داخلی و لغو صادرات دامن می‌زند. بنابراین تجار و فعالین حوزه تجارت خارجی در صورت پیدا کردن بازار مبادرت به انعقاد قراردادی کرده که برای آن‌ها تعهدی را ایجاد خواهد کرد و به هر دلیلی اگر قیمت در داخل کشور تغییر پیدا کند، سبب کند شدن صادرات خواهد شد.



رئیس اتحادیه دامداران دام سبک خراسان رضوی تصریح کرد: از جمله مشکلات حوزه صادرات دام سبک تعهد ارزی است. اگر در ابتدا به ازای صادرات دام امکان واردات نهاده وجود داشته باشد کمک شایانی به صادرات دام سبک خواهد شد. در این صورت علاوه بر اینکه تعهد ارزی واردکننده به دولت رفع شده سبب تسهیل فرایند واردات نیز خواهد شد. بنابراین در صورت ایجاد ثبات مقررات دیگر نیازی به اقدامات وارد کننده برای اخذ ارز نیست. دولت با حذف عوارض دام سبک اجازه بدهد در ازاری تعهد ارزی از صادرکننده، واردات نهاده انجام شود.



وی تاکید کرد: کاهش قیمت دام در کشورهای مرزی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس که متقاضی دام سبک ایران هستند از دیگر مشکلات پیش‌روی صادرات دام سبک است. به طوری که اختلاف قیمت دام سبک آنچنان قابل توجه نیست و نمی‌توان با اطمینان تشکل‌ها و فعالین حوزه دام سبک را ترغیب به خرید دام سبک با قیمت بالاتر از دامدار کرد تا در نهایت صادر کند. به طور مثال یک بره معمولی در عمان ۵۵ ریال که هر ریال عمان ۸۵ هزار تومان است که این قیمت قابل توجهی نیست.



مهدوی در خصوص اینکه زمان صادرات دام تا کی ادامه دارد، اظهار کرد: نگرانی ما از ادامه دار شدن صادرات است، در صورتی که دولت قوانین و مقرراتی را وضع کند و زمان مشخص را برای این مورد تعیین کند مثلا بگوید ۳ تا ۵ سال صادرات انجام خواهد شد بی شک تشکل‌ها با اطمینان خاطر در این زمینه اقدام خواهند کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.